מאסק משנה את טוויטר: ה-וי הכחול ב-8 דולר; איום בחרם מפרסמים

טוויטר מתחילה להשתנות תחת שרביט הבעלים החדש ● בקרוב תוכלו לרכוש וי כחול כחלק מחבילת פרימיום ● ארגונים קוראים לאפל, אמזון, קוקה קולה, דיסני ואחרים לפתוח בחרם מפרסמים, כדי ללחוץ להמשיך את ניטור התוכן

רבים נוטשים את טוויטר בעקבות ניהולו של אילון מאסק.

הבעלים והמנכ"ל החדש של טוויטר, אילון מאסק, הודיע ​​אתמול (ג') כי למען יותר שוויון בין המשתמשים – הרשת החברתית מתכננת להתחיל לגבות 8 דולר בחודש ממשתמשים עבור סימן ה-וי הכחול שמאמת את החשבונות שלהם.

הרשת החברתית המצייצת עתידה להשיק את מה שקרוי 'Twitter Blue' – גרסת מנוי בתשלום שתחודש בידי מאסק. כיום מוענק סימון ה-וי הכחול לסלברס, פוליטיקאים, ספורטאים ועיתונאים ללא תשלום נוסף, אבל בקרוב כל אחד יוכל להתהדר בסימון המסוים.

"מערכת האדונים והאיכרים הנוכחית של טוויטר למי שיש או אין לו סימן ביקורת כחול מבאסת", צייץ מאסק בנדון, "כוח לאנשים! (וי – ג"פ) כחול תמורת 8 דולר בחודש", הוסיף.

כדי לאפשר למשתמשים הבדיל בין חשבונות של אנשי ציבור מפורסמים בקרב שאר המשתמשים ה"רגילים" שיקנו לעצמם וי כחול, אחרי שהשינויים יחולו, לדמות מוכרת מאומתת יופיע וי משנה נוסף לצד שמה בחשבון – עניין שכבר קיים עבור חשבונות של כמה פוליטיקאים אמריקנים, כמו הנשיא ג'ו ביידן.

מאסק הדגיש כי מחיר התוכנית יותאם לפי מדינה, ביחס לשווי כוח הקנייה.

בנוסף ל-וי הכחול, לפי הסברי היזם הסדרתי שהוא הבוס החדש, תכלול החבילה בתשלום Twitter Blue הטבות נוספות: עדיפות בתגובות, אזכורים ומחקרים; יכולת לפרסם קטעי וידיאו ואודיו ארוכים; חשיפה רק לחצי ממספר המודעות; וכן יקבלו הגולשים שיקנו את החבילה יכולת לצרוך תוכן בתשלום בחינם, באתרים שיסכימו לעבוד עם טוויטר.

הציפייה של מאסק היא שהתוכנית החדשה הזו תספק מקור הכנסה נוסף לחברה לצורך תשלום ליוצרי תוכן בתוך הפלטפורמה. וטוויטר בהחלט זקוקה למקורות הכנסה נוספים – ביולי השנה החברה דיווחה על הפסד רבעוני של 270 מיליון דולר, וזאת על אף שחוותה גידול במספר המשתמשים.

נלחצים, מצייצים ונוטשים את השירות

מאסק כבר התחיל, באינטנסיביות, לפמפם את השינויים הגדולים שתכנן עבור טוויטר כשתהיה בבעלותו. בתוך מספר ימים מאז שההסכם נסגר סופית, הוא הוציא לפועל את פיטורי כל ההנהגה הבכירה, פירק את הדירקטוריון והפך למנכ"ל בפועל של החברה.

מנגד, בינתיים – על אף דיווחים שונים ואף מוטעים (כפי שקרה בנוגע לקנייה ווסט, שהוחזר לשירות אבל בכלל בלי קשר למאסק ולפני שהיזם הפך לבוס) – טרם התרחשו בטוויטר השינויים הממש גדולים שעומדים על הפרק. מדובר בעיקר בשינויים במדיניות הניטור וסינון התוכן ברשת המצייצת, ובמתן הרבה יותר חופש ביטוי לכל, עניין שמאסק הסביר שעל מנת לקדם אותו קנה בכלל את החברה.

עניין ביטול ניטור התוכן והצנזורה מטריד מאוד רבים. בתחילת השבוע דיווחנו על תגובות חמורות של דמויות ציבוריות מארה"ב על הכוונה הזו וכן על התחלה של נטישת הפלטפורמה. לפי התקשורת העולמית, הרשת המצייצת חווה "אקסודוס" ורבים "נוהרים" לבדוק את גרסת הבטא של הפלטפורמה החדשה, בלוסקיי – רשת חברתית מבוזרת ומבוססת פרוטוקולים שהשיק מנכ"ל טוויטר לשעבר, ג'ק דורסי, ממש בזמן שמאסק לקח פיקוד על טוויטר.

מאסק מצידו הסביר כי קנה ​​את טוויטר כדי "לנסות לעזור לאנושות, אותה אני אוהב", תוך שהוא מכיר בכך שהאתר "לא יכול להפוך לנוף גיהנום חופשי לכל".

"הסיבה שרכשתי את טוויטר היא כי חשוב לעתיד הציוויליזציה שתהיה כיכר עיר דיגיטלית משותפת, שבה ניתן להתווכח על מגוון רחב של אמונות בצורה בריאה, מבלי לנקוט באלימות", צייץ מאסק עוד ביום ה'. "כרגע קיימת סכנה גדולה שהמדיה החברתית תתפצל לתוך תאי ימין קיצוני ושמאל קיצוני שמייצרים יותר שנאה ומפלגים את החברה שלנו".

חלק מהמכתב הפתוח למפרסמים הגדולים של טוויטר.

חלק מהמכתב הפתוח למפרסמים הגדולים של טוויטר. צילום: צילום מסך מהמכתב

חרם מפרסמים באופק?

לנוכח הלחץ מפני פלטפורמה שבה משתוללים אלימות, גזענות וקונספירציות, שלחו באחרונה 40 ארגונים מכתב פתוח למנכ"לי גוגל, אמזון, אפל, CBS, קוקה קולה, דיסני, מטא, יבמ, וריזון ועוד ועוד תאגידי ענק, ובו פנו אל המכותבים וציינו: "ההשתלטות של אילון מאסק על טוויטר באה עם הבטחתו למפרסמים כמוכם שהרשת החברתית לא תהפוך ל'נוף גיהנום חופשי לכל' ותישאר 'חמה ומסבירת פנים לכולם', אבל היזהרו: הבטחותיו של מאסק אינן מציגות בשום אופן במדויק את תוכניותיו לטוויטר, וגם לא מהוות השתקפות של המציאות המתפתחת של הפלטפורמה, כשהיא משתנה מרגע לרגע תחת מאסק. אם אילון מאסק ימשיך רק עם חלק ממה שהוא כבר התחייב לעשות, טוויטר לא תהיה, ולא יכולה להיות, פלטפורמה בטוחה למותגים. יש צורך בפעולה דחופה על ידי מפרסמים".

המכתב נחתם על ידי ארגוני רפורמה בתקשורת ובטכנולוגיה, ביניהם Accountable Tech, Free Press ו-Public Citizen, כמו גם קבוצות הסברה כמו NAACP, המרכז הלאומי לשוויון טרנסג'נדרים וקואליציית המדיה ההיספנית הלאומית.

בהמשך דבריהם הפונים כותבים באופן מובהק שהם קוראים לשביתת מפרסמים: "אנו, הארגונים החתומים מטה, קוראים לכם להודיע למאסק ולהתחייב בפומבי שתפסיקו את כל הפרסום בטוויטר בכל העולם אם הוא ימשיך את תוכניותיו לערער את בטיחות המותג והסטנדרטים הקהילתיים, לרבות מיתון תוכן פוגעני". הכותבים הוסיפו כי "משמעות הדבר היא שאסור למאסק להחזיר לאחור את שיטות מיתון התוכן הבסיסיות של טוויטר שנמצאות כבר עכשיו בספרים, ועליו להתחייב לאכוף בפועל את הכללים האלה".

אף אחד מהמותגים שאליהם פנו כותבי המכתב לא הגיב לעת עתה לקריאה הנחרצת שמופיעה בו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים