יו"ר ה-SEC, גנסלר, "נצלב" בקונגרס בגלל יחסו לקריפטו

היו"ר, המקדם רגולציה אגרסיבית לקריפטו בארה"ב, התייצב אתמול (ג') בפני ועדת השירותים הפיננסיים של הבית, אשר נשלטת בידי הרפובליקנים שזעמו עליו בשל היעדר מענה מספק מטעמו בנושא המטבעות הדיגיטליים ואסדרתם

סבור שאסדרת הקריפטו בחקיקה - מיותרת. יו"ר ה-SEC, גארי גנסלר.

שימוע מיוחד התקיים אתמול (ג') בקונגרס האמריקני ועסק בנושא המסקרן של פיקוח על פעולת רשות ניירות הערך של ארה"ב, ה-SEC. ספציפית עלו בדיון, שאליו זומן יו"ר הרשות, גארי גנסלר, שני נושאים עיקריים – קריפטו ומשבר האקלים.

פטריק מק'הנרי, יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקני, שבה נערך הדיון, מיהר להגיע במהלך דבריו לביקורת על הרשות והנהגתה בכל הנוגע בהתנהלותם בנושא הנכסים הדיגיטליים.

פטריק מק'הנרי, יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקני.

פטריק מק'הנרי, יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקני. צילום: ויקיפדיה

טענות לאכיפה לא ברורה ולא מידתית

כבר עם תחילת הדיון הציע היו"ר מק'הנרי לגנסלר "להרגיש בנוח", משום שהאירוע עומד לכסות נושאים רבים. אחר כך, בלי השהיות, הוא האשים את גנסלר בסירוב לספק לחברות קריפטו בהירות בדבר יחס המדינה לתחום, והוסיף וטען כלפיי יו"ר ה-SEC שהוא מעניש חברות על אי ציות לחוקים, אך אינו מספק להן כללים ברורים כיצד לפעול כחוק, משמע שהרשות מבצעת אכיפה מבלי שתספק לגורמים הנאכפים דרך ברורה לציות.

מק'הנרי גם "נכנס" בגנסלר על כך שלא הגיב לפניות הקונגרס, כשהבית ביקש ממנו מסמכים בנוגע לתחום, ואיים שיעקוף את היו"ר וידרוש את המידע ישירות מה-SEC, אם גנסלר לא יספק אותו בעצמו.

האם הוא נחשב כנייר ערך בעיניי ה-SEC, או בכלל כסחורה? מטבע הקריפטו אית'ריום.

האם הוא נחשב כנייר ערך בעיניי ה-SEC, או בכלל כסחורה? מטבע הקריפטו אית'ריום. צילום: ShutterStock

בהמשך לחץ מק'הנרי על יו"ר ה-SEC לתת תשובה סופית האם מטבע הקריפטו אית'ריום נחשב כנייר ערך בעיניי ה-SEC, או בכלל כסחורה, שנמצאת בכלל תחת פיקוח הוועדה למסחר עתידי בסחורות.

"ברור שנכס לא יכול להיות גם סחורה וגם נייר ערך", אמר מק'הנרי. "אני מבקש ממך, כשאתה יושב בכיסא שלך עכשיו, לבצע הערכה לפי החוקים הקיימים, האם אית'ריום הוא סחורה או נייר ערך?" התעקש יו"ר הוועדה. "יש כאן חוסר בהירות בשוק. אתה יכול לפחות להסכים לזה?" תהה מק'הנרי, אלא שגלסנר התחמק ממתן מענה בהיר לשאלה זו.

יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים של הבית טען בפני גנסלר כי רגולציה על ידי אכיפה אינה מספקת ואינה בת קיימא. בגדול ניתן לומר שהרפובליקנים ציינו כי גנסלר הציע יותר מפי שניים יותר חוקים רגולטוריים מקודמיו בתפקיד, והם ללא ספק מעדיפים פחות התערבות של השלטונות בתחום.

"האם אינך מודאג מכך שהגישה שלך לתעשיית הנכסים הדיגיטליים בעצם דוחקת את התעשייה הזו החוצה מארצות הברית?" תהא הסנטור טום אימר, הידוע כתומך קריפטו מובהק, כלפיי גנסלר.

"אני מנסה להניע את זה לציות, ואם הם לא מצייתים לחוקים אז הם לא צריכים להציע את המוצרים שלהם למשקיעים בארה"ב", הגיב גנסלר בנחישות.

בתגובה אמר לו אימר, באופן חריג וחריף, כי הוא פשוט דוחף חברות אמריקניות ל"ידי המפלגה הקומוניסטית הסינית".

האם יו"ר ה-SEC קשור לקריסתה? בורסת FTX.

האם יו"ר ה-SEC קשור לקריסתה? בורסת FTX. צילום: BigStock

שימוע ראשון אחרי קריסת הבנקים והבורסות

השימוע אתמול היה הפעם הראשונה שגנסלר התייצב ישירות מול ועדת בית הנבחרים מאז אוקטובר 2021 – לפני המשבר הגדול בתחום הקריפטו שבא עקב קריסת הבורסות FTX, של סב"פ, צלזיוס (Celsius) ו-BlockFi והבנקים הידידותיים לקריפטו, ביניהם: סיגנצ'ר בנק (Signature Bank) – מהבנקים המרכזיים בתעשיית הקריפטו, שניהל נכסים בהיקף 110 מיליארד דולר וקרס בחודש שעבר; בנק סיליקון ואלי (SVB) ו-סילברגייט (Silvergate), שגם הוא הגיע לסוף דרכו במרץ האחרון.

תעשיית הקריפטו זועמת על גנסלר יותר מתמיד מאז, והאשימה אותו ביצירת סביבה העוינת לקריפטו ואשר מאלצת חברות נכסים דיגיטליים, כולל בורסת הקריפטו הכושלת FTX, להעביר את פעילותן אל מחוץ למדינה.

גורמים רבים מתעשיית המטבעות הווירטואליים ומחוצה לה מתחו ביקורת על ה-SEC של עידן גנסלר בגין נקיטת פעולות אכיפה נגד חברות המעורבות בנכסים דיגיטליים וטכנולוגיית בלוקצ'יין, המחבלת לטענתם בתחום.

כך למשל, ביום ב' השבוע נודע כי ה-SEC ענשה את פלטפורמת המסחר בנכסי קריפטו ביטרקס (Bittrex) ואת מייסדה השותף ויליאם שיהארה על שהציעו ללקוחות ניירות ערך לא רשומים, ועל פי הדיווחים גם בורסת קוינבייס (Coinbase) הענקית עלולה לספוג אף היא סנקציות בקרוב, בדיוק מאותו טיעון.

גנסלר הגן על התנהלותו והתנהלות הרשות, ואמר כי בשווקי הקריפטו אין ולו דבר אחר התואם את חוקי ניירות הערך הנוכחיים. הוא הדגיש כי הרוב המכריע של האסימונים הם, לתפישתו, על תקן ניירות ערך ואמר כי "זה החוק. זו לא בחירה. לקרוא לעצמך פלטפורמת DeFi זה לא תירוץ להתריס נגד חוקי ניירות הערך. כרגע, למרבה הצער, השוק הזה גדוש באי ציות".

יו"ר הרשות טען כי שוקי ההון בארה"ב הם החזקים והבטוחים ביותר בעולם, בדיוק בזכות הכללים החזקים שעומדים מאחוריהם. הוא המשיך והציג את עמדתו הנוקשה כי החידושים בתחום ההשקעות הפיננסיות של ימנו מסכנים את המשקיעים ומדרבנים את הצורך בקביעת כללים מעודכנים שיהלמו אותם.

"ה-SEC הוא שוטר המקוף ששומר על הבוחרים שלכם", אמר יו"ר ה-SEC בהתרסה למחוקקים בוועדה.

בסיום הדיון הבהיר מק'הנרי כי זהו השימוע הראשון של מה שיהיו דיונים רבים בקיץ הקרוב, לנוכח הוויכוח העקרוני הניטש בין הרפובליקנים למפלגת השלטון בנוגע לרגולציה על קריפטו.

לגבי הכללים המוצעים לאכיפה על חברות ציבוריות לצורך התמודדות עם שינויי אקלים, מהלך שלדברי מק'הנרי הוא תירוץ לדחוף דעות פרוגרסיביות לציבור האמריקני, גנסלר אמר כי מאות חברות כבר עושות זאת, ושב-SEC "רק רוצים שהמשקיעים יוכלו לקבל יותר שקיפות בנושא. זאת, ולוודא שיש דרך אחידה לחברות לציית לכך", הבהיר.

ועדת השירותים הפיננסיים תתכנס גם היום כדי לדון ברגולציה של תחום ה"מטבעות היציבים (Stablecoins).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים