נהגי טסלה, קבלו ברקס: הוראה שלא להשתמש ב-Vision Pro בנסיעה

בעלי המכוניות החשמליות זכו בהתרעה לפקוח עיניים על הכביש, לאחר שסרטונים שלהם עם משקפי ה-MR של אפל הפכו לוויראליים ● שר התחבורה האמריקני צייץ ב-X תזכורת, שגם בטסלה חובה להיות מעורבים בנהיגה "בכל עת"

אם נוהגים לא משתמשים בהם. Vision Pro של אפל.

בגל של סרטונים ויראליים עכשוויים נראו בעלי מכוניות טסלה החשמליות כשהם מרכיבים את משקפי המציאות המעורבת החדשים של אפל, Vision Pro, כשהם יושבים מאחורי ההגה של מכוניתם. עקב החשיפה של ההתנהגות הזו, ספגו בעלי הטסלות גינוי נרחב במדיה החברתית על כך שעשו מעשים פזיזים ומסוכנים. לצד תגובות אלו קיבלו הנהגים גם התרעה חמורה גם משר התחבורה האמריקני, פיט בוטיג'ג', שצייץ מחדש תיעוד של נהיגה עם משקפי אפל במכונית טסלה יחודית – ה-Cybertruck של החברה – בתוך שהוסיף את ההערה: "לא משנה באיזו מכונית, הנהגים חייבים להיות מעורבים וקשובים בכל עת".

הפרשה החלה ימים ספורים לאחר שאפל השיקה, בתחילת החודש, את VisionPro שלה – משקפי המציאות המעורבת (MR) היוקרתיים שפיתחה. ה-Vision Pro הם גאדג'ט יקר ואלגנטי, שמציע למשתמשים בו משחקים סוחפים בתחום המציאות הרבודה והווירטואלית, אפשרויות לצריכת בידור תלת-ממדי וחוויות מציאות מוגברת. מחיר התענוג הזה עומד על 3,500 דולר, ולכן הסברה הרווחת הייתה שהוא ייצרך במספרים נמוכים, יחסית. אפשר שזה אכן כך, אבל במחשבה שנייה נראה שלבעלי טסלות יש את האמצעים. כך או כך, המכשיר החדשני משך במהירות את תשומת הלב של עולם הטכנולוגיה, אבל השימוש בו בתוך מכוניות נוסעות, על ידי לא אחר מהנהג, הרים בארה"ב דגל אדום על תופעה מטרידה במיוחד.

כאמור, בסרטונים שנהגי טסלה העלו לאינטרנט, שאותם ניתן למצוא בקלות ביוטיוב, נראה כי הם משתמשים במשקפיים החדשניים ועסוקים בזמן שהמכונית שלהם נוסעת, לכאורה, בעולמות ה-VR המוקרנים מול עיניהם על מסך ה-Vision Pro. כל זאת בזמן שידיהם מתפעלות פקדים וירטואליים באוויר הריק, בעת שכלי הרכב שלהם מנווטים בכבישים בלייב. בסרטון אחד אפילו נראה נהג שנעצר על ידי המשטרה, בדיוק בגלל ההתנהלות הלא אחראית הזו.

טייס אוטומטי או מנגנון נהיגה עצמית מלא – בשניהם אסור השימשו ב-Vision Pro

נזכיר כי מכוניותיה של חברת טסלה, שמנכ"לה ומייסדה הוא יזם הטק המפורסם אילון מאסק, מצוידות במערכת טייס אוטומטי, שמציעה תכונות סיוע לנהג, אך שאינה אוטונומית לחלוטין. לפיכך, הנהגים שבבעלותם טסלה עם טייס אוטומטי נדרשים לשאת באחריות משפטית ל"מעללי" המכונית שלהם, ולהישאר ערניים וזמינים, ומוכנים להשתלט בכל רגע נתון על ההגה ומערכת הבלמים.

מכונית טסלה הנמצאת בפיילוט לנהיגה אוטונומית, FSD. צילום: פליקר

במקביל לכך, טסלה ממשיכה ומשדרגת את המנגנון המתקדם יותר שעתיד לפעול במכוניותיה, מנגנון הנהיגה העצמית המלאה (FSD) – שתוכנית הבטא שלו נמצאת בפיילוט נרחב בארה"ב. במקרה זה, אכן מדובר ביכולת נהיגה אוטונומית של כלי הרכב, אך שוב – זהו אינו כלי רכב אוטונומי מלא (שבו בכלל אין מושב נהג) אלא רק מנגנון הדורש מבוחניו ומהנהגים בעתיד לבוא, להקפיד גם הם על השגחה ותשומת לב מתמדת למה שמתרחש בכבישים ומה שהמכונית מחליטה לעשות בזמן הנהיגה.

כל מי שחבש אי פעם קסדת מציאות מדומה מהדור הישן מבין בוודאי עד כמה אביזרים אלו לוקחים את המשתמש לעולם אחר, מנותק ומשונה. וזה קורה גם בעת הפעלת מצבי מציאות רבודה (בה הווירטואליה "מתלבשת" על צילום המציאות שמול עיני המשתמש). במקרה של Vision Pro – האביזר המתקדם ביותר בין כלי מציאות מדומה אלו – יש חשיבות קריטי לאיזון בין החגיגה הטכנולוגית שהכלי מספק, לבין שימוש אחראי בו, והפרשה הנוכחית מדגישה זאת ביתר שאת.

בעוד שהמשקפיים מבטיחים שלל חוויות מרגשות למשתמשיהם, השילוב שלהם עם נהיגה, גם אם היא אוטונומית באופן כלשהו, דורש ללא ספק עצירה מוחלטת מטעם המשתמשים, אבל גם קביעת תקנות ברורות מצד החוק, שאולי יגיעו כעת לנוכח השימוש המטריד במשקפי ה-MR ממש בעת נסיעה.

יצוין עם זאת כי סרטונים של אנשים המשתמשים ב-Vision Pro באופן לגיטימי בהרבה, בחדר הכושר וברכבת התחתית של ניו יורק, הועלו גם הם לאינטרנט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים