כיצד משפיעה עבודה היברידית על עבודתם של מפתחים?

במחקר של הפקולטה לניהול באוניברסיטת בן-גוריון וחברת סאפ על עבודה היברידית נמצא, כי עבודה במשרד של שניים-שלושה ימים בשבוע משפיעה בצורה חיובית על תחושת המחוברות והשייכות של העובדים

יעל גל, מנהלת הפרויקט מטעם סאפ

מחקר רחב היקף בנושא עבודה היברידית והשפעתה על עבודתם של מפתחים שם זרקור על ההשלכות של שילוב עבודה מרחוק עם עבודה מהמשרד וכולל התייחסות למחוברות (Engagement) ולשייכות עובדים.

המחקר, שנערך ביוזמתה של סאפ (SAP) ובוצע על ידי צוות חוקרות מהפקולטה לניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, זיהה בין היתר, את הדרכים שבהן יש לארגן את עבודת המפתחים בצורה אופטימלית. המחקר מספק תובנות עומק בהיקף נרחב מעבר למקובל בחברות היי-טק, תוך כדי התבססות על שני סקרים גלובליים שבוצעו בשנת 2022, שבהם השתתפו 721 מפתחים מחברת סאפ מישראל, ברזיל, הונגריה, קנדה, בולגריה והודו. בנוסף, התבסס המחקר על שלב איכותני מקיף שכלל תצפיות, ראיונות, וקבוצות מיקוד, שנעשו במשרדי מרכז הפיתוח של סאפ בישראל.

ממצאי המחקר מראים, כי נוכחות של עובדים 2-3 ימים בשבוע במשרד קשורה בצורה חיובית עם רמות של מחוברות גבוהה, וכי תחושת השייכות של העובדים הייתה הרבה יותר גבוהה בזמן העבודה מהמשרד, בהשוואה לעבודה מהבית.

ממצא זה גם מתקשר להעדפות העובדים בקשר להגעה למשרד: 40% מהמשיבים מעדיפים לעבוד מהמשרד יומיים או יותר בשבוע, כ-30% מעדיפים להגיע למשרד רק יום אחד בשבוע, ו-30% העדיפו לא להגיע למשרד בכלל. בעניין זה נמצא, כי יש קשר ברור בין המרחק מהמשרד לבין מספר הפעמים שהעובדים מעדיפים להגיע לעבוד מהמשרד: ככל שלעובדים לוקח זמן רב יותר להגיע למשרד, כך קטן מספר הימים שבהם הם מעוניינים לבוא לעבוד מהמשרד. המחקר מצביע על הצורך של מקומות עבודה במציאת פתרונות יעילים, כמו גמישות בשעות העבודה והסדרי נסיעה על מנת לתת מענה לחשיבות הגבוהה שעובדים מייחסים לנושא.

מבחינה ניהולית, המחקר מצביע על כך, שעבודה היברידית מחזקת את המשמעות שיש לקשר בין מפתחים לראשי הצוותים. במודל עבודה היברידי, ראשי הצוותים הם הפונקציה הניהולית שעובדת מול העובדים בשגרה (גם בעבודה מרחוק). ממצא זה דורש העמקה בתהליכי בחירת ראשי הצוותים, הכשרתם ויכולתם לתת מענה לצרכי העובד והארגון ההוליסטיים.

באשר לארגון העבודה – המחקר מציע הצעות קונקרטיות לגבי המיקום האידיאלי לפגישות של צוותי פיתוח, בין אם במשרד או בצורה וירטואלית. בנוסף, התובנות העולות מן המחקר הן שלא נכון להתייחס לנושא ארגון העבודה כ"היום עובדים מהבית, היום עובדים מהמשרד", אלא להטמיע בארגון את התפישה לפיה מפתחים באים לעבוד יחד במשרד, ולכן יש לבנות אג'נדה משותפת ליום העבודה שלהם במשרד, שנותנת הן לעובד/ת והן לארגון ערך ממשי המבוסס על שיתופי פעולה (קולבורציה), סיעור מוחות, נטוורקינג ועוד. לא עוד "יום עבודה מהמשרד" אלא יותר "יום עבודת צוות" במשרד.

גמישות בעבודה – בעלת חשיבות גבוהה לעובדים

על פי ממצאי המחקר, החשיבות של גמישות בעבודה נותרה ברמות שיא. אנשים מחפשים איזון בריא בין עבודה מרחוק לבין עבודה מהמשרד. כ-78% מהעובדים שהשתתפו במחקר דירגו את חשיבותה של הגמישות בעבודה ברמה גבוהה מאוד וכגורם מרכזי בשביעות הרצון לעבוד בחברה. ברור כי אותה הגמישות אטרקטיבית גם למשיכת טאלנטים חדשים.

נושא שמקושר לעיתים תכופות לדיון על עבודה היברידית הוא נושא הפרודוקטיביות, כאשר השאלה היא האם עובדים שומרים על רמת פרודוקטיביות ללא קשר למקום שבו הם עובדים פיזית. לפי המחקר, 53.7% מהמפתחים דיווחו כי אינם חשים כל הבדל בפרודוקטיביות אם הם עובדים מהבית או מהמשרד. 37.6% ציינו כי הם חשים יותר פרודוקטיביים כאשר הם עובדים מהבית. רק 8.7% מהמפתחים דיווחו כי הם מרגישים יותר פרודוקטיביים כאשר הם עובדים מהמשרד. לא נמצא הבדל בתפיסת הפרודוקטיביות בין מנהלים לעובדים.

על פי תוצאות המחקר, היתרון המרכזי של העבודה מהמשרד עבור המפתחים קשור לתחושת השייכות ולאינטראקציות החברתיות. באופן כללי, תחושת השייכות דורגה גבוה מאוד בקרב מפתחים בסאפ ובקרב מפתחים בישראל במיוחד, כאשר כ-80% מהעובדים שהשתתפו במחקר דירגו את הרגשת השייכות ברמה 6-7 (בסולם 0-7). תחושת השייכות הייתה גבוהה בהרבה כאשר העבודה נעשית מהמשרד. עם זאת, נמצא כי 49% מהמשתתפים במחקר אמרו, כי אינם חשים כל ההבדל בהרגשת השייכות בין עבודה מרחוק לעבודה במשרד. 44% אמרו כי עבודה מהמשרד מחזקת את הרגשת השייכות ו-7% ענו כי עבודה מהבית היא שמחזקת אצלם את תחושת השייכות.

בהתייחס לנושא המחוברות שחשים העובדים למקום העבודה (Engagement), עולה מהמחקר, כי רמת המחוברות היא גבוהה – 60% מהעובדים שנשאלו דירגו את רמת המחוברות שלהם כ-6 או 7 (בסולם 0-7). המחקר הראה כי ככל שמספר הימים בשבוע בהם העובד מגיע למשרד עולה, כך עולה רמת המחוברות שלו, כשהמחוברות הגבוהה ביותר היא בעבודה של 2-3 ימים מהמשרד.

המחקר מציג גם המלצות לגבי המיקום הרצוי, בין אם במשרד או באופן וירטואלי, לקיום פגישות עבודה עבור מפתחים עם דגש על תהליכי Scrum. זאת, בהתאם למטרת הפגישה, אופי ותוכן הפגישה, והפלטפורמות הדיגיטליות הרלוונטיות. המחקר מראה כי בעיני משתתפי המחקר קיימת חשיבות גבוהה לפתיחת תהליכי פיתוח וסגירתם בפגישות פנים אל פנים במשרד.

פרופ' נורית זיידמן, הפקולטה לניהול באוניברסיטת בן גוריון.

פרופ' נורית זיידמן, הפקולטה לניהול באוניברסיטת בן גוריון. צילום: דני מכליס

לדברי פרופ' נורית זיידמן, הפקולטה לניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, "המחקר המקיף שערכנו בשיתוף חברת סאפ מעיד על המציאות שעימה מתמודדות כיום הרבה חברות היי-טק, אשר עובדיהן עברו במהלך הקורונה למודל עבודה היברידית וממשיכים לעבוד על פי מודל זה. ממצאי המחקר מעידים על החשיבות שמייחסים העובדים לגמישות בעבודה, על הצורך בחשיבה חדשה בהתייחס לפעילות המשרד ועל השינוי שיש לקחת בחשבון בנוגע לחשיבות האינטראקציות החברתיות של עובדים בצוותי פיתוח. בסך הכל, עולה מהמחקר כי ניתן ליצור מודל עבודה היברידי שעונה על הצרכים של עובדי הפיתוח ושל המעסיקים. אנו רואים חשיבות גדולה בשיתוף הפעולה בין האקדמיה למגזר העסקי בהבניית עולם העבודה החדש".

לדברי יעל גל, מנהלת הפרויקט מטעם סאפ, "עולם העבודה עובר מהפכה בשנים האחרונות, המתעצמת עם כניסת ה-AI, שינוים בציפיות העובדים, מהפכת המיומנויות וטרנדים נוספים. חברת SAP הגלובאלית שמה לעצמה יעד להוביל דעה בעיצוב עולם העבודה החדש, עבור 100,000 עובדי החברה ועבור כלל לקוחותינו. ניהלתי את פרויקט המחקר הזה בהיותי חלק מארגון משאבי אנוש גלובאלי, שכל מטרתו היא בחינה של מגמות ובניית פתרונות חדשניים לעולם העבודה הדינמי. מתוך אחריות זו, החברה רואה ערך עליון בחקר מדעי עמוק, וממצאי המחקר מתורגמים כבר בימים אלו לתהליכי שינוי, כלים להעצמת והכשרת עובדים ומנהלים למודל העבודה החדש, פרויקטים לבינוי חללי עבודה גמישים ועוד. עבודה היברידית נכונה היא קריטית, אבל היא רק אבן דרך, המסע אינו מסתיים פה. נמשיך לצד הצלחה עסקית לחתור להבניית תרבות עבודה שמעודדת גמישות, פרודוקטיביות ורווחה אישית".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אריק

    עם כל הנוחות שהדבר, בלי לפגוש לפחות חלק מהזמן את האנשים שאיתם אני באינטראקציה יומיומית, קשה לייצר דינמיקה מצויינת. ותכלס זה חיוני כדי להביא תוצאות בולטות. אולי בשביל מי שעובד נטו לפרנסה ולא בשביל להצליח לעשות משהו ברמה גבוהה, זה מספיק לעשות את הבייסיק.

  2. שטיות

    30% פחות תפוקה בעבודה מהבית בוודאות

  3. מה זה החרטא הזאת

    אז סאפ מצאו דרך לשכנע את העובדים שלהם לחזור בשקט, הרי הם לא היו מוציאים על מחקר כזה כסף סתם בשביל "לגלות". חוץ מזה, הדבר שהכי משפיע על שייכות לארגון זאת הצורה שבה מתייחסים אליך, גם כשאתה עובד מהבית אתה יכול להרגיש שייך כשמתייחסים אליך כמו בן אדם, אתם רוצים פתרונות גמישים? הפתרון הוא מאוד פשוט, תנו לאנשים להרכיב לעצמם את שגרת העבודה, זה הכי גמיש והכי זול, ממש חינם. לא צריך כמה חוקרות מהאוניברסיטה להגיד לכם את זה

אירועים קרובים