מה העסיק את המנמ"רים השנה – ומה הם צופים ל-2024?

לצד אתגרים מסורתיים ו-ותיקים, כמו סייבר והדרישה לצמצום תקציבים, השנה התמודדו המנמ"רים עם ה-GenAI, ובישראל גם עם אתגר ההון האנושי, עקב המלחמה ● עם מה הם יצטרכו להתמודד בשנה הבאה?

האתגרים שהיו - ואלה שיהיו.

רשימת הציפיות של ההנהלה מהמנמ"רים הייתה גם השנה ברף הגבוה, וסביר מאוד להניח שהוא ייעשה גבוה יותר בשנה הבאה עלינו לטובה. כל מי שמצוי בתחום יכול לראות את זה, ומחקר שפורסם באתר המקצועי CIO נותן לכך גושפנקא.

על פי האנליסטים והמנמ"רים שרואיינו למחקר, ההנהלות מתמקדות בימים אלה, בלחצים שלהן על מנהלי מערכות המידע, בדרישה לפתרונות טכנולוגיים שיענו על הצורך של הארגון בהמשכיות תפקודית, ובהתייעלות. זה בלט השנה, וקרוב לוודאי שיבלוט גם בשנה הבאה.

על מה המנמ"רים שמו דגש השנה?

הנושא הראשון שהיה על סדר יומם של המנמ"רים ב-2023 היה חידוד והעמקת הפעילות בתחום אבטחת הסייבר. סקר שנערך במהלך השנה על ידי IDC העלה ש-56% מהמנמ"רים הגדירו את הסייבר ככאב הראש הכי חזק שלהם. בסקר אחר, של לנובו, 66% ממנהלי מערכות המידע ציינו שהם השקיעו השנה יותר בתוכנות להגנה מפני סייבר בכלל ומתקפות כופרה בפרט, כדי לאבטח את הדאטה שלהם ולשמור על הפרטיות.

נושא אחר שהעסיק את המנמ"רים הוא הפריצה הגדולה של הבינה המלאכותית היוצרת, ובעיקר של OpenAI, שהביאה לעולמנו את ChatGPT. המנמ"רים, ולא רק הם, שואלים את עצמם כיצד ממנפים את הפיתוחים החדשים האלה. נראה שהתשובה המלאה לתחום הרחב הזה, שהולך ומתפתח, לא תינתן גם ב-2024.

האם תקציבי ה-IT יגדלו בשנה הבאה?

התשובה: לא, אם שואלים רוב מכריע של המנמ"רים. אמנם, ההאטה הכלכלית בעולם לא השפיעה על תקציבי ה-IT, ובחלק מהארגונים הם אף גדלו, אלא שרבים ממנהלי מערכות המידע חוששים שיש כאן השפעה שלילית לטווח רחוק, ושהם ירגישו את זה בשנה הקרובה. מסקר שערכה באחרונה אחת מחברות המחקר בתחום הפיננסים עלה כי 83% סבורים שהתקציב שלהם לא יגדל ב-2024. עם זאת, רבים ציינו כי ההנהלות יגדילו את התקציבים לטרנספורמציה דיגיטלית, משום שזו מאפשרת התייעלות ארגונית.

במקביל, המומחים צופים שההנהלות יקשיחו בשנה הקרובה את הדרישה שלהם מארגוני ה-IT להוכיח את כדאיות ההשקעות שבוצעו עד כה בכל מה שקשור למערכות מידע. הן ירצו לראות, ביתר שאת, שיפור ביצועים והשפעה לטובה על שורת הרווח בארגון. האתגר הזה, שקרוי בפי המנמ"רים מינוף נתונים, דורג על ידם במקום גבוה בסקרי הציפיות לשנה הבאה.

דילמת המודרניזציה

אחד האתגרים שהמנמ"רים צריכים להתמודד איתם בימים אלה הוא התאמת מערכות הליבה, בפרט אם הן ותיקות בארגון, לקצב השינויים הטכנולוגיים – מה שקרוי בשפה המקצועית מודרניזציה. המערכות החדשות, שנולדות חדשות לבקרים, דורשות תהליכי התאמה לא פשוטים, וההתלבטות של ארגוני ה-IT היא מה יותר כדאי – לבצע את ההתאמות האלה או לשמור על הקיים.

אגב, חשוב להסביר שמודרניזציה היא לא פתרון מלא להכול, ולכן מנמ"רים מתרחקים מזה כמו מאש. זאת, כי בשלב מסוים, המודרניזציה נעשית לא כלכלית ואף לא הגיונית, ועדיף להחליף לחלוטין את המערכות הישנות. כשמגיעים לצורך בהחלפת המערכות הישנות, המנמ"רים צריכים לנהל מסע שכנועים של ההנהלה, כי התפיסה שלהן, לפחות במקרים רבים, היא: למה להחליף את מה שעובד?

נושא נוסף שארגוני IT מתמודדים אתו הוא השקעה בלתי פוסקת בעמידה בדרישות רגולטוריות, שמחייבות ניהול נתונים. לא פעם מדובר בהשקעות לא מתוכננות. אתגר נוסף הוא הפופולריות הגדלה של פלטפורמת ה-Low Code, שמאפשרת למשתמשים ליצור מסלול עוקף מנמ"ר בכל מה שקשור למדיניות הפיתוח.

רק בשנה הבאה יתברר עד תום כיצד המלחמה משפיעה על ארגוני ה-IT, על התקציבים שלהם ועל סדר היום של המנמ"רים. כולנו תקווה שההשפעה השלילית תהיה כמה שיותר קטנה, ושעד מהרה נחזור לגדול ולצמוח

ומה בישראל?

הנושאים והאתגרים העיקריים שהוזכרו פה מעסיקים גם את המנמ"רים בישראל. אלא שאצלנו, 2023 נחלקת לשני חלקים: מה שהיה עד ה-7 באוקטובר ומה שהיה, ויהיה, אחרי התאריך הארור הזה.

המלחמה אילצה את המנמ"רים בארגונים בישראל לשנות את סדרי העדיפויות ואת דרכי הניהול, והעצימה עד מאוד אתגר שהוא הרבה פחות משמעותי בשגרה שלהם, ובארגונים בחו"ל: ההון האנושי. זאת, עקב הגיוס הנרחב של עובדים ומנהלים למילואים בצו 8. מהצד השני, ארגונים לא עצרו תוכניות ופרויקטים. רק בשנה הבאה יתברר עד תום כיצד המלחמה משפיעה על ארגוני ה-IT, על התקציבים שלהם ועל סדר היום של המנמ"רים. כולנו תקווה שההשפעה השלילית תהיה כמה שיותר קטנה, ושעד מהרה נחזור לגדול ולצמוח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים