ישראל מאמצת עקרונות בינלאומיים לשימוש ב-AI במשרדי ממשלה

כך עולה ממסמך מדיניות שגובש במשרדי המדע והמשפטים, שמגדיר את הרגולציה והאתיקה שמשרדי הממשלה יהיו מחויבים להן בכל מה שקשור לבינה מלאכותית

שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה הפורש, אופיר אקוניס.

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, ומחלקת משפט כלכלי במשרד המשפטים, פרסמו באחרונה מסמך מנחה למשרדי הממשלה, שמפרט את הרגולציה והאתיקה בתחום הבינה המלאכותית שעליהם לפעול לפיהן.

המסמך פורסם בעקבות החלטת ממשלה מאוגוסט 2021, שקבעה כי יש לגבש עקרונות לשימוש ב-AI במשרדיה, כחלק מהתוכנית הלאומית לבינה מלאכותית. הוא מנחה את משרדי הממשלה לנהוג על פי רגולציה ענפית בכל הנוגע לבינה מלאכותית, ולפעל ככל האפשר בהתאמה לרגולציות שקיימות במדינות ה-OECD, ולכאלה שניסחו ארגונים בינלאומיים.

המסמך מאפשר למשרדי הממשלה שימוש בטכנולוגיית הבינה המלאכותית, בכפוף לאותם תנאי רגולציה, תוך ביצוע ניהול סיכונים מתבקש והכנת תקינה היכן שצריך – כל זאת בשיתוף אנשי מקצוע ובעלי ידע בתחום, מהתעשייה ומהאקדמיה.

העקרונות שמיושמים במדינות ה-OCED מאפשרים ואף מעודדים פיתוח טכנולוגיות AI ושימוש בהן בצורה אחראית. בין העקרונות המנחים שהמסמך ממליץ למשרדי הממשלה לפעול על פיהם: שמירה על כבוד האדם ופרטיותו, שוויון ומניעת אפליה, שקיפות הסברתית לגבי הרגולציה ותנאי השימוש, ופיתוח מערכות שיהיו אמינות ובטיחותיות, עם מזעור סיכונים. לפי משרדי המדע והמשפטים, אם משרדי הממשלה יעשו זאת, הם יעודדו צמיחה ופיתוח, ויכולים לסייע לחברות ישראליות להיות מובילות בתחום ה-AI.

מוקד ידע ותיאום ממשלתי

עוד מצוין במסמך כי משרדי המדע והמשפטים יקימו מוקד ידע ותיאום ממשלתי לתחום הבינה המלאכותית, שייתן מענה לנושאי הרגולציה, המדיניות והמידע שקשורים לתחום. את פעילות המוקד תלווה ועדת היגוי, שתפקידה להמליץ לשר החדשנות, המדע והטכנולוגיה על אסטרטגיה לאומית בתחום ה-AI ועדכונה מעת לעת, לבחון את הצורך בשינוי מדיניות מדי תקופה, לייעץ בכל הנוגע לתוכנית עבודה שנתית של המוקד ולהמליץ על יעדים.

שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, אמר כי "הפוטנציאל המהפכני של הטכנולוגיה משפיע במהירות על שיפור איכות אזרחי מדינת ישראל בתחומים שונים. אולם, לצד היתרונות הרבים, יש גם סיכונים רבים, ולכן יש לוודא כי האדם נשאר במרכז קבלת ההחלטות, לצד ערכת עקרונות אתיים שיאפשרו שימוש אחראי, תוך הקפדה על זכויות יסוד". השר אקוניס הוסיף שבכוונתו לקדם החלטת ממשלה שתאמץ את מסמך המדיניות ותנחה את הרגולטורים לפעול בהתאם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים