צרות למוזיקאים? יוניברסל מיוזיק ויוטיוב יפתחו מוזיקה ש-AI יוצרת

גוגל, החברה האם של יוטיוב, ושותפתה ירשו ל-AI להתפתח, להתאמן ולקבל הכשרה מיצירות של אמנים מוזיקליים מוכרים, ולהציע לעולם מוזיקה דומה וכנראה - נטולת זכויות יוצרים

קיבלה רוח גבית מיוניברסל מיוזיק ויוטיוב. מוזיקה שיוצרת AI.

בצעד שיכול להיות בעל השלכות גדולות על תעשיית המוזיקה כולה, יוניברסל מיוזיק גרופ (Universal Music Group) ויוטיוב (YouTube), שנמצאת כידוע בבעלות גוגל, הכריזו באחרונה על שותפות שכוננו לפיתוח מוזיקה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית. לפי החברות, השותפות, שהוכרזה השבוע (ב') נועדה כדי ליצור דרכים בטוחות, אחראיות ורווחיות להשתמש בבינה מלאכותית ליצירת מוזיקה חדשה.

המהלך מגיע כתוצאה מהפופולריות הגוברת של הבינה המלאכותית הג'נרטיבית בכלל וגם של מוזיקה שנוצרת על ידי GenAI כיום, כשבשנים האחרונות כבר נוצרו עשרות שירים על ידי AI שהפכו לוויראליים ברשת. עם זאת, עלייתה של מוזיקה שבינה מלאכותית יצרה הציפה במקביל להתבססותה בתודעה גם חששות לגבי זכויות יוצרים ובעלות.

על פי תנאי השותפות, יוניברסל מיוזיק תספק ליוטיוב גישה לספריית המוזיקה העצומה שלה ולאחר מכן, פלטפורמת הסרטונים המפורסמת תשתמש בנתונים האלה כדי להכשיר ולאמן מודלי AI, שיוכלו ליצור מוזיקה חדשה בהתבסס על ובסגנון האמנים של יוניברסל.

משמע שמוזיקה ה-AI תיוצר בהשראת מיטב המוזיקאים המובילים בעולם כיום, כמו למשל: דרייק, טיילור סוויפט, The Weeknd, ג'סטין ביבר, ריהאנה, בילי אייליש, אד שירן וליידי גאגא. גם יוצרים ותיקים וכנראה קלאסיים בהרבה הם תחת לייבל יוניברסל, וביניהם נמצאים לדוגמה U2, קולדפליי, הביטלס ולהקת אבבא.

ואלו הן רק כמה דוגמאות למוזיקאים הרבים שנמצאים תחת הלייבל יוניברסל, שהיא, כפי שניתן להבין, אחת מחברות המוזיקה הגדולות בעולם, ויש לה קטלוג עצום של מוזיקה מאמנים מכל הז'אנרים.

אז מי יהיה הבעלים של זכויות היוצרים על מוזיקה של בינה מלאכותית?

השותפות הזו נמצאת בינתיים בשלביה הראשונים, אך יש לה פוטנציאל לחולל מהפכה בתעשיית המוזיקה. באמצעות ההיקשרות בין ענקיות כמו יוניברסל ויוטיוב והשימוש ב-GenAI. לפי הערכות, יוניברסל ויוטיוב יוכלו ליצור כעת מקורות הכנסה חדשים ולהגיע לקהלים חדשים, עם תוצרים שישמעו מאוד דומים למקורות ההשראה – ולכן כנראה יתחבבו על המאזינים בקלות – אך שלמעשה אין להם בעל זכויות יוצרים נוסף, משמע חסרים מאחוריהם המוזיקאים עצמם.

כפי שדיווחנו, באחרונה פסק בית משפט אמריקני כי תוכן שיצרה בינה מלאכותית ג'נרטיבית אינו יכול להיות מוגן בזכויות יוצרים. ההתייחסות הספציפית בפסיקה הייתה לתוכן שמייצרים כלים כמו ChatGPT או בארד (Bard), אך כעת עולות השאלות הקשורות למוזיקה – האם יצירות מוזיקליות מתוצרת AI בכלל יעוגנו בזכויות יוצרים וכיצד תשפיע מוזיקה שבינה מלאכותית הלחינה, מנגנת, שרה, מסמפלט אליה קולות וכותבת על הקריירה של המוזיקאים האנושיים.

כדוגמה לאבולוציה שבה אנו עוסקים, אפשר להאזין לשיר Heart on my sleeve, שאמנם לא נוצר על ידי AI, אלא על ידי המוזיקאי הקנדי Ghostwriter977, אך זה השתמש ביכולות בינה מלאכותית כדי ליצור את קולותיהם של דרייק ו-The Weeknd, כאילו הם שרים בו באופן אותנטי. השיר הפך לוויראלי באינטרנט, אך הוסר מאוחר יותר על ידי שירותי הסטרימינג, בשל חששות לזכויות יוצרים. בכל זאת, הוא מופיע כעת ביוטיוב ואף שתלנו אותו בכתבה – לשיפוטכם.

ציוצים ב-X העלו את העובדה שיוניברסל התנגדה למוזיקה שמחוללת AI עד לא מזמן, אך עברה מהפך של-180 מעלות, עד לכינון הקשר החדש עם יוטיוב.

עד כה, בעולם המוזיקה לא נרשמו תגובות פומביות של מוזיקאים ידועים לשיתוף הפעולה החדש. עם זאת, כמה מומחים התייחסו להשפעה הפוטנציאלית שלו על אמנים ותעשיית המוזיקה. לדוגמה, עורכת הדין המתמחה בתעשייה, דינה לפולט, אמרה לבילבורד כי היא "מודאגת מההשלכות של זה על זכויות האמנים והשליטה ביצירה שלהם". היא גם הביעה חשש שהשותפות עלולה להוביל ל"דה-הומניזציה של המוזיקה".

למרות חרדה גדולה מהעתיד לבוא, יש מי שרואים בשותפות גם אפשרות שתוביל להזדמנויות חדשות לאמנים בתחומי המוזיקה. כידוע כיום מוזיקאים מתקשים מאוד למצוא אופנים להשתכר מיצרותיהם, בהעדר מכירות דיסקים או תוכן דיגיטלי, ובזמנים שבהם בתמורה לשקלים בודדים בחודש (או בחינם בלוויית פרסומות) ניתן להאזין לכל טרק בשירותים כמו ספוטיפיי ואפל מיוזיק או צפות בכל קליפ מוזיקלי כמעט ביוטיוב עצמה.

גם אנליסט תעשיית המוזיקה, מארק מאליגן, נשמע אופטימי ואמר ל-Music Business Worldwide שהשותפות "יכולה להוות משנה-משחק עבור תעשיית המוזיקה", שהיא עשויה "לפתוח זרמי הכנסה חדשים לאמנים וללייבלים" ו"לסייע להגיע לקהלים חדשים".

מי שמחפשים את החיובי בידיעה, המדגישים שכל טכנולוגיה חדשה תמיד איימה על הישנה, אמרו גם כי אמנים יוכלו לשתף פעולה עם ה-AI כדי ליצור מוזיקה חדשה או לאתר רעיונות חדשים לעבודתם. אשרי המאמינים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים