עם פתיחת משפט סב"פ: האם מייסד FTX ניסה לקנות פרישה של טראמפ?

מי שכונה "מלך הקריפטו" אך הסתבך בהאשמות בהונאת ענק של משקיעים, כשלקוחותיו איבדו מיליארדי דולרים מכספם, שקל לשלם לטראמפ 5 מיליארד דולר כדי שלא ירוץ לנשיאות בבחירות הנוכחיות, כך נכתב בספר חדש אודותיו

מימין לשמאל: סם לואיס, הביוגרף, עובד עם סם בנקמן-פריד, מייסד FTX, על הספר Going Infinite.

משפטו של סם בנקמן-פריד (אק"א סב"פ), המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת מטבעות הקריפטו פושטת הרגל FTX, יחל היום במחוז הדרומי של ניו יורק. הוא עומד בפני שבעה סעיפי אישום הכוללים הונאה וקשירת קשר, הונאה, הונאת ניירות ערך והלבנת הון.

סב"פ מואשם בתזמור של הונאה ארוכת שנים, שגרפה מיליארדי דולרים מכספי לקוחות FTX, בהם עשו שימוש הנאשם וקרוביו, ולפי ההאשמות גם הוריו, וזאת כדי לממן את חברת הבת אלמידה (Alameda Research) וכדי לממן תרומות פוליטיות והוצאות אישיות אחרות. סב"פ דבק מאז מאסרו בחפותו בנוגע לכל האישומים הללו ומשפטו מושך אליו תשומת לב רבה. המשפט צפוי להימשך מספר שבועות ויש לצפות שיעקבו אחריו מקרוב רבים מתעשיית הקריפטו ומהציבור הרחב, משום שמדובר באחד ממקרי הונאות המטבעות הדיגיטליים הדרמטיים אי פעם והגדול בארה"ב. לתוצאות המשפט ולמה שיחשף במהלכו יכולה להיות השפעה משמעותית על עתיד התעשייה.

נזכיר כי בנקמן-פריד זכה בעבר לכינוי "מלך הקריפטו" ונחשב למיליארדר הצעיר בעולם, כיוון שהונו הגיע בשיאו ל-26 מיליארד דולר. אך התהילה פסה, סב"פ הסתבך עד צוואר, וכעת התובעים מטעם ארה"ב צפויים "לחבוט" בו במשפט המסוקר. התביעה אמורה לזמן למשפט מספר עדים, כולל עובדי ולקוחות FTX לשעבר, כמו גם מומחים למטבעות קריפטוגרפיים ושווקים פיננסיים, שסביר להניח שחלקם יציג בעדות ראיות לכך שבנקמן-פריד השתמש ביודעין בכספי הלקוחות שבטחו בו ובשירותים של הבורסה שבראשה עמד. התביעה תבקש להוכיח שהמהלכים נעשו במכוון מתוך מטרה לגלגל את ההון העצום אל אלמידה, וכדי לכסות הפסדים אישיים של סב"פ ולארגן לו התעשרות על חשבון גזל כספי הלקוחות, בשוק שלא נחשב בטוח במיוחד ושאינו מפוקח באופן מוסדר.

צוות ההגנה של בנקמן-פריד צפוי לטעון שהוא לא ביצע שום הונאה ושהוא פשוט ניסה לנהל עסק מצליח. הם עשויים גם לערער על אמינותם של חלק מעדי התביעה.

מייסד בורסת FTX, כפר כבר בינואר בכל האשמות נגדו.

הסופר מייקל לואיס - שכתב ספר העוסק בביוגרפיה, כמו גם בעלייתו ובנפילתו של סב"פ.

הסופר מייקל לואיס – שכתב ספר העוסק בביוגרפיה, כמו גם בעלייתו ובנפילתו של סב"פ. צילום: מתוך "60 דקות" באדיבות סלקום TV

האם סב"פ רצה לקנות את פרישת טראמפ מבחירת 2024?

לפני שהונו של סב"פ "נשחק" עם קריסת FTX בנובמבר 2022, הוא נהג לתרום למפלגה הדמוקרטית ולמטרות שמאל פוליטיות אחרות, חלקן, לפי ההאשמות ולכאורה, בעידוד אמו, ברברה פריד – שנתבעה יחד עם אביו, ג'וזף בנקמן על ידי FTX באחרונה בהאשמות לשותפות בקנונייה של בנם. בנקמן-פריד נחשב לתורם האישי השני בגודלו לקמפיין הבחירות של ג'ו ביידן ב-2020 ובנוסף תרם באופן אישי 5.2 מיליון דולר ו-40 מיליון דולר לדמוקרטים במהלך בחירות האמצע ב-2022. 

אלא שאתמול (ב'), בראיון ששודר בתוכנית "60 דקות", חשף הסופר מייקל לואיס – שספר חדש שלו בשם Going Infinite, העוסק בביוגרפיה כמו גם בעלייתו ובנפילתו של סב"פ, יוצא כעת – כי נפגש עם מייסד FTX כדי לדון כיצד יוכל לממן מועמדים פוליטיים שחיפשו לקזז את השפעתו של טראמפ במפלגה הרפובליקנית. כמו כן הוא טען בראיון כי מלך הקריפטו לשעבר רקח בזמנו תוכנית לקניית פרישתו של דונלד טראמפ מהמירוץ הנוכחי לנשיאות ארה"ב.

הכוונה של סב"פ הייתה להעביר כסף גדול לטראמפ, כדי לגרום לו שלא לרוץ שוב לנשיאות. כמה גדול? לטענת לואיס, סב"פ שקל להעביר לטראמפ סכום עתק שהנשיא לשעבר נקב בו בעצמו ושעמד על 5 מיליארד דולר, שסבר כי יעשה את העבודה ויגרום לנשיא השמרן והשנוי במחלוקת לפרישה המקווה.

לואיס לא פירט מה עלה בגורל תוכנית זו, אך בספרו ציין כי בנקמן-פריד קיבל את ההצעה לאחר שיצר בדרך כלשהי "ערוץ אחורי למבצע טראמפ". לואיס הוסיף וכתב שבנקמן-פריד "בדק את החוקיות" של התרחיש ההיפותטי.

לואיס, הידוע כסופר המתמחה בהרפתקאות פיננסיות – סיפר כי כלל לא התכוון לכתוב ספר על בנקמן-פריד. לדבריו, היזם שעסק במטבעות וירטואליים הוצג בפניו בתחילת 2021 על ידי חבר שרצה לתמוך ב-FTX. לפני כל התחייבות פיננסית, אותו חבר ביקש מלואיס לפגוש את המיליארדר הצעיר – שניהם גרו בברקלי – כדי "להעריך את אופיו". הפרק המדובר של "60 דקות" ישודר גם בארץ בסלקום TV השבוע (ה').

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים