פנטזתם על רכב אוטונומי-חשמלי של אפל? הפרויקט נגנז

אפל תעביר את רוב 2,000 העובדים ששקדו על הפרויקט להתמקד במאמצי ה-AI האינטנסיביים שלה, שבמסגרתם היא עובדת במרץ על GenAI, כדי להתמודד עם התחרות העזה בתחום מענקיות המתחרות בה, כמו גוגל ומטא

כבר לא נזכה לנסוע בה. המכונית האוטונומית של אפל.

אחרי כמעט עשור של פיתוח ומיליארדי דולרים שהושקעו בו, אפל סגרה רשמית את 'פרויקט טיטאן' (Project Titan) השאפתני שלה – ניסיון של הענקית מקופרטינו להיכנס לשוק הרכב החשמלי עם כלי רכב אוטונומי וחדשני משלה. החלטה זו מסמנת שינוי משמעותי במיקוד של אפל, בתקופה בה נראה שהיא בחרה לתעדף במקום את קידום תחום הבינה המלאכותית הג'נרטיבית (GenAI), שמשבש את העולם ממש בימים אלו.

לפי הדיווחים האחרונים, אפל תעביר את רוב 2,000 העובדים ששקדו על הפרויקט להתמקד במאמצי ה-AI האינטנסיביים שלה.

על גניזת הפרויקט התבשרו העובדים ההודעה פנימית שנמסרה על ידי ה-COO של אפל, ג'ף וויליאמס, וסגן נשיא אפל המוביל את פרויקט המכוניות החשמליות, קווין לינץ', כך דיווח אתר בלומברג.

האם היא תצליח להתחרות בהצלחה, גם ב-OpenAI, בתחום הבינה המלאכותית היוצרת? אפל.

האם היא תצליח להתחרות בהצלחה, גם ב-OpenAI, בתחום הבינה המלאכותית היוצרת? אפל. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

פרויקט סודי ושאפתני – כנראה שאפתני מדי

פרויקט טיטאן, שהושק במקור בשנת 2014, היה אפוף סודיות לאורך כל תקופת פיתוחו, ונחשב בחברה כמשתייך ל"קבוצת הפרויקטים המיוחדים" (SPG – ר"ת Special Projects Group) שלה. הפרויקט עסק בשאיפות של אפל ליצור רכב מהפכני בעל אוטונומיה ברמה 5 – שמשמעותה ביטול כל צורך בהתערבות אנושית. עם זאת, הפרויקט נתקל במכשולים רבים, ביניהם שינויים בהנהלה, תחלופת עובדים גבוהה ואתגרים טכניים עצומים, הכרוכים בהשגת כלי רכב המתאפיין באוטונומיה ברמה כה גבוהה.

בשנים האחרונות, כפי שדיווחנו כבר ב-2016, צצו שלל עדכונים שהצביעו על כך שאפל צמצמה את שאיפותיה, תוך שהיא שואפת למערכת פחות שאפתנית ברמה 4 – שבה במכונית מותקן בכל זאת הגה ושדורשת ומאפשרת התערבות של הנהגים בנהיגה במצבים ספציפיים. למרות התאמות אלו, הפרויקט נתקל בסופו של דבר במכשולים, שהוגדרו ככאלו שבלתי ניתן להתגבר עליהם, מה שהוביל לביטול, עליו התבשרנו כעת.

מסתמן כי אפל – שכידוע נחשבת לדומיננטית במיוחד בעיקר בתחום המכשירים הניידים, עם ה-iPhone המגה-פופופלרי שלה ומערכות ההפעלה המתאימות למוצריה – החליטה על סגירת פרויקט טיטאן, בעיקר משום שאפותיה בתחום הבינה המלאכותית היוצרת – מירוץ חדש וסוער במיוחד שהחל לטלטל את תעשיית הטק העולמית רק לפני קצת יותר משנה.

ביטול פרויקט טיטאן מסמן שינוי אסטרטגי של אפל, שכנראה החליטה לתת כעת עדיפות לקידום הבינה המלאכותית הג'נרטיבית – תחום שבו היא מפגרת, לפחות על פניו, מאחורי מתחרות כמו גוגל, מיקרוסופט (שותפתה של OpenAI), מטא ואחרות.

כאמור, עקב ההצהרה על הנסיגה מתחום הנהיגה האוטונומית, אפשר לצפות שבקרוב נשמע על הגדלה משמעותית לצוות ה-AI של אפל, בהנהגתו של ג'ון ג'יאננדריאה. צוות זה, כך דווח, מתמקד כבר מזה תקופה בפיתוח מודלים של שפה גדולה (LLMs) כמו צ'טבוטים, והחברה צפויה להציג תכונות בינה מלאכותית חדשות באירועים הקרובים שלה.

אתר TechCrunch דיווח בתחילת החודש כי אפל "זרקה פירורים" למשקיעים שלה שתהו מתי העולם יזכה לראות איזה GenAI מתוצרת קופרטינו, וציפו שהחברה תחשוף כבר על מה היא עבדה בתחום הבינה המלאכותית. לדברי המנכ"ל, טים קוק, במהלך שיחת הרווחים שהתקיימה אז, החברה משקיעה באופן מתמשך ב-AI, אך עושה זאת גם לצד "חדשנות פורצת דרך" אחרת – כדבריו – כמו לדוגמה הטכנולוגיות העומדות בבסיס משקפי המציאות המעורבת המדוברות, Vision Pro, שהחברה השיקה באותו מעמד. אבל מאידך קוק אמר למשקיעים: "אנחנו ממשיכים להשקיע כמות עצומה של זמן ומאמץ ונהיה נרגשים לחלוק את הפרטים של העבודה השוטפת שלנו במרחב הזה בהמשך השנה".

רכבים אוטונומיים: היכן עומדות ענקיות טכנולוגיה אחרות?

נזכיר כי תחום הרכבים האוטונומיים היה עמוס ביצרים וסערות לפני מספר שנים, ונדמה היה שכולם רוצים להיכנס אליו ולקחת חלק במירוץ לקראת רכבים חשמליים אוטונומיים לגמרי. אלא שהשנים קצת החזירו את החברות לקרקע המציאות, אחרי המון כספים שהושקעו, פיילוטים ותאונות שקרו, ובנוסף – לנוכח מציאות טכנולוגית משתנה שפשוט לקחה את תחום הטק לכיוון חדש ואחר.

לא רק אפל החליטה לסגור את הגולל על הפרויקט בתחום. חברת שיתופי הנסיעות אובר גם היא לא המשיכה בפיתוח. חטיבת הרכב האוטונומי של החברה, כך דווח, התמודדה עם קשיים משמעותיים, ביניהם תאונה קטלנית שאירעה ב-2018, כשמכונית במצב אוטונומי של החברה פגעה והרגה רוכבת אופניים בארה"ב. בסופו של דבר החטיבה פורקה בשנת 2022.

עם זאת, למרות החלטתן של אפל ואובר לוותר על הפרויקט, יש עדיין ענקיות טכנולוגיה אחרות ממשיכות להתקדם בפיתוח רכבים אוטונומיים.

יחידת Waymo של גוגל היא הנחשבת למובילה בתחום כיום. Waymo, שגם היא נתקלה באינספור כשלים בדרכה, מפעילה צי של מוניות אוטונומיות באזורים גיאוגרפיים מוגבלים מאז 2020. החברה מתמקדת כיום באוטונומיה ברמה 4 ויצרה באחרונה שותפות עם יגואר, לפיתוח שירות הסעות אוטונומי.


סרטון שמדגים נסיעה של בוחני מנגנון ה-FSD של טסלה

טסלה של אילון מאסק היא אחת החברות הכי מדוברות בסוגיית נהיגה אוטונומית. במכוניות החברה כבר פועלת מערכת Autopilot המסווגת כרמה 2+ בתחום – שמספקת סיוע בניווט ובנהיגה לנהג, לא אוטונומיה מלאה, ומחייבת אותו עדיין לשבת מאחורי ההגה ולהיות דרוך ומעורב במנהיגה.

מערכת זו נמצאת תחת ביקורת בשל חששות בטיחות שונות. במקביל החברה ממשיכה לפתח את הטכנולוגיה שלה שתשיג אוטונומיה מלאה בדרגה 4, ששמה FSD (ר"ת Full Self Drive). מנגנון זה של טסלה, שמחייב נהג מאחורי ההגה אבל שבהחלט יודע להסיע את המכונית בעצמו לחלוטין – כבר נבחן במשך תקופה ארוכה מאוד על כבישים בארה"ב ובאזורים אחרים. בפיילוט משתתפים אלפי נהגים, שחלקם מפרסמים ביוטיוב ובמדיה החברתית תיעוד די מדהים של חוויות הנסיעה שלהם.

תיעוד זה מדגים איך המכונית, בהתבסס על תקשורת עם מפות אונליין ונתוני תנועה עדכניים, חיישנים ומידע ממכוניות אחרות כמותה, יודעת למשל שמעבר לפינה יגיח רכב אחר, שנהגה בכלל לא מבחין בו בינתיים, או לזהות הולך רגל שמגיע למעבר חצייה הרבה בטרם נהג המכונית שם לב אליו.

ניכר כי כיום, לפחות ברכבי טסלה, המאמץ העיקרי הוא בדיוק וכיוונון המערכות עד לפרט הקטן ביותר, ובמקביל בשקידה על כך שיענו לדרישות הרגולטוריות הקשוחות שצפויות למנגנוני נהיגה אוטונומיים כמותם. אחרי הכל, נהיגה טובה או כושלת אחראית לחיים ובריאות בני אדם וחיות ולכן ההקפדה עליה היא ללא רבב, או לפחות אמורה להיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים