הממשלה תתמוך בתוכניות ליזמות בחברה הערבית ולקידום נשים בהיי-טק

רשות החדשנות, בשיתוף עם המשרד לשוויון חברתי, ישקיעו כ-18 מיליון שקלים בגופים שיפתחו תוכניות חדשניות שייתנו מענה לאחד משני האתגרים הבאים: קידום נשים בהיי-טק, והכשרה ליזמות, בדגש על החברה הערבית

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות.

רשות החדשנות בשיתוף עם המשרד לשוויון חברתי ישקיעו כ-18 מיליון שקלים בגופים שיפתחו תוכניות חדשניות להגדלת ההון האנושי בהיי-טק הישראלי על ידי יזמים מקרב החברה הערבית ונשים.

במסגרת "קול קורא" חדש שמושק בימים אלה במסלול קרן הון אנושי להיי-טק, הרשות מבקשת לקבל הצעות שייתנו מענה לאחד משני האתגרים הבאים: קידום נשים בהיי-טק, והכשרה ליזמות, בדגש על החברה הערבית.

הרשות הודיעה כי תאפשר קבלת מענקים בשיעור מימון של עד 70% עבור תוכניות ומודלים חדשניים להכשרת יזמות ויזמים במוסדות מחקר ובמוסדות רפואיים – עם ייצוג של לפחות 50% מקרב החברה הערבית, ובנוסף, תעניק מענקים לגופים ולארגונים עבור תוכניות פיתוח הון אנושי לקידום נשים בהיי-טק.

מטרות התוכניות של ההכשרה ליזמות הן פיתוח הון אנושי פוטנציאלי מכלל הדיסציפלינות להקמת חברות הזנק ועידוד מועמדים (לפחות 50% מהחברה הערבית) לבחור ביזמות כנתיב מקצועי פוטנציאלי, הרחבת ההובלה בעולם ההנבטה וההזנק​​ והנבטה של מיזמים טכנולוגיים/רעיונות בעלי פוטנציאל יזמי.

התוכניות יכולות לכלול, בין היתר: היכרות עם היבטים טכנולוגים וכלכליים של עולם היזמות, חשיפה למגמות טכנולוגיות עכשוויות ועתידיות (כגון בינה מלאכותית, אקלים, ביוקונברג'נס ועוד), זיהוי אתגרים, צרכים והזדמנויות, היכרות עם מודלים עסקיים, ועוד.

המטרות התוכניות לקידום נשים בהיי-טק הן הרחבת הידע ופיתוח הכשרות LLL (Lifelong learning) עבור עובדות קיימות בהיי-טק בתפקידים טכנולוגיים על מנת לשפר את מקצועיותן, בפרט בתחומים טכנולוגיים מתקדמים; הצמחת עתודה ניהולית נשית בהיי-טק באמצעות פיתוח מיומנויות עסקיות, ניהוליות וטכנולוגיות כולל התמודדות עם חסמים ושינויים; פיתוח מיומנויות בתחומים נדרשים אשר קיים בהם מחסור בארץ כיום, אשר יאפשרו שילובן של נשים, בפרט נשים בעלות ניסיון רלוונטי קודם, המעוניינות להשתלב בתעשיית ההייטק; והכשרת עומק לבוגרות תארים מתקדמים בעולמות המדעיים, בדגש על עולמות מדעי החיים לתחומי הפיתוח בבינה מלאכותית, ובייחוד בתחומים כגון:  חקר AI, עיבוד תמונה ווידיאו, עיבוד שפה טבעית, עיבוד שמע, עיבוד של נתונים סנסוריים, AI יוצרת.

במסלול קרן הון אנושי יינתנו שני סוגי מענקים:

לתקציב מבוקש של עד 1 מיליון שקלים (תוכניות בשלב התנעה/הנבטה) – השתתפות הרשות בשיעור של עד 70% מהתקציב המאושר.

לתקציב מבוקש של 1-15 מיליון שקלים (תוכניות בשלב צמיחה/התרחבות) – השתתפות הרשות עד 50% מהתקציב המאושר.

הבקשות שיוגשו יוערכו לפי קריטריונים שונים, בהם רמת החדשנות ומידת הייחודיות של התוכנית, יכולות החברה כולל ניסיון רלוונטי, יכולות ניהול, יכולות בניית שותפויות רלוונטיות והיכולת המוערכת להשלים את התוכנית ולממש אותה בתקופה שהוגדרה לתוכנית,  מידת המענה לתחומים המועדפים    ועוד.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, ציין, כי "האקו-סיסטם החדשני הישראלי נבנה על הכוח היצירתי של היזם והיזמת הישראליים. הירידה במספר חברות ההזנק שקמות בשנים האחרונות מחייבת אותנו לפעול להרחבת החשיפה לאפשרות של יזמות טכנולוגית למגוון רחב יותר של אוכלוסיות. מוסדות מחקר ומוסדות רפואיים, על המגוון האנושי הרב שבהם, בפרט מהחברה הערבית, מהווים כר פורה לרעיונאות ולמציאת פתרונות חדשניים ועמוקים לבעיות הגדולות של העולם. החשיפה לאפשרות היזמית עשויה להוות מנוע לצמיחה כלכלית ואימפקט חברתי עבור החברה הערבית.  בד בבד, אנו רואים כי אחוז הנשים המועסקות בהיי-טק נשאר יציב וללא שינוי משמעותי בעשור האחרון, ובפרט השתלבותן של נשים בעמדות בכירות טכנולוגיות וניהוליות. אנו מאמינים כי תוכניות מצוינות שיתמקדו בקידום נשים לעמדות של הובלה וניהול יתרמו לחיזוק נשים בכלל ענפי הטכנולוגיה.

מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, מאיר בינג, אמר, כי "היום כבר ברור לכל, כי שילובה של החברה הערבית בשוק התעסוקה הישראלי הוא אינטרס בולט עבור החברה הערבית, אך גם עבור המשק הישראלי כולו, עם השפעה מכרעת על הפריון ועל התוצר והצמיחה. בתוך כך, עלינו לשים דגש מיוחד על תחומי החדשנות, היזמות וההיי-טק, תחומים המהווים מנוע צמיחה למשק, אך בולטים בתת הייצוג לחברה הערבית. כשמביטים על הנתונים ורואים שכיום אחוז היזמים הפעילים מתוך החברה הערבית עומד על 2% בלבד מסך המיזמים הפעילים, מבינים ביתר שאת את הפערים שאיתם מתמודדת החברה הערבית, ושעלינו לפעול על מנת לצמצמם. 'קול קורא' זה הוא נדבך אחד מתוך תוכנית פעולה שלמה שמקדמת הרשות לפיתוח חברתי-כלכלי של מגזר המיעוטים במשרד לשוויון חברתי, לצד מהלכים לעידוד לימודי מדעים כבר בבתי הספר, תמיכות בסטודנטים במקצועות ההיי-טק, הקמת מרכזי יזמות ומרכזי האצה ועוד".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יזמת

    בפועל שום הטבה לנשים לא נרשמה. גם כאן צריך להיות מעורב.

  2. ג'פטו

    מטומטמים ברמה. מכשירים את דור העתיד של המדינה הערבית שתחליף את מדינת ישראל.

אירועים קרובים