X ממשיכה להסתבך: נחשף שמכרה שירותי פרימיום לקבוצות טרור

פרויקט השקיפות הטכנולוגית, ה-TTP, ערך מחקר ומצא ש-X מכרה סימני וי כחולים או מנויי פרימיום לחשבונות הקשורים לחברי חיזבאללה, ואולי אף לחסן נסראללה עצמו, בין היתר

האם היא מכרה מנויים לארגוני טרור? X.

ממצאי חקירה חדשה של פרויקט השקיפות הטכנולוגית, TTP (ר"ת The Tech Transparency Project) שנחשפו באחרונה מציגים, שוב, את ענקית המדיה החברתית X (לשעבר טוויטר) באור לא מחמיא, בלשון המעטה.

הממצאים מצביעים על כך שהפלטפורמה שיתפה פעולה, לכאורה וביודעין, במכירת מנויי פרימיום וסימני אימות רשמיים (סימן ה-וי הכחול המפורסם וסימון וי בצבע זהב) לקבוצות טרור ולישויות שונות שעליהן הוטלו סנקציות בארה"ב. לפיכך, הממצא של TTP גם סותר את המדיניות של X עצמה וגם מעלה שאלות בנוגע להפרות אפשריות של חוקי הסנקציות של ארה"ב. האשמה מסוימת זו אמנם דורשת חקירה נוספת אך היא עלולה להוביל לעונשים משמעותיים שיוטלו על מאסק ו-X, אם אכן תתגלה כנכונה.

בנוסף, הממצאים מהדהדים את הטענות שהבעלים המפורסם של החברה, יזם הטק אילון מאסק, הוא אנטישמי שתומך, לכאורה, בפלטפורמה שהוא מוביל, בגורמים המעוניינים להרע לישראלים וליהודים.

מה חשף פרויקט השקיפות הטכנולוגית?

הדו"ח של ה-TTP מצייר תמונה מטרידה – הארגון זיהה, לדבריו, 28 חשבונות הקשורים ליחידים וארגונים שעליהם הטילה ארה"ב סנקציות, כולל דמויות בולטות מארגון הטרור חיזבאללה, שקיבלו סימן אימות ב-X.

ה-TTP למעשה טוען כי בין ממצאיו נמצא חשבון עם וי כחול הנושא את שמו ותמונת הפרופיל של לא אחר מאשר חסן נסראללה, מזכ"ל החיזבאללה. הארגון טען כי החשבון הוא "מאומת תעודה מזהה" – שירות שהוצע ב-X למנויי הפרימיום, כדרך למנוע התחזות אליהם.

האם היה לו חשבון מנוי מאומת ב-X? חסן נסראללה, מנהיג החיזבאללה.

האם היה לו חשבון מנוי מאומת ב-X? חסן נסראללה, מנהיג החיזבאללה. צילום: ויקימדיה

ה-TTP הרחיב כי בעוד ש-X דורשת מהמשתמשים להגיש לה תעודה מזהה שהונפקה על ידי הממשלה וצילום סלפי, כדי לקבל אישור לרכוש את סימן האימות, לא ברור אם אותו 'נסראללה' – שאין דרך לדעת בוודאות מי הוא – עשה זאת. לפי הארגון, לחשבון המסוים יש 93,600 עוקבים, והוא נוצר לראשונה באוקטובר 2021. החשבון אומת עם זאת רק בנובמבר 2023 – אותו חודש שבו נסראללה איים בהסלמה נוספת של מלחמתה של ישראל בחמאס.

לפי TTP, בתחילת דצמבר 2023, לחשבון הספציפי הזה היה ציוץ שהוצמד אל ראש הפיד שלו (נעוץ) ובו נכתב: "אנחנו באים…", מעל סרטון שבו תועדו ירי רקטות מטעם חיזבאללה וחמושים היורים בנשק.

בנוסף, לדברי עורכי המחקר, גם לארגון החות'ים – קבוצת לוחמים מתימן הנתמכת על ידי איראן, אשר כזכור תקפה ספינות בים האדום – היה חשבון עם סימן ביקורת כחול, שאומת בפברואר השנה. עם זאת, במקרה הזה – הסימון המסוים הוסר מאז.

ולא רק ארגוני טרור וגורמים שקשורים אל הסכסוך הישראלי פלסטיני זכו במנוי ב-X – ה-TTP זיהה גם חשבונות אחרים שלכאורה היו בעלי חשבונות עם מנוי בתשלום בפלטפורמה, ביניהם אחד השייך ל-NTV, ערוץ טלוויזיה שבשליטת רוסיה, גוף שכמובן קשור ישירות לסנקציות שהטילה ארה"ב על הסחר עם רוסיה,  לאחר פלישתה לאוקראינה.

סימון וי כחול – לגיטימציה לבעלי חשבון

נזכיר כי סימון ה-וי הכחול היה ניתן בעבר בימי טוויטר למפורסמים, חברות או גופים רשמיים, וסימן שהם אכן מי שהם טוענים שהם. הסימון הזה היה אז על תקן אות נחשק, שהעניק חיבוק של שייכות ואישור עבור המשתמשים כי מדובר בבעלי חשבון לגיטימיים. אלא שמאז שמאסק השתלט על החברה, אותה רכש ב-44 מיליארד דולר בשלהיי 2022, אופן השגת הסימן המדובר ומשמעותו השתנו. כיום, תמורת החל מ-8 דולר בחודש, יכול כל משתמש לגיטימי לרכוש לו את הסימון, על תקן מנוי משודרג, שמאפשר לו גם פרסום ציוצים ארוכים יותר וגם קידום טוב יותר לתכניו.

כעת גילה ה-TTP כי את אותו הסימון מכרה X, לכאורה, לגורמים שהיא עצמה מכריזה כי אינם רצויים בה, כאמור – גופי טרור. כמו כן היא מכרה כנראה שלא כחוק את הסימון לאנשים שארה"ב הפעילה סנקציות נגדם. אבל חשוב לציין כי העובדה שכיום ניתן למעשה לרכוש ב-X את סימן ה-וי הכחול, מספקת עדיין לבעלי חשבונות סוג של דחיפה ללגיטימציה. בנוסף, כפי שהוסבר, המנוי מגדיל את הנראות של החשבון של בעליו והוא אף עלול להגביר את עוצמת המסרים שמפיצים חשבונות אלו, ואת היכולות שלהם להגיע ולהשפיע על ההמונים.

אלא שהחקירה המעמיקה שניהל TTP חשפה מידע חמור מכך – החשבונות הבעייתיים שקיבלו וי כחול נרשמו גם לשירותי הפרימיום של X – שמספק גם מנויים לציוצי הבוס, מאסק, וכן לפעמים תגי "ארגון מאומת" (וי זהוב), המתומחרים בעלות של עד 1,000 דולר בחודש. מצב זה כבר סותר באופן ישיר את המדיניות של X עצמה, האוסרת במפורש על ישויות שספגו סנקציות להשתמש בתכונות הפרימיום שלה.

הדו"ח של TTP מעלה שאלות קריטיות לגבי האופן שבו הגופים הללו הצליחו לעקוף את מנגנוני ההגנה והאכיפה הקיימים כביכול בפלטפורמה, שלפחות לפי טענתה עושה ממש באחרונה מאמצי על כדי לשמור על הרשת החברתית המצייצת שלה מפני תוכן שנאה מקטב ומסוכן.

X הפריכה את הטענות של ה-TTP, וטענה כי היא עומדת בהתחייבויות משפטיות ונהלים חזקים כדי לשמור על ההוגנות והציות לחוק בשירות שלה. עם זאת, החברה לא סיפקה הסבר לגבי האופן שבו ישויות שיש עליהן סנקציות השיגו שירותי פרימיום אצלה, והדבר מטיל, לכאורה, ספק גם בקשר הכחשותיה.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

אז כעת ממצאי הדו"ח של ה-TTP מאפילים לא מעט על מאמצי מאסק להוכיח שאינו תומך בטרור או באנטישמיות – ששיאם היה ביקורו בישראל, עת התלווה אל ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור בחבל עוטף עזה, ההרוס מאז מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר.

הדו"ח הנוכחי חשף פער מדאיג בין המדיניות המוצהרת של X ומאסק – לבין הנהלים שלהם בפועל.

כעת נותר לראות אם וכיצד תצליח הפלטפורמה להתמודד ביעילות עם החששות שהדו"ח החדש העצים, כמו גם להחזיר אליה את אמון הציבור ולא להסתבך משפטית ורגולטורית עקב הממצאים החמורים. כך או כך דבר אחד נשאר בטוח – X תצטרך שוב להתאמץ לנקות את מעשיה, ובמקביל להוכיח ולהבטיח שהיא לא הולכת והופכת לגן עדן עבור מי שמבקש להפיץ קיצוניות ושנאה בעולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים