משתפים תמונות של ילדיכם אונליין? כעת הסכנה גדלה, בגלל ה-AI

טכנולוגיית ה-AI בכלל וה-GenA בפרט מאפשרות יצירת חיקוי מציאותי, כשגורמים זדוניים עלולים לנצל תמונות קיימות, תיעודים בווידיאו או הקלטות קוליות, כדי להפוך את היקר לכם מכל למה שאיננו - ולהפיץ זאת באינטרנט

הילדה אלה, ש-AI ביגרה, מבקשת מהוריה להיזהר.

סרטון וידיאו סופר-מטריד ומעורר מחשבה, שמאחוריו עומדת חברת הטלקומוניקציה הגרמנית דויטשה טלקום, מפציר בהורים של הדור הנוכחי לשקול מחדש את גישתם לשיתוף מידע באינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט, וספציפית מתייחס לשיתוף תיעוד ויזואלי או אפילו תיעוד באודיו, הקשור בילדיהם.

הסרטון, שזכה כבר במיליוני צפיות, כמיליון מתוכן רק במתכונת היוטיוב שלו וכמובן גם בשיתופים ברשת, מציג כיצד שימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית מתקדמת יכול להפוך תיעוד תמים של הילדים שלנו לאסון נורא עבורם ועבורנו.

בסרטון המסוים ניתן לצפות בילדה בת 9 בשם אלה, הפונה אל הוריה מהמסך כשהם יוצאים לקולנוע. בסרטון הבינה המלאכותית הפכה אותה לאישה בוגרת ויש לה מסר חזק עבור הוריה אודות הסיכונים הפוטנציאליים של שיתוף תיעודי ילדים וההשפעה, שעלולה להיות מהדהדת, של טביעת הרגל הדיגיטלית של הילד עליו.

אלה הבוגרת פונה בקליפ להוריה, אשר נוהגים לפרסם צילומים ומידע מחייה באינטרנט מבלי להבין את ההשלכות האפשריות, ומזהירה אותם: "עבורכם, התמונות האלה הן רק זיכרונות, אבל עבור אחרים, הן נתונים. ובשבילי, אולי תחילתו של עתיד נורא".

הסכנה החמורה מכל – פורנוגרפיה ופדופיליה

בין השאר מסבירה אלה להורים כי את התמונה של פניה יכולה ה-AI לשלב בטבעיות בתמונות אחרות, כך שיראה כאילו זו היא שלוקחת חלק בפעילויות אחרות לגמרי, כולל בצילומי עירום ופורנוגרפיה. "מדהים מה שתמונות אחדות, כמו אלו שאתם משתפים בסושיאל, יכולות לעשות כיום", מסבירה אלה הבוגרת שנראית אותנטית לחלוטין. "את התמונות האלו יכול לקחת כל אחד, ולעשות בהן שימוש", היא מתריעה.

בין השאר מציינת אלה אפשרות לגניבת זהות, שימוש בקולה כדי להערים על ההורים שנחטפה, הפיכת פניה למם שיגרום ללעג כלפיה (היא למשל יכולה להיהפך לילד במקום לילדה באמצעות ה-AI), וכמובן שהחשש הגדול ביותר – השימוש לצורך פדופיליה ופורנוגרפיה.

מדובר כמובן בסרטון בדיוני, אבל כזה שמעביר מסר בסיסי מדאיג מאוד, כך לדברי מומחים. ד"ר רבקה פורטנוף, מנהלת מדעי הנתונים ב-Thorn – עמותה הנלחמת בהתעללות מינית בילדים באינטרנט – מדגישה שברגע שתמונה משתפת באינטרנט, השליטה בהפצתה הופכת למאתגרת.

מומחים ממעבדת הבריאות הדיגיטלית לילדים של בוסטון (Boston Children's Digital Wellness Lab) מזהירים שעד 2030, 7.4 מיליון מקרים שנתיים של הונאת זהות עלולים להיות קשורים להורים המשתפים מידע אישי באינטרנט.

ה-AI היוצרת יוצרת בעיה גדולה עוד יותר

כוונת הסרטון הוא להבהיר לצופים כי טכנולוגיית הבינה המלאכותית המתקדמת של ימינו מגבירה באופן דרמטי את הסיכונים של שיתוף תוכן מתועד על ילדיהם, ולפיכך מגדילה את הסיכון שאנשים עם כוונות לא טובות ינצלו אותה כדי לעשו מניפולציות בתמונות ובסרטונים לא מזיקים שיהפכו בשניות לתוכן מיני או הרסני במיוחד.

אלא שטכנולוגיית הבינה הג'נרטיבית מסבכת עוד יותר את הסוגיה, ומאפשרת יצירת העתקים מציאותיים של המראה והקול של הילד, מה שעלול לסייע בידיהם של גורמים זדוניים לנצל תמונות קיימות, תיעודים בווידיאו או הקלטות קוליות כדי להפוך את היקר מכל להורים למה שאיננו, ולהפיץ זאת באינטרנט.

כדי להגן על פרטיות ילדיהם ולהפחית סיכונים, מומחים ממליצים להורים לשתף תמונות ותכנים רק באלבומים פרטיים שאליהם מזמינים בני משפחה וחברים מהימנים, תוך הימנעות מחשיפה ציבורית. בנוסף, להורים מומלץ ליזום שיחות פתוחות ולא שיפוטיות עם ילדיהם בנוגע לבטיחות מקוונת.

תפקיד ההורים בעידן הנוכחי, כך לדברי מומחים, הוא ללמד את ילדיהם כמה חשוב להימנע משיתוף פרטים אישיים אונליין, וכן להבהיר לילדים שתוכן מקוון נשאר זמין לכל, ולפיכך עלול לפגוע בהם אם לא יזהרו בשיתופו. מהלכים אלו, כך נטען, יעזור לילדים להצליח לנווט בעולם הדיגיטלי המודרני בצורה אחראית יותר ופחות מסוכנת.

"אנחנו אוהבים לחלוק תמונות – בין אם של חגים, חגיגות או רגעים פרטיים – ישירות אחד עם השני. זה יפה ומחבר אותנו. עם זאת, לאחר שהוצבו באינטרנט, הנתונים האישיים הללו זמינים בכל העולם וללא הגבלת זמן. ולכך יכולות להיות השלכות בלתי צפויות. כמה מהן מתוארות באמצעות אלה כדוגמה", הסבירה דויטשה טלקום, בצמוד לסרטון שפורסם לראשונה לפני כמה שבועות. בנוסף שיתפה חברת התקשורת קישור למידע נוסף אודות הקמפיין, כמו גם אינפורמציה על ההתמודדות המסוימת וטיפים בנושא, שהתפרסמו באתר שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים