"הפיתוח הטכנולוגי בעולם מתאושש, בישראל – הוא פסק"

יואב וינברג, המנכ"ל הפורש של אמת מחשוב, מצטרף בראיון הפרישה שלו למזהירים מהמשך הפגיעה בהיי-טק הישראלי ואומר ש-"ככל שהמצב הנוכחי, של חוסר יציבות, יימשך, הענף ימשיך לאבד גובה בעולם"

יואב וינברג, יו"ר משותף של הייפר גלובל.

יואב וינברג, מאנשי ההיי-טק הוותיקים בישראל, מודאג. כמו רבים אחרים, גם הוא מסתכל במבט מלא חשש על מצב ההיי-טק הישראלי לנוכח המשבר הכלכלי העולמי והשלכות התוכנית המשפטית של הממשלה, והוא לא איש בשורות. "ככל שחוסר היציבות בישראל יימשך, ההיי-טק הישראלי ימשיך לאבד גובה", אמר וינברג בראיון לאנשים ומחשבים, לרגל פרישתו מתפקיד מנכ"ל אמת מחשוב – תפקיד שבו החל לכהן באוקטובר 2004.

וינברג הודיע על הפרישה בחודש מאי האחרון. בתקופתו הוא הוביל צמיחה משמעותית בחברה – תוצאה של שלל מהלכים אסטרטגיים שהיא הוציאה לפועל. בין היתר, היא ביצעה כמה מיזוגים ורכישות, נכנסה לתחומי הענן, הדיגיטל והתוכנה, והקימה לפני כ-10 שנים את חטיבת ה-OEM שלה. בשנה שעברה אירע פיצול באמת מחשוב, ופעילות ה-OEM הועברה לחברה חדשה שהוקמה, הייפר גלובל, ש-וינברג משמש היו"ר שלה. המנכ"ל הפורש הוביל גם את מכירת השליטה באמת מחשוב לקרן פימי, שבוצעה בתחילת 2021 תמורת סכום של 450 מיליון שקלים. מאז, השווי של שתי החברות הלך וצמח.

אתה מנהל את אמת מחשוב כבר כמעט 19 שנים. מדוע אתה פורש דווקא עכשיו?
"אחרי הרבה שנים בתפקיד – מיציתי, ואני רואה צורך להמשיך הלאה".

איך אתה מסכם את התקופה שלך בתפקיד?
"קיבלתי חברה עם כ-200 עובדים ומחזור שנתי של כ-200 מיליון שקלים. לפני הפיצול והקמת הייפר גלובל, אמת מחשוב העסיקה כ-1,600 עובדים והיה לה מחזור של כ-2.3 מיליארד שקלים.

כשנכנסתי לחברה היה לה ונדור אחד בלבד – סאן, שבינתיים נבלעה לתוך אורקל – ואילו כיום היא עוסקת במגוון פעילויות: אמת מחשוב פעילה בעולמות הסייבר, התוכנה הדיגיטלית ומחשוב הענן. בנוסף, היא התחילה בתקופתי בפעילות OEM, שלימים הפכה להייפר גלובל, שכאמור, התפצלה מאמת מחשוב.

אני משאיר חברה גדולה ומוצלחת, שפועלת בהצלחה בעולמות רבים".

אתה פורש בתקופה קשה להיי-טק הישראלי. מהי נקודת המבט שלך על מצב הענף, לנוכח השינויים המשפטיים, העלייה בשערי הריבית בעולם וההורדה האפשרית של דירוג האשראי של ישראל?
"אני מוטרד. בינתיים, הפגיעה בענף ההיי-טק בישראל ובחברות שנותנות לו שירות מינימלית, אבל המציאות לא מלבבת. הכלכלה הישראלית כולה פועלת במצב של חוסר יציבות פוליטית וכלכלית, במציאות של עליית שערי הריבית בעולם ובאווירה שבה חברות דירוג האשראי כנראה יורידו את הדירוג של ישראל – מה שיפגע בכלכלה שלנו בכלל ובהיי-טק שלנו בפרט".

מדוע בהיי-טק בפרט?
"משום שיותר מכל ענף כלכלי אחר במשק המקומי, ההיי-טק קשור בטבורו לכלכלה העולמית. הוא מבוסס על השקעות שבאות ממעבר לים. בניגוד לענפים כלכליים אחרים, של התעשייה המסורתית, הרוב הגדול של ההשקעות שמאפשרות את פיתוח ההיי-טק הישראלי באות מחו"ל, וחברות היי-טק מבוססות רבות מגייסות כספים בשווקי ההון של ניו יורק, לונדון, הונג קונג וכדומה, ולא בשוק ההון של תל אביב.

העלייה בשערי הריבית בעולם והאפשרות שחברות דירוג האשראי יורידו את הדירוג של ישראל יפגעו קשה מאוד בענף ההיי-טק של ישראל. עליית שערי הריבית תפגע, וכבר פוגעת, לא רק בהיי-טק, אלא במשק הישראלי כולו.

משקיעים נבונים תמיד יחפשו את ההשקעה שתניב להם את התשואה הגבוהה ביותר. כשהריבית נמוכה, הרבה פחות כדאי להשקיע בכסף בפיקדונות, אבל כשהיא גבוהה, כמו שקורה עכשיו, ההשקעות בנכסים לא כספיים משתלמות יותר – מה שפוגע בהשקעות בחברות, ובפרט בכאלה שיש בהן סיכון, כמו בהיי-טק.

המשקיעים מחפשים תשואה גבוהה וביטחון, והשקעה בהיי-טק נחשבת למסוכנת. לסיכון שנובע מהיותה של החברה חברת היי-טק מתווסף הסיכון בהשקעה בישראל, עקב אי הוודאות. לכן, להיי-טק הישראלי כבר יותר קשה לגייס כסף, וזה צפוי להימשך כל עוד אי הוודאות קיימת.

אני רוצה לומר עוד משהו: אמרתי קודם בראיון שבינתיים, ההיי-טק הישראלי לא ספג פגיעה קשה. אלא שזה לא אומר שהוא ממשיך להתפתח, כי במצב הנוכחי, קצב הפיתוח הטכנולוגי נפגע. הפיתוח הטכנולוגי בעולם ממשיך, ובישראל הוא פסק, פחות או יותר, כך שהפער בינינו לבין שאר העולם הולך וגדל. זה אומר שככל שהמצב הנוכחי, של חוסר יציבות, יימשך, ההיי-טק הישראלי ימשיך לאבד גובה בעולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים