מגמת הירידה בהשקעות בהיי-טק נמשכה גם ברבעון השלישי של 2023

כך עולה מנתוני מכון המחקר SNPI ● סך כל ההשקעות עד כה, 1.7 מיליארד דולר, ירידה של 40% לעומת הרבעון השלישי ב-2022 ● אורי גבאי מנכ"ל המכון: "יש חשש גדול שההיי-טק יאבד עת עמדת ההובלה שלו, שהושגה בעמל רב"

אורי גבאי, מנכ"ל RISE Israel.

גם ברבעון השלישי של 2023 נמשכת המגמה השלילית בהשקעות בהיי-טק מתחילת השנה. כך עולה מנתונים שמפרסם היום מכון המחקר SNPI. על פי נתונים, סך כל ההשקעות בהיי-טק עד כה הסתכם ב-1.7 מיליארד דולר – ירידה של 40% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. נתונים נוספים: סך ההשקעות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 נמוך ב-63% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

ירידה משמעותית נרשמה גם במספר המשקיעים הזרים, במספר הסבבים ובמספר חדי הקרן הישראליים. על פי נתוני הדו"ח, בשמונת החודשים מאז תחילת השנה, בישראל נולד חד קרן אחד בלבד, לעומת 59 חדי קרן חדשים בעולם.

גם בהשוואה גלובלית, ישראל עדיין מפגרת אחרי אירופה בהיקף הירידות בהשקעות, אבל מצבנו טוב יותר מארה"ב, בהשוואה בין הרבעון השני לשלישי. ירידה דרמטית נרשמה במספר מגה-סבבים (מעל 100 מיליון דולר) בישראל: 11 סבבים בלבד ב-2023 לעומת 55 ו-36 בתקופה המקבילה בשנים 2021 ו-2022, בהתאמה. מתוך 11 חברות אלה, רק לשלוש יש מטה בישראל.

"מסתמן ששנת 2023 כולה תסתיים עם כמחצית מההשקעות בסטארט-אפים"

"זהו עוד רבעון חלש להיי-טק הישראלי, שממשיך לסבול מההאטה העולמית ומאי היציבות המקומית", אמר אורי גבאי, מנכ"ל מכון המחקר SNPI. "מסתמן ששנת 2023 כולה תסתיים עם כמחצית מההשקעות בסטארט-אפים ישראלים ביחס ל-2022. ככל שהמצב הנוכחי יימשך", ציין גבאי שהמשיך ואמר ש-"ללא מדיניות ממשלתית שתחדש את השותפות רבת השנים עם התעשייה ותשיב את הוודאות לכלכלה – יש חשש גדול שההיי-טק הישראלי יאבד את עמדת ההובלה, שהושגה בעמל רב, וימצא את עצמו מדשדש מאחור".

ממחאת ההיי-טק נמסר בתגובה: "במקום לגנוז את החקיקה, להוביל ליציבות בשוק ולמשקיעים, נתניהו זורק ספינים על AI ומצטלם עם מאסק. במקום לסייע להיי-טק להשתקם, הממשלה בראשותו מעבירה כספים סקטוריאליים וזונחת את העתיד הכלכלי שלנו. ככל שהממשלה תאיים בחקיקה אנטי דמוקרטית, הנזק לסטארט-אפ ניישן ולכלכלת ישראל יחמיר ויישאר כאן לשנים קדימה. משקיעים שעוזבים ספק אם יחזרו, ויזמים מעדיפים להקים חברות ולהירשם בחו"ל. רק גניזת חוקי ההפיכה תציל את הדור האבוד של ההיי-טק הישראלי".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, פרסם בתגובה לצניחה בהשקעות בענף ההיי-טק ציוץ ובו כתב: "מרגע הקמת הממשלה ותחילתה של החקיקה המשפטית, ממשלת ישראל פגעה קשות בקטר הכלכלה הישראלית – בידיעה. ‏ההיי-טק הישראלי, שבמשך כל השנים הביא את מדינת ישראל לשיאים, נדחק לפינה, והוזנח לטובת ממשלה פרסונלית, משיחית וחרדית. ‏אין בעל חברת היי-טק שיכול לומר היום שמצבו השתפר בחצי שנה האחרונה. ולכן, כיו"ר ועדת המשנה לקידום תעשיית ההיי-טק בישראל, אני עובד כל העת עם גורמי מקצוע ובכירי הענף, על מנת לגבש תוכנית מקיפה לחיזוק ההיי-טק הישראלי. ‏כשנחזור לשלטון, נדאג לדברים החשובים באמת, נשקם את הכלכלה ונפתח תעשיות עתירות ידע בעדיפות ראשונה".

ליברמן, כזכור, שוחח עם אנשים ומחשבים בראיון מיוחד לכבוד ראש השנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים