למה תקף מאסק את גרמניה והמליץ לתושבים להצביע למפלגת הימין הקיצונית?

מאסק צייץ נגד התנהלות גרמניה בנוגע לאחד הנושאים המשמעותיים ביותר שמסעירים את אירופה - פליטים שמגיעים אליה דרך הים או היבשה ● היזם העשיר תקף ספציפית את הסיוע לארגוני הצלה המפנים את הסירות לאיטליה

תקף את גרמניה בגין מדיניות הסיוע לפליטים שלה. אילון מאסק.

יזם הטק והאדם העשיר בעולם, אילון מאסק, ידוע כמי שידו בכל ואף כמעורב פוליטית, לפחות בעקיפין ובאחרונה ביתר שאת, בנושאים שונים. כזכור, החודש הוא אף חיזק בדרכו את ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, וניפגש איתו כדי לדון בבינה המלאכותית, וזאת בתקופה שבה זוכה רה"מ בביקורת חריפה מבית. המפגש נתפש על ידי רבים כהבעת תמיכה עקיפה בנתניהו ובממשלת הימין שהוא מנהיג.

בסוף השבוע (ו') מאסק שיתף בפלטפורמה שרכש, X (לשעבר טוויטר), סרטון שהראה פליטים ועובדי סיוע על סירה בלב הים התיכון. הוא ריטווט את הציוץ בנושא, שאי אפשר היה לטעות במסריו הפוליטיים השמרניים, וצירף אליו שאלה שכללה ביקורת ברורה על ממשלת גרמניה.

בפוסט אותו שיתף יזם הטכנולוגיה – שעומד מאחורי חברות ענק כמו טסלה, SpaceX ואחרות – נכתב במפורש: "בואו נקווה שאלטרנטיבה לגרמניה (AfD) ינצחו בבחירות, כדי לעצור את ההתאבדות האירופית הזו".

מאסק טען בפוסטים נוספים שפרסם ביום ו' כי פעולות חילוץ הפליטים בים התיכון, שמאחוריהן ומאחורי מימונן, לפחות החלקי, עומדת ממשלת גרמניה, יכולות להיחשב כ"פלישה" לאיטליה. המולטי-מיליארדר – בן למשפחה בעלת עסקי כרייה, שנולד בדרום אפריקה וכיום הוא בעל אזרחות קנדית, אך גר ועושה עסקים בארה"ב – שיתף למעשה פוסט שלא רק מעלה את הסוגיה הטעונה, אלא אף מעודד ניצחון של מפלגת הימין הקיצוני, וזאת שבוע בלבד לפני הבחירות האזוריות בשתי מדינות גדולות בגרמניה, בוואריה והסה.

בפוסט נלווה שצייץ היזם אחר כך הוא הבהיר וכתב: "אם ממשלה במדינה דמוקרטית פועלת בניגוד לרצון העם, יש לסלק אותה מהשלטון בעזרת הקלפי".

כדאי לדעת כי מפלגת AfD דוגלת במספר עקרונות מפתח, ביניהם: התנגדות להגירה וגירוש מי שכבר נמצאים במדינה באופן בלתי חוקי; התנגדות לשותפות באיחוד האירופי. המפלגה מאמינה שגרמניה צריכה לעזוב את הגוש; תמיכה בדמוקרטיה הישירה כך שלעם הגרמני תהיה יכולת לביטוי ישיר יותר על החלטות הממשל; התנגדות לאסלאם הפוליטי – ה-AfD מבקרת את האסלאם ומאמינה שהוא אינו תואם את הערכים הגרמניים.

המצע של ה-AfD שנוי מאוד במחלוקת בגרמניה וגרמנים רבים זועמים וחרדים מכך שהמפלגה מחזירה את המדינה לאחור ומעודדת שנאת זרים, גזענות ואיסלמופוביה. עם זאת, המפלגה זוכה גם לתמיכה די רחבה ממצביעים המתוסכלים מהמפלגות הפוליטיות המיינסטרימיות, ומאמינים שאלטרנטיבה לגרמניה היא המפלגה היחידה שתתייחס באמת לחששותיהם למדינה.

גרמניה במאמצי תיקון שלא כולם מחבבים

אבל אם לחזור למאסק ולהתערבותו במה שקורה מעבר לאוקיינוס – משרד החוץ הגרמני עצמו הגיבה לבעלים של X והגן על תמיכת הממשלה בפעולות החילוץ של הספינות, עליהן מגיעים לרוב פליטים מאפריקה לאירופה. חשבון המשרד כתב כלפי מאסק בתגובה לשאלתו האם הגרמנים מודעים למה שמתרחש: "הם מודעים. זה נקרא להציל חיים".

למענה זה הגיב מאסק ושאל האם הממשלה ערכה סקר כדי לקבל תמונה מלאה של דעת הציבור הגרמני על המצב. הוא לא הסתיר את הביקורת שלו על החלטתה של ברלין לממן פרויקטים של הצלת מהגרים/פליטים והכנסתם לאיטליה, וטען כי מדובר בהפרה של הריבונות האיטלקית על ידי הממשל הגרמני.

ממשלת גרמניה, אולי דווקא בגלל היסטוריה המחרידה של המדינה, מעניקה באופן מופגן ולא סודי מימון לארגוני סיוע לפליטים בים התיכון ועושה זאת מזה מספר שנים. כך למשל, ב-2023 הממשלה הודיעה כי תעניק 790,000 יורו לארגון הלא ממשלתי הגרמני SOS Humanity, על מנת לתמוך בפעולות החיפוש וההצלה שהוא עורך בים התיכון.

בתוך גרמניה ישנה התנגדות מסוימת למימון ממשלתי של ארגוני סיוע לפליטים בים התיכון, וזו מגיעה בעיקר ממכמה פוליטיקאים שמרנים ומחלק מהציבור שהמאמין שלא צריך לממן ארגונים שעוזרים לאנשים להיכנס לאירופה באופן בלתי חוקי. עם זאת, ממשלת גרמניה מתעקשת להגן על החלטתה לממן את ארגוני הסיוע הללו וטוענת כי יש להם תפקיד חיוני וכי על הממשלה מוטלת חובה מוסרית לסייע למי שנמלטים מסכנת חיים, ממלחמה ומרדיפות בארצם.

גרמניה קלטה בשנים האחרונות מספר רב של פליטים, ב-2022 נקלטו בה 2,075,445 פליטים בסך הכל, ממדינות כמו אוקראינה, סוריה וכן מאפריקה – עלייה של 65.28% מ-2021. איטליה מצידה, הידועה כהרבה פחות מסבירת פנים לפליטים מאשר גרמניה, מתחה ביקורת על המימון הגרמני לארגוני סיוע לפליטים בים התיכון וטענה נגד המהלך כי ארגונים אלו מעודדים אנשים לעשות מסעות מסוכנים על פני הים התיכון וכי הגעת הפליטים מכבידה על המשאבים האיטלקיים.

למול הויכוח העקרוני הזה נמצאת המציאות: ספינת האיתור וההצלה של SOS Humanity, ששמה Sea-Watch, היא ספינת אספקה ימית לשעבר, ששוחזרה לפעולות חיפוש והצלה ב-2022. לכלי השיט צוות של 31 אנשים, והוא מסוגל לשאת עד 350 ניצולים. ה-Sea-Watch וצוותה פועלים במרכז הים התיכון, במה שהפך לאחד מנתיבי הבריחה המסוכנים בעולם, שרבבות פליטים כבר מתו בעת ניסיון לחצותו. צוותי הארגון חילצו אלפי אנשים מטביעה, בהם ילדים ונשים רבים. SOS Humanity – שכאמור ממומן על ידי שילוב של תרומות פרטיות ומענקים ממשלתיים – פועל, בנוסף לפעולות החיפוש וההצלה, גם באספקת סיוע רפואי ותמיכה אחרת לפליטים ומהגרים שחולצו. הארגון מבצע גם פעולות להעלאת המודעות למצוקת הפליטים והמהגרים ולמען זכויותיהם וקליטתם במדינות מקלט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים