תל אביב – בחמישייה המובילה בדו"ח האקוסיסטם העולמי

שווי האקוסיסטם של העיר צמח ב-100% והתקרב ל-235 מיליארד דולר בסוף 2022 ● חשוב: הדו"ח מתבסס על נתונים משנת 2022, שאינם משקפים את המצב בישראל בימים אלה

אין ויכוח: תל אביב בין המובילות בזירת החדשנות העולמית.

תל אביב מדורגת בחמישייה המובילה בעולם ומובילה בין מדינות MENA (המזה"ת וצפון אפריקה) בכל המדדים בדו"ח האקוסיסטם לשנת 2023 של Startup Genome, המדרג את האקוסיסטמים המובילים בעולם בנוגע לחדשנות ומספק תובנות וידע עמוק בנוגע למגמות בעולם הסטארט-אפים באזורים שונים. לפני תל אביב: עמק הסיליקון במקום הראשון, ואחריו לונדון, ניו יורק ולוס אנג'לס.

דו"ח האקוסיסטם לשנת 2023 מבית Startup Genome וה-Global Entrepreneurship Network, שהושק היום בוועידת The Next Web באמסטרדם, הולנד, מבוסס על יותר מ-3.5 מיליון סטארט-אפים בכ-290 קהילות ברחבי העולם, והוא נתמך ומועשר גם על ידי ידע של מומחים בתחום, מנהיגים ושחקני מפתח וממצאים מבוססי נתונים, שהם תוצר המחקר העצמאי ועבודת המדיניות שמקיימת Startup Genome במשך יותר מעשור.

הדו"ח החדש מדרג את 30 הקהילות המובילות וכן את ה-10 שאחריהן, וגם כולל דירוג של 100 הקהילות המתפתחות. עוד מדגיש הדו"ח קהילות סטארט-אפים מזווית אזורית באמצעות דירוג נפרד של האקוסיסטם באפריקה, באסיה, באירופה, באמריקה הלטינית, במזרח התיכון ובצפון אפריקה, בצפון אמריקה ובאוקיאניה. בין הנושאים המשמעותיים המצוינים בדו"ח של השנה: אינפלציה, רגולציית בינה מלאכותית, משיכת טאלנטים, מימון קרנות הון סיכון בינלאומיות וכן טווח רחב של ניתוח תת-מגזרים בשוק.

תל אביב, כאמור, מדורגת במקום החמישי ברשימה הגלובלית של הקהילות ועלתה בשני שלבים מהשנה שעברה.

נתונים נוספים שמספק הדו"ח:

מה-1.6.20 עד ה-31.12.22 יצר האקוסיסטם התל אביבי ערך של קרוב ל-235 מיליארד דולר, צמיחה של 100% לעומת התקופה הקודמת. שווי האקוסיסטם נמדד בהתבסס על השפעה כלכלית ומחושב לפי ערך האקזיטים והערכות השווי של הסטארט-אפים.

במדד גיוס ההון, המודד מובילות ברמת החדשנות של האקוסיסטם על בסיס פעילות המשקיעים והשקעות בשלבים מוקדמים – ממוקמת תל אביב במקום הראשון באזור MENA ובעשירייה הגלובלית.

במדד הביצועים, המודד את הגודל ואת הביצועים של האקוסיסטם במובילות בהיקף הפעילות, שמתבסס על השווי המצרפי של חברות הטק על בסיס הנפקות וגיוסי הון – במקום הראשון באזור MENA ובעשירייה הגלובלית.

במדד טאלנטים וניסיון, המודד מגמות ארוכות טווח על בסיס מדדי היעילות המרכזיים והיכולת לפתח ולשמר את הטאלנטים באקוסיסטם – במקום הראשון באזור MENA ובין 15 המקומות הראשונים ברשימה הגלובלית.

במדד התמורה לכסף, המודד עד כמה יש לסטארט-אפים טווח פעולה פיננסי, בממוצע, אחרי סבב גיוס הון מקרנות – במקום הראשון באזור MENA ובין 40 המקומות הראשונים ברשימה הגלובלית.

עוד בולט מן הנתונים, כי תל אביב בולטת לטובה במגזרים: מדעי החיים, סייבר, בינה מלאכותית, ביג דאטה ואנליטיקס, בשל ריבוי טאלנטים, משאבי תמיכה ופעילות שמתקיימת בהם.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב- יפו, אמר, כי "זהו הישג יוצא דופן לתל אביב יפו. רשימת הערים החולקות איתנו את צמרת הרשימה הינה הוכחה ניצחת לכך, שחופש היצירה והמחשבה, כמו גם ערכי הגיוון והליברליזם, הם הבסיס לתעשיית טק צומחת ומצליחה. תל אביב-יפו תמשיך לשמור על ערכים אלו ולספק כלים, סיוע ותמיכה לחברות הסטארט-אפ וההיי-טק הפועלות בעיר, ולהיות מוקד משיכה ובית חם לחברות הטק בישראל".

סטיבן קוסטר, מנהל מחלקת אסטרטגיית אקוסיסטם ב-Startup Genome, ציין, כי "אנו גאים מאוד לעבוד עם Tel Aviv Global במטרה להדגיש את סיפורי ההצלחה של האקוסיסטם התל אביבי. עוד אנו שמחים לחלוק עם העולם את ההזדמנויות האטרקטיביות שאנו מזהים בעיר, במטרה להמשיך את הצמיחה החזקה של היזמות באזור. אנו שמחים על כך שתל אביב היא חלק מהרשת הבינלאומית שלנו, המתבססת על חדשנות מובילה ברמה העולמית. אנו מצפים להמשיך לסייע להצלחה דרך הכוח שבחיבורים ובעזרת יכולתנו לחלוק תובנות משמעותיות וללמוד ביחד למען העתיד".

יצוין, כי הנתונים נכונים ל-2022, לפני שהתוכנית המשפטית של הממשלה הוצגה. תוכנית זו והמשבר העולמי בהיי-טק הביאו לירידות דרמטיות בהשקעות בהיי-טק הישראלי מתחילת השנה, בדגש על הסטארט-אפים. היזם הוותיק שלמה דוברת, מייסד קרן ויולה – מקרנות ההשקעה הגדולות בהיי-טק הישראלי – אמר השבוע בכנס בהרצליה כי "אנחנו כבר רואים ירידה של 80% ואני צופה שהיא תגיע ל-90%. הסיבה היחידה להבדלים הדרמטיים הללו (בין הירידות בישראל ובחו"ל – נ"א) היא המשבר הפוליטי".

כמו כן, יצוין, כי בשנים האחרונות נעשים מאמצים להרחיב את הפעילות של ההיי-טק הישראלי מחוץ לתל אביב ולאזור המרכז. רק השבוע אמר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, כי "אני מסתובב בכל הארץ ורואה שהפיתוחים הטכנולוגיים בעולמות הבריאות, האנרגיה, החקלאות והמזון לא קורים ולא יקרו בהכרח בתל אביב, ולא בהכרח יפותחו על ידי גברים יהודים חילונים, אלא בפריפריה, עם נוכחות גבוהה של נשים וערבים. זו הזדמנות אדירה לגוון את ההיי-טק. זהו רגע מכונן שאם נפעל בו נכון, ואפשר לעשות זאת, נוכל לפתח דברים מדהימים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים