מאסק: "ג'סטין טרודו רומס את חופש הביטוי"

מאסק - שניכר שהולך והופך מעורב בפוליטיקה - כתב שראש ממשלת קנדה מתנהל באופן "מביש" ● הזעם הוא על רקע חוק המחייב שירותי סטרימינג אונליין, ופלטפורמות חברתיות, להירשם מול הממשל לצורך בקרות רגולטוריות

תקף את ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו. אילון מאסק.

אילון מאסק, יזם הטק שעומד מאחורי חברות הענק טסלה, SpaceX ואחרות, התבטא באחרונה בקיצוניות אודות ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, והאשים אותו ב"הריסת חופש הביטוי" במדינה.

בציוץ שפרסם מאסק, שהוא אזרח קנדי המתגורר בארה"ב, הטיח ב-טרודו את ההאשמות החריפות ואף הוסיף אליהן את המילה: "מביש", וזאת בתגובה לחקיקה חדשה של ממשלת קנדה, המחייבת שירותי סטרימינג אונליין להירשם מול הממשל לצורך ביקורת רגולטוריות.

ביום ו' האחרון הודיעה ועדת הרדיו-טלוויזיה והטלקומוניקציה הקנדית, ה-CRTC, על תוכניותיה "לחדש את מסגרת השידור של קנדה ולהבטיח ששירותי סטרימינג מקוונים תורמים תרומה משמעותית לתוכן קנדי וילידי".

בהתאם להחלטה החדשה, שירותי ההזרמה אונליין הפועלים במדינה, מציעים תוכן שידור ומרוויחים יותר מ-10 מיליון דולר או יותר בהכנסות שנתיות, חייבים למלא טופס ולספק את פרטיהם לממשלה עד ה-28 בנובמבר. בנוסף, חלק משירותי הסטרימינג הללו יצטרכו כעת לספק ל-CRTC מידע הקשור לתוכן ולמנויים שלהם.

לפי CRTC, החוק הקנדי החדש הנוכחי קובע כי גם שירותי מדיה חברתית – כמו X (לשעבר טוויטר) שבבעלות מאסק – אשר דרכם מוצעות גם אפשרויות סטרימינג חייבים להירשם מול הממשלה. הועדה הבהירה כי "כל השירותים המקוונים המציעים פודקאסטים חייבים להירשם", והוסיפה כי "שירותים מקוונים המספקים רק שירותי משחקי וידיאו או ספרי שמע אינם חייבים להירשם".

מאסק הביע את התנגדותו וזעמו על המהלך כשהגיב אתמול (א') לציוץ מטעם העיתונאי והסופר גלן גרינוולד בו דווח כי: "ממשלת קנדה, חמושה באחת מתוכניות הצנזורה המקוונות הדכאניות בעולם, מכריזה כי כל 'שירותי הסטרימינג המקוונים המציעים פודקאסטים' חייבים להירשם רשמית בממשלה כדי לאפשר בקרות רגולטוריות".

דובר משרד החוץ הקנדי, ארינדם באגצ'י, הגיב לדברי מאסק וציין כי: "הנושא אינו קשור לחופש הביטוי. אבל השימוש לרעה בו לתמיכה באלימות, להפצת בדלנות ולהענקת לגיטימציה לטרור. זה מה שהיינו רוצים להדגיש".

טרודו – הסתבך עם קונספירטורים; מאסק – יותר ויותר פוליטי

הביקורת של מאסק על טרודו מגיעה בזמן שממשלת קנדה, הליברלית, מואשמת מזה חודשים ביתר שאת, בעיקר על ידי גורמי ימין וקונספירטורים, בהגבלת חופש הביטוי במדינה.

טרודו, שמכהן בתפקידו מאז שהוביל את מפלגתו לרוב קואליציוני בבחירות באוקטובר 2015, נחשב למנהיג נאור ואהוב, המקדם דמוקרטיה בארצו. אך באחרונה הוא מרבה לספוג ביקורות על מנהיגותו. השינוי המשמעותי ביחס אליו החל בפברואר 2022, בזמן מגיפת הקורונה, כשטרודו הפעיל סמכויות חירום בפעם הראשונה בתולדות המדינה, כדי לחמש את ממשלתו בכוח רב יותר על מנת להגיב להפגנות נהגי המשאיות, שהתנגדו אז לחיסונים שהמדינה, לפי טענותיהם, "כפתה" על אזרחיה.

באותה תקופה הרהיב מאסק והשווה את טרודו לאדולף היטלר בציוץ שנראה שנועד לתמוך בנהגי המשאיות המוחים על חובת החיסונים. הציוץ, שעורר מיד סערה בטוויטר, נחמק על ידי מאסק כעבור שעות ספורות, ללא הסבר. הוא גם לא הגיב לבקשות התקשורת להבהרת המהלך.

עם זאת יצוין כי מאסק כן צייץ בסוף ינואר 2022 ציוץ תמיכה בנהגי המשאיות הקנדיים, שהשביתו כבישים וגשרים בניסיונות למשוך את תשומת הלב בינלאומית להתנגדותם למדיניות הבריאות שממשלתו של טרודו השיתה עליהם.

בנוסף כדאי לציין באופן כללי כי יזם הטק והאדם העשיר בעולם ידוע כמי שידו בכל ואף כמעורב פוליטית, לפחות בעקיפין ובאחרונה ביתר שאת, בנושאים שונים. כזכור, החודש הוא אף חיזק בדרכו את ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, וניפגש איתו כדי לדון בבינה המלאכותית, וזאת בתקופה שבה רה"מ זוכה בביקורת חריפה מבית. המפגש נתפש על ידי רבים כהבעת תמיכה עקיפה בנתניהו ובממשלת הימין שהוא מנהיג.

אתמול דיווחנו כי מאסק תקף גם מדינה אחרת – את גרמניה, התערב בפוליטיקה שלה והמליץ לתושבים להצביע למפלגת הימין הקיצונית, אלטרנטיבה לגרמניה (AfD). היזם הידוע כמטריל נחוש במיוחד צייץ נגד התנהלות גרמניה בנוגע לאחד הנושאים המשמעותיים ביותר שמסעירים את אירופה – פליטים שמגיעים אליה דרך הים או היבשה, ותקף ספציפית את הסיוע שהמדינה מעניקה לארגוני הצלת פליטים, המפנים את הסירות אל איטליה. במקרה זה הוא זכה בתגובה מטעם משרד החוץ הגרמני, שכתב לו שהפעולות הללו חיוניות משום שהן מסייעות ל"הצלת חיים". בתגובה עודד מאסק את הממשלה הגרמנית לערוך סקר בנידון ולשאול את התושבים את דעתם, ואת התושבים עודד לעשות שינוי שלטוני בקלפי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים