מאסק הבטיח לסייע כספית לאנשים שהם Woke – למה הכוונה?

הבעלים של X (טוויטר) אמר שיכסה הוצאות משפטיות של מי שאיבדו את עבודתם בשל ציוצים ב-X ● מדובר בתכני Woke, הכוללים ביקורת על הטיפול של ממשלות בקורונה, תכנים לחשיפת "סדר עולמי חדש" ובכלל תכני "חופש דיבור"

בעד אנשים שהם "Woke"? אילון מאסק, הבעלים של X.

אילון מאסק הצהיר באחרונה שהוא נושא בתחייבות לתמיכה משפטית במאבק של מי שפוטרו עקב תוכן שנוי במחלוקת שפרסמו בפלטפורמה שבבעלותו, X שנקראה עד לפני כשבועיים טוויטר.

מאסק, כהרגלו, הצליח להצית שוב אש אונליין ולהלהיט ויכוח סוער בנושא גבולות חופש הדיבור ברשתות החברתית. הבעלים האניגמטי של X למעשה הביע בדבריו תמיכה במי שפוטר ממשרתו עקב תוכן שפרסם או שעסק בו באתר והצהיר: "אם נתקלתם בטיפול לא צודק מהמעסיק שלכם כתוצאה מהפוסטים או הלייקים שלכם בפלטפורמה הזו, אנחנו מוכנים לממן את העלויות המשפטיות שלכם. אין הגבלות. בבקשה. תודיעו לנו על מצבכם".

מה זה Woke והאם אנשים שמתבטאים בנדון רצויים ב-X?

התופעה של עובדים שמאבדים את מקום עבודתם עקב תוכן מעורר התנגדות שפורסם על ידם בפלטפורמות החברתיות אינה חדשה. אלא שמאז מגיפת הקורונה ניכר עיסוק נרחב יותר בתיאוריות קונספירציה שונות, בנושאים הקשורים לפי טענות רבות ב"סדר עולמי חדש" המוכתב מטעם (לא-ברור-מי), ובכלל, ברצון של רבים לבטא עצמם ללא חשש, כולל בביקורת ברורה על הממסד וממשלות. התופעה קרויה בפי מקדמיה – Woke, כמו כדי לומר "התעוררנו".

מאסק מצדד בקבוצה זו של יוצרי תוכן, שאחד ממנהיגיה הוא נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. כזכור, טראמפ סולק לצמיתות מטוויטר, פייסבוק, אינסטגרם ושירותים דומים, עקב טענותיו שהפסדו בבחירות זויף. הטענות הללו הלהיטו מאות מתומכיו שעלו, כזכור, על גבעת הקפיטול והתפרצו לקונגרס האמריקני אחרי פרסום תוצאות הבחירות בינואר 2021.

זמן מה לאחר שרכש את טוויטר ב-44 מיליארד דולר, באוקטובר 2022, מאסק ערך סקר ולפי תוצאותיו הציע לטראמפ לשוב לטוויטר, אך הנשיא לשעבר לא נענה להצעה והמשיך וממשיך את פעילותו הפוליטית דרך פלטפורמה חברתית שמרנית שייסד והקים, המוקדשת ל"אמת" ולציבור הרפובליקני ושמה החברתית האמיתית.

בסוף אפריל האחרון שוחח מאסק ארוכות בפוקס ניוז עם מנחה התוכנית "זמן אמת", ביל מאהר. השיחה נסובה על האידיאולוגיות הפוליטיות של היזם הטכנולוגי הדומיננטי ועל עמדתו בנוגע לחופש הביטוי. בראיון דיבר מאסק על תופעה שכינה "וירוס המוח המתעורר" (Woke mind virus) ואמר: "אני חושב שאנחנו צריכים להיות מאוד זהירים לגבי כל דבר שהוא אנטי-מריטוקרטי וכל דבר שגורם לדיכוי חופש הביטוי". מאסק מאמין שהעלאת שאלות בעידן של ימינו מובילה למה שניתן לכנות "תרבות הביטול", שבה אנשים מסירים את תמיכתם מאנשי ציבור או מפורסמים, אם מתברר שהם עשו משהו שנחשב בלתי מקובל מבחינה חברתית.

בהמשך הוסיף כי "וירוס המוח המתעורר התבשל במשך הרבה זמן" וכעת הוא התפרץ – במובן של הביקורת על מי שהוא Woke. כמו כן דחה את הגדרתו כ"שמרן" ותיאר את עצמו כמתון, אם למשל מתבוננים על פעילותו סביב אנרגיה בת קיימא להגנה על כדור הארץ מפני שינויי אקלים, נושאים שהם "לא בדיוק קיצוניים".

מעניין עם זאת לבחון את נושא חופש הדיבור והביטוי אליבא דה מאסק כששמים אותו מול נושא הטרנסג'נדריות וזכותו של אדם חופשי להגדיר את עצמו כרצונו. כך למשל, על ציוץ שבו שיתף משתמש תמונת שתי נשים מולחמות יחד ובה הערות על המושג "they/them", הנהוג בשימוש כשהמגדר של האדם אינו מגובש לחלוטין, הביע מאסק הסכמה מלאה והתבדח: "זה בהחלט מבלבל. כלומר, כמה אנשים באים לארוחת ערב?".

ניכר שבמקרה הזה יש כנראה גבול לחופש הפרט שמאסק מקדם, בעיקר כי מדובר בעניין בנגיעה אישית – למאסק יש בת טרנסית ששמה ויויאן ג'נה ווילסון שניתקה איתו קשר, והוא ללא ספק לא מצדד בחופש של טרנסים לבטא את עצמם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלחמדאולילה

    Go Woke Go Broke אידאולוגיית המגדר או בשמה היחיד Woke היא אידאולוגיה הרסנית שמוטב לאנושות שתימחק מן העולם.

אירועים קרובים