ארה"ב נלחמת ברוגלות: תאסור כניסה של עובדי חברות סייבר התקפי

על פי הודעת משרד החוץ בוושינגטון, תיאסר כניסת "אנשים המעורבים בשימוש לרעה ברוגלות" ש-"פוגעות בביטחון הלאומי של ארה"ב" ● האמריקנים נקטו בעבר בצעדים נגד NSO ועוד חברות מישראל, בטענות דומות

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן.

ארצות הברית עולה מדרגה במאבקה במעקב האלקטרוני נגד אזרחים: לפי הודעה של הממשל מאמש (ג'), היא מתכוונת למנוע את הכניסה לארצות הברית מעובדים ומנהלים בחברות סייבר התקפי, שפיתחו רוגלות שעוקבות אחרי אזרחים. אף ש-NSO הישראלית ודומותיה לא אוזכרו בהודעת הממשל, גורמים בענף העריכו כי פעילותן היא אחת הסיבות להודעה.

בהודעה שפרסם משרד החוץ האמריקני נכתב כי "מחלקת המדינה מיישמת החל מהיום מדיניות חדשה, שתאפשר הטלת הגבלות (הענקת – י"ה) ויזה על אנשים המעורבים בשימוש לרעה ברוגלות מסחריות, (אם – י"ה) השימוש בהן מהווה סיכונים לאינטרסים של הביטחון הלאומי או למדיניות החוץ של ארצות הברית". על פי הסטייט דיפרטמנט, "יש חברות שאפשרו שימוש לרעה בכלי מעקב מתוחכמים, וארצות הברית עושה מאמצים, דיפלומטיים ואחרים, כדי להגביר את שיתוף הפעולה הבינלאומי למניעת הפצה ושימוש לרעה ברוגלות מסחריות. ארצות הברית מודאגת מהשימוש לרעה הגובר ברוגלות, ותפעל ופועלת כדי להקל על הדיכוי, להגביל את הזרימה החופשית של מידע ולמנוע הפרות של זכויות אדם".

בהודעה נכתב כי "השימוש לרעה ברוגלות מאיים על הפרטיות, חופש הביטוי, חופש ההתכנסות וחרות ההתאגדות. הפעלת הרוגלות נקשרה למעצרים שרירותיים, להיעלמויות של אזרחים ולהרג ללא משפט, במקרים החמורים ביותר. בנוסף, השימוש לרעה בכלים אלה מהווה איום ביטחוני ומודיעיני נגד ארצות הברית".

במשרדו של שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, אומרים כי "ארצות הברית תמשיך לעמוד בצד של זכויות האדם וחרויות היסוד, ותמשיך לקדם הטלת אחריות על המעורבים בשימוש לרעה ברוגלות המסחריות".

התוקף החוקי של ההחלטה ו-"החשודות המיידיות"

במחלקת המדינה הסבירו כי "מדיניות הגבלת אשרות הכניסה היא בהתאם לסעיפים של חוק ההגירה הלאומי, שמאפשר לנו ליישם הגבלות ויזה עבור אנשים שלדעתנו היו מעורבים בשימוש לרעה ברוגלות – כדי לפגוע באופן ממוקד, שרירותי או בלתי חוקי, כדי לפקח, להטריד, לדכא או להפחיד אנשים, לרבות עיתונאים, פעילים (חברתיים ופעילי זכויות אדם – י"ה), בני קהילות שוליים או אוכלוסיות פגיעות, או בני משפחה של אנשים אלה. אנשים המסייעים או מפיקים תועלת כספית משימוש לרעה באותן תוכנות ריגול. הגבלת כניסה של מי שעסק בפיתוח או בתפעול של חברות שמספקות טכנולוגיות ריגול לממשלות, או כאלה פועלים בשם אותן ממשלות".

הודעת מחלקת המדינה לא ציינה שמות של חברות באופן פרטני. עם זאת, ב-2021, משרד המסחר האמריקני הכניס שתי חברות ישראליות שעוסקות בסייבר התקפי – NSO וקנדירו – ל-"רשימה השחורה" של גופים שפועלים בניגוד לאינטרס הלאומי שלה. לפי הודעת המשרד, "ההחלטה התקבלה בשל ראיות שלפיהן שתי החברות פיתחו וסיפקו רוגלות לממשלות זרות, שהשתמשו בהן כדי לפגוע באנשי ממשל, דיפלומטים, פעילים פוליטיים, עיתונאים ואנשי עסקים". אשתקד נוספו לרשימה סייטרוקס, שמייצרת את רוגלת פרדטור, ותאגיד הריגול אינטלקסה של הבכיר לשעבר באמ"ן טל דיליאן, שמשווק את הרוגלה. שתי החברות הללו פועלות מחוץ לישראל, ללא פיקוח של משרד הביטחון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים