גוגל דחתה בשקט את השקת צ'טבוט ה-AI החדש שלה – ג'מיני

ג'מיני הוא מודל חדש, שמטרתו להתחרות ב-GPT - המודל שמאחורי הצ'טבוט המצליח של OpenAI - וגוגל תכננה במקור לחשוף אותו בארה"ב בסדרת אירועים בשבוע הבא ● לפי מקורות, הדחייה קשורה לבעיות בביצועי הכלי

האמנם, Gemini הוא עידן חדש לגוגל?

גוגל, כך נודע באחרונה, החליטה לעכב את השקת הבכורה הפומבית של פרויקט הבינה המלאכותית השיחתית החדש שלה – המוכר בשם הקוד ג'מיני (Gemini). השקת המודל החדש – שגרסה אחת שלו כבר מוטמעת בכלי ה-GenAI שלה, בארד (Bard) – הייתה אמורה להתקיים בארה"ב לראשונה בשבוע הבא, בניו יורק, וושינגטון וקליפורניה, אך היא מתעכבת – כך לדברי מקורות יודעי דבר. הסיבה לעיכוב, לטענתם, נעוצה הן בכך ש-OpenAI, חברת הבינה המלאכותית היוצרת הבולטת כיום, שבה מתיימרת גוגל להתחרות ושאותה היא רוצה לנצח, ממשיכה לעשות צעדים משמעותיים בתחום, כמו גם מפאת חשש לביצועים לא מיטביים של המודל ה"גוגלי" החדשני.

ספציפית יותר, ולפי שני מקורות שמכירים את הסיבות להחלטה, ההשקה הפומבית של ג'מיני נדחתה לינואר, מפאת חששות שמודל ה-AI החדש שפיתחו בשורות הענקית ממאונטיין וויו לא יגיב בצורה מהימנה להנחיות, שאליתות ופניות שיקבל, אם אינן בשפה האנגלית.

עשה "פאשלות" אבל הושק ופועל בכל זאת. בארד של גוגל.

עשה "פאשלות" אבל הושק ופועל בכל זאת. בארד של גוגל. צילום: ShutterStock

בגוגל נזהרים מחזרת התקרית המביכה מהעבר

נזכיר כי כשגוגל הציגה את בארד לציבור לראשונה נגרמה לחברה מבוכה גדולה. הצ'טבוט סיפק נתונים שגויים ונתפס בקלקלתו, אך מעבר למבוכה, ה"פאשלה" הזו דווקא ברגעי ההשקה מחקה כ-100 מיליארד ד' משוויה של הענקית באותה תקופה (שהיוו כ-9 אחוזים ממחיר מניותיה). 

מה שאירע באותה השקה בפברואר היא שבארד, שהיה אמור להיות מסוגל לספק "הסבר על תגליות חדשות מטלסקופ החלל ג'יימס ווב (JWST) של נאס"א לילד בן 9", לטענת גוגל – שגה ובענק. הטלסקופ המדובר, בשונה ממה שטען בארד, לא צילם את "התמונה הראשונה של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש שלנו". תמונה זו צולמה בכלל ב-2004, ובאמצעים אחרים לגמרי. ה"תקרית" המאוד לא נעימה, שהתרחשה, כאמור, במועד השקת הכלי, נתפשה בציבור כעדות לכך שהצ'טבוט של גוגל – שאמור היה לספק מענה ולנצח את ChatGPT ומיקרוסופט, השותפה והספונסרית הגדולה של OpenAI – אינו בשל לפעולה ועלול לגרום לגוגל להפסיד במרוץ ה-AI, ואולי גם בזירת החיפוש, בשל כך.

בנוסף, מעניין לציין כי בעניין בארד, באפריל נודע שעובדים בגוגל אמרו עליו שהוא "שקרן פתולוגי". מפרסום של התכתבויות פנימיות בגוגל נודע גם כי העובדים נטו להעביר על הצ'טבוט ביקורת חמורה, ואמרו שהחברה עושה פשרות על מידע שגוי ונזקים אחרים, רק משום רצונה להדביק את הקצב של ChatGPT – ולא להישאר מאחור. כעת מסתמן כי גוגל למדה מניסיון זה.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפבית.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפבית. צילום: לוקאס קובוס, הנציבות האירופית (ארכיון)

בינתיים בארד השתכלל ופעיל, אם כי ככל הנראה הוא עדיין לא הפך לנושא חם לשיחה או לצ'טבוט מצליח כמו ChatGPT, וגוגל שוקדת כל העת על פיתוח ושכלול יכולות ה-AI שלה, כדי להצליח סופוסוף להתבלט באמת בתחום הכה לוהט.

לפיכך החברה מנהלת כבר מזה חודשים רבים את המו"פ סביב פרויקט ג'מיני ותולה בו תקוות גדולות. עם זאת, על פי הדיווחים, מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, בעצמו – שהיה מעורב גם בשקה הכושלת של בארד – קיבל את ההחלטה לבטל את אירועי ההשקה שתוכננו לשבוע הבא, לאחר שהועלו בפניו חששות לגבי הביצועים של ג'מיני.

המקורות שדיווחו לתקשורת על ההחלטה, הציגו את הדחייה ככזו שהתבצעה בשקט, כנראה כדי שלא יצוצו דיווחים על כך שכבר ידוע כי ה-AI החדשני של גוגל מספק תגובות מטעות או מזיקות. 

כידוע, OpenAI עלתה לכותרות, ובענק, כשהשיקה את ChatGPT אשתקד, וכשהצ'טבוט היוצר שלה אכן יצר – בעיקר טלטלות ושיבוש בזירה הטכנולוגית העולמית. בהמשך, בחודשים האחרונים, המשיכה החברה את עבודתה על דגמי השפה הגדולים (LLMs) ושדרוג הכלים שלה לגרסאות GPT-4 ו-DALL·E 3, שהפגינו יכולות מרשימות ביצירת טקסט ותמונות.

הזיות מוכרות אך לא מחבלות בהצלחת התחום

על פי הדיווחים, למרות העיכוב, גוגל לא ביטלה את פרויקט ג'מיני שלה, ונשארת מחויבת לפיתוחו של המענה ל-GPT. החברה ממשיכה לעבוד על שיפור ביצועי ה-AI ויש מי שמאמינים בכל זאת כי אפשר שג'מיני יושק לפני סוף השנה.

כדי להבין יותר מדוע גוגל סבורה כי הפעם יש לה, בפוטנציה ואחרי פיין-טיוניניג, מושל שיכול להעניק לה ניצחון ושליטה בזירת ה-GenAI, נסביר כי כבר נודע ש-ג'מיני צפוי להיות מסוגל להבין את השפה האנושית ולהגיב עליה; לצור טקסט, לתרגם שפות ולכתוב סוגים שונים של תוכן יצירתי; לענות על שאלות בצורה אינפורמטיבית; להשלים משימות לפי הנחיות; ובנוסף הוא עתיד להיות גם מולטי-מודאלי, כלומר להצליח להבין ולייצר גם טקסט, גם תמונות וגם סוגים אחרים של תוכן. אם אכן ג'מיני כזה, הדבר יהפוך אותו למגוון ושימושי יותר ממודלי ה-AI הקודמים, כך לפחות מקווה גוגל.

כדאי לתת את הדעת על כך שגוגל בחרה לעכב את שחרורו של ג'מיני משום רצונה להציג לעולם מודל רהוט ונטול שגיאות, בכל שפה שבה ידרש לפעול. מאידך, גם ChatGPT המהולל, ולפיכך מודלי ה-GPT שמאחוריו, כמו בארד של גוגל או, למשל קלוד (Claude) מבית אנטרופיק, והמודל המגבה אותו, עדיין שוגים בהזיות קשות, וזאת יודע כל משתמש.

הצ'טבוטים במתכונתם הנוכחית מסוגלים לנסח במהירות הבזק ולפי הנחיות פשוטות תוכן כתוב שנראה נהדר, אבל כזה שבקריאה מדוקדקת ומעמיקה בו ניתן לאתר שלל אמירות נטולות סימוכים ומומצאות לחלוטין. כל משתמש נבון בכלים אלו יודע מה יתרונותיהם הנוכחיים, אבל מבין שעליו לקרוא היטב את התוכן שסיפק הצ'טבוט, להיות זהיר ולבחון אותו בשבע עיניים.

עם זאת גוגל לא לוקחת כמובן מאליו את סיפור ההזיות, וההחלטה שלה לדחות את השקת ג'מיני, אם אכן כך הדבר, היא תזכורת לכך שהבינה המלאכותית נמצאת עדיין בשלבי הפיתוח המוקדמים שלה, ושהיחפזות בהשקתם של מודלי AI חדשים היא דבר שחברות מנסות להימנע ממנו, פן יבולע להן. מאידך, הדלפת הסיבות לדחייה עלולה לפגוע גם היא בגוגל ובסיכויה לעקוץ את OpenAI ולתפוס את הובלת התחום.

כך או כך, למרות הקשיים והעיכובים, כיום ברור לכל של-AI יש פוטנציאל לחולל מהפכה בהיבטים רבים של החיים כיום וכל ענקיות הטק עדיין מעוניינות לתפוס להן נתח נכבד מהעוגה החדשה והמבוקשת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים