בינאנס וה-SEC הגיעו להסכמות לקראת המשפט נגד בורסת הקריפטו

השופטת חתמה על ההסכמות בין בינאנס לרשות ניירות הערך והבורסות האמריקנית לגנה על הכספים של הלקוחות בארה"ב ומפתחות הארנקים הדיגיטליים שלהם והחזרתם למדינה ● הלקוחות האמריקנים עדיין יוכלו למשוך את נכסיהם

מלוא הטנא צרות לבינאנס.

בינאנס (Binance), בורסת המטבעות הקריפטו הגדולה בעולם, והסניף שלה בארה"ב, Binance.US, הגיעו להסכם עם רשות ניירות הערך של ארה"ב, ה-SEC. מטרת ההסכם היא שמירה על נכסי הלקוחות בארה"ב. ההסכם מאפשר רק לעובדי Binance.US גישה לנכסים אלה. השופטת הפדרלית המפקחת על התיק חתמה ואישרה את ההסכם.

ה-SEC הודיעה בסוף השבוע (ש') כי היא הבטיחה את סעד החירום כדי להגן על נכסי לקוחות בינאנס בארה"ב.

"בהתחשב בכך ש-צ'אנגפנג זאו (המנכ"ל – ג"פ) ו-בינאנס שולטים בנכסי לקוחות הפלטפורמות, והצליחו לשלב בין נכסי לקוחות או להסיט את נכסי הלקוחות כרצונם, כפי שטענו (בתביעה – ג"פ), האיסורים הללו חיוניים להגנה על נכסי המשקיעים", אמר גורביר ס. גרוואל, מנהל חטיבת האכיפה של ה-SEC, שהוסיף כי ההסכם מבטיח שלקוחות אמריקנים עדיין יוכלו למשוך את נכסיהם.

ההסכם מתייחס לתביעה הגורפת שהגישה ה-SEC נגד בינאנס, המנכ"ל שלה זאו, ו-Binance.US, ובו הרשות מאשימה את הבורסה בהתנהלות שמאחוריה עמדה כוונה להונות את המשקיעים ולתמרן את שוק הקריפטו. באמצעות הגבלת גישה לנכסי לקוחות בארה"ב, ויישום אמצעי אבטחה נוספים, ההסכם מבקש להגן על כספי המשקיעים עד להכרעה בתביעה.

נתבעים בידי ה-SEC. בורסת בינאנס ומנכ"לה, צ'אנגפנג זאו.

נתבעים בידי ה-SEC. בורסת בינאנס ומנכ"לה, צ'אנגפנג זאו. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: ויקימדיה.

התביעה החמורה וההסכם שהתגבש

בתביעה שהוגשה לבית המשפט בארה"ב ב-5 ביוני, ה-SEC טוענת כי בינאנס ו-זאו הצליחו לחבר או להסיט את נכסי הלקוחות "כרצונם", כולל אל בנק שוויצרי המכונה סיגמא צ'יין (Sigma Chain), שנמצא בשליטת זאו. הרשות, שמהווה את הרגולטור הפיננסי הגדול בארצות הברית, טוענה ש-סיגמא עסקה גם ב"מסחר מניפולטיבי", אשר ניפח באופן מלאכותי את היקף המסחר ב-בינאנס ארה"ב. ה-SEC מאשימה את הנתבעים שהרוויחו מיליארדי דולרים תוך "הצבת נכסי משקיעים בסיכון משמעותי".

בסך הכל הוגשו 13 כתבי האישום אזרחיים נגד זאו, בינאנס אחזקות (Binance Holdings) ושני גופים נוספים הקשורים לבורסת בינאנס – BAM Trading Services ו-BAM Management US Holdings, משום שלפי הרשות, בינאנס ו-BAM הפעילו את פלטפורמת Binance.US, שנוצרה עבור לקוחות בארה"ב לאחר שפלטפורמת בינאנס הראשית בישרה ב-2019 בכלל שהיא עוזבת את השוק האמריקני.

"באמצעות 13 אישומים, אנו טוענים כי הישויות זאו ו-בינאנס עסקו ברשת נרחבת של הטעיה, ניגודי אינטרסים, חוסר חשיפה והתחמקות מחושבת מהחוק", אמר יו"ר ה-SEC, גארי גנסלר, בהצהרה על התביעה בראשית יוני.

כחלק מהתביעה, הרשות הרגולטורית אמרה שהיא מודאגת מכך שניתן להעביר כספים מארה"ב או להרוס רשומות אם בינאנס לא תקבל צו מניעה זמני (TRO) שימנע ממנה להמשיך ולפעול. עורכי הדין של Binance.US הגיבו ואמרו שהקפאת כל הנכסים תהפוך ל"עונש מוות" לבורסה.

אחת הסיבות לכך שההסכמה הושגה היא שהשופטת שמנהלת את המשפט, איימי ברמן ג'קסון, אמרה לצדדים כי מוטב להם להגיע להסכמה מאשר לבקש צו מניעה, שיגיע עם הגבלת זמן של שבועיים, משום ששבועיים לא יעניקו לתובעים מספיק זמן להתכונן, לנוכח העובדה שיש יותר מ-4,000 עמודים מוצגים שהצדדים כבר הגישו.

במסגרת ההסכמות שאליהן הגיעו עם ה-SEC, בינאנס והמנכ"ל זאו כעת, סוכם כאמור שהנכסים של הלקוחות האמריקנים יהיו מוגנים וישארו בארצות הברית, כדי למנוע מהם לצאת מהמדינה, כך על פי צו ההסכמה. CNN דיווחה כי נכתב בהסכם שבכירי זרוע האחזקות של בינאנס, כולל זאו, גם לא יוכלו לשלוט בנכסים אלה.

הצו גם אוסר על הנאשמים לעסוק בכל דבר מלבד "במהלך העסקים הרגיל", והם חייבים לתת לסוכנות הרגולטורית פיקוח על ההוצאות של הבורסה, כך לפי הודעת ה-SEC.

הואשם שאסדרת הקריפטו בתקופתו מחבלת בתחום. יו"ר ה-SEC, גארי גנסלר.

הואשם שאסדרת הקריפטו בתקופתו מחבלת בתחום. יו"ר ה-SEC, גארי גנסלר. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: מימין - ShutterStock, משמאל - ויקיפדיה.

יצוין כי בחודשים האחרונים ה-SEC פועלת ביתר שאת נגד הגופים הגדולים בעולם העוסקים בסחר בקריפטו, כשהתעשייה כולה נבדקה בקפידה כעת בשל היעדר פיקוח רגולטורי עליה עד כה. אחרי קריסת בורסת FTX והאישומים החמורים נגד מייסדה ומנכ"לה אז, סם פריד-בנקמן, בתחילת יוני הרשות לניירות ערך ובורסות גם הגישה תלונה חריפה נגד קוינבייס (Coinbase).

יו"ר ה-SEC, גנסלר, "נצלב" בקונגרס בגלל יחסו לקריפטו. היו"ר, המקדם כיום רגולציה אגרסיבית לקריפטו בארה"ב, התייצב באפריל האחרון בפני ועדת השירותים הפיננסיים של הבית, אשר נשלטת בידי הרפובליקנים, ואלו זעמו עליו בשל היעדר מענה מספק מטעמו בנושא המטבעות הדיגיטליים ואסדרתם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים