ג'ף בזוס מכר מניות אמזון בשווי 2 מיליארד דולר – מדוע?

לפי הערכות במדיה העולמית, המהלך של יו"ר אמזון - שמכר למעשה 12 מיליון ממניות החברה שייסד, שהיו בבעלותו - יקדם אותו לתואר "האדם העשיר בעולם", בתוך שהוא ידיח את אילון מאסק מהתואר הנכסף

מתיימר לשוב לראש צמרת עשירי תבל? ג'ף בזוס, מייסד אמזון.

ג'ף בזוס, מייסד אמזון והדמות הבולטת שעומדת מאחורי ענקית המסחר האלקטרוני אונליין, מכר באחרונה 12 מיליון מניות מניירות הערך של החברה שבבעלותו. המהלך הוסיף להונו האישי סכום של כ-2 מיליארד דולר. יו"ר אמזון הודיע רשמית לרשות ניירות ערך של ארה"ב, ה-SEC, על מכירת 11,997,698 מניות אמזון, שבוצעה הן ב-7 והן ב-8 בפברואר.

ברשות בזוס היו עד כה כ-10% מכלל מניות אמזון. הנתח של המניות שנמכר כעת מייצג קצת יותר מאחוז מכלל 976 מיליון מניותיו של בזוס בחברת המסחר האלקטרוני ומחשוב הענן שהקים ב-1994.

לפי המדיה העולמית, למהלך האחרון הזה יש כנראה השלכות אסטרטגיות, ולא רק או בהכרח פיננסיות, והספקולציות הרווחות סביבו הן שבזוס שואף להחזיר אליו את התואר הנכסף "האדם העשיר בעולם", המוחזק כיום על ידי יריבו הטכנולוגי, אילון מאסק, הבוס וכוח המניע מאחורי חברות טק רבות, ביניהן טסלה, SpaceX, X ונוירלינק.

המכירה עולה בקנה אחד עם תוכנית שהוכרזה בעבר עבור בזוס למכור 50 מיליון מניות בסך הכל עד סוף השנה – מנויות ששוויין הוא לא פחות מ-8.5 מיליארד דולר. נכון לדצמבר 2023, בזוס החזיק, כאמור, בנתח נכבד מכלל מניות אמזון, בשווי כולל של 168 מיליארד דולר. אבל השנה נרשמה עלייה מדהימה במחיר המניה של אמזון, שהניעה את הונו של בזוס כלפי מעלה והוסיפה לו סכום מדהים של 22.6 מיליארד דולר. העלייה הזו מיקמה אותו במקום השני ברשימת העשירים העולמית, עם שווי נקי מוערך של 200 מיליארד דולר.

נזכיר כי בזוס התפטר מתפקיד מנכ"ל אמזון, בו כיהן מאז שהקים את החברה, בשנת 2021, כדי להשקיע יותר זמן בפרויקטים אחרים שלו, כולל בחברת הטילים והחלל בלו אוריג'ין (Blue Origin) וכן במאמצי הפילנתרופיה שלו. מאז שהתגרש מאשתו ואם ילדיו, מקנזי סקוט, לטובת מימוש הרומן שלו עם מגישת הטלוויזיה לורן סאנצ'ז, הוא מרבה לככב במדורי הרכילות השונים.

רוב הזמן הוא בצמרת רשימת עשירי תבל. אילון מאסק, יזם הטק שמאחורי חברות הענק X, SpaceX ו-X, בין השאר.

רוב הזמן הוא בצמרת רשימת עשירי תבל. אילון מאסק, יזם הטק שמאחורי חברות הענק X, SpaceX ו-X, בין השאר. צילום: ShutterStock

רק כמה מיליארדים כדי לעמוד בראש הרשימה

הסיבה המדויקת למכירה לא דווחה ונותרה אפופה במסתורין, אך מכירה זו ללא ספק צמצמה את הפער בין שוויו הנקי של בזוס כיום לזה של הנמסיס שלו, מאסק. לפני המכירה, בזוס היה צמוד למאסק מלמטה, וחסרו לו "רק" ב-5 מיליארד דולר כדי להשתוות אליו, מה שהפך בעבורו את ההגעה אל המקום הראשון ברשימת המיליארדרים ליעד קרוב, וזאת על אף עלייה קלה במידת עושרו של מאסק מאז.

לבזוס יש ההיסטוריה עם התואר "האדם העשיר בעולם" – מאז 2017 הוא חלק אותו לזמן קצר עם ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, לפני שהחזיק בו במשך ארבע שנים רצופות, בין השנים 2018 עד 2021. עם זאת, ב-2021 התהפכו היוצרות כשדמות חדשה – מאסק, היזם הדומיננטי והחדשן במיוחד, עקף את בזוס והתייצב בצמרת הרשימה, מקום ממנו גם הוא מוצא עצמו מודח מעת לעת בעיקר בידי המיליארדר הצרפתי, מנכ"ל תאגיד LVMH, ברנאר ארנו.

מתחילת השנה, לעומת זאת, חוו שני ענקי הטכנולוגיה שינויים בשווים – בעוד שבזוס ראה עלייה משמעותי ורציפה בהונו האישי, זה של מאסק ספג ירידה של 29 מיליארד דולר, זאת עקב שילוב של גורמים, כולל צניחה של 27% במחיר המניה של טסלה ופסיקת בית משפט שהשפיעה על חבילת הפיצויים שלו בחברה.

נכון להיום ועל פי בלומברג. מאסק במקום הראשון ובזוס בשני במדד העושר העדכני.

נכון להיום ועל פי בלומברג. מאסק במקום הראשון ובזוס בשני במדד העושר העדכני. צילום: לכידת מסך מבלומברג

לפיכך, דירוג העושר הנוכחי מצייר תמונה מעט מגוונת ותזזיתית יותר – פורבס מציב כרגע את מאסק במקום השני אחרי ארנו, כשבזוס מדורג במקום השלישי. עם זאת, הדירוג של בלומברג, המתעדכן מדי יום, מציב את מאסק בראש, עם הון בשווי של 209 מיליארד דולר, את בזוס, עם הפרש שווי של 9 מיליארד דולר בלבד, מאחוריו, ואת ארנו הוא ממקם כאדם השלישי בעשורו בתבל.

יצוין כי הונו של מאסק נובע בעיקר מ-13% של מניות טסלה שבבעלותו (בהיקף של 411 מיליון מניות, בשווי של כ-73 מיליארד דולר) וממיזמים אחרים שלו כמו SpaceX, חברת בורינג (Boring) המתמחה בקידוח מנהרות ו-X (ששמה המקורי היה טוויטר ושמאסק רכש ב-2022).

יצוין כי המכירה האחרונה אינה הפעם הראשונה שבה בזוס מוכר חלק משמעותי מהאחזקות שלו באמזון. ב- 2021 הוא מכר מניות בשווי 2.5 מיליארד דולר, לפני שפרש מתפקיד המנכ"ל.

בכל אופן, המכירה האחרונה העצימה את גובה הלהבות מתחת לסיר דירוג המיליארדרים המבעבע בלאו הכי. לא ברור אם היא אכן מונעת משאפתנותו האישית של בזוס להשיב לו את התואר המרשים, או מתכנון פיננסי אסטרטגי שלא הוסבר, אבל איך שלא יהיה המאבק הזה בצמרת לבטח יהיה מעניין, כך שאפשר להביא פופקורן ולהמתין לבאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים