אפקט אנבידיה מסחרר את מניות חברות השבבים; האם זו בועה?

המניה של אנבידיה זינקה בימים האחרונים ביותר מ-25%, מה שהביא לעלייה גם במניות של ענקיות השבבים האחרות ● המומחים חלוקים בדעתם האם מדובר בבועה שתתנפץ או שעדיין אי אפשר לדעת

שוק השבבים מזנק. האם זה ישתנה בקרוב?

ההתקרבות של אנבידיה להיות חברה בשווי של טריליון דולר הביאה בימים האחרונים לעליות תלולות לא רק בשער המניה שלה בוול סטריט, כי אם גם באלה של חברות שבבים בולטות נוספות.

אנבידיה פרסמה ביום ד' האחרון תוצאות מצוינות, שעקפו בענק את תחזיות האנליסטים: ההכנסות שלה עמדו ברבעון הראשון של השנה על 7.2 מיליארד דולר לעומת צפי אנליסטי של 6.5 מיליארד, והרווח הנקי למניה (Non-GAAP) עקף את התחזיות ב-17 סנט והגיע ל-1.09 דולר. בנוסף, החברה הודיעה כי היא צופה שהמכירות שלה יעמדו ברבעון השני על 11 מיליארד דולר – זינוק של כמעט שני שלישים לעומת הרבעון הראשון.

המשקיעים הגיבו בחיוב, שלא לומר מאוד בחיוב, והזניקו את שער המניה של החברה ב-26%. מאז העליות נרגעו, אם כי המניה שלה עדיין רואה את הצבע הירוק: ביום האחרון, לפני פתיחת השבוע בוול סטריט, המניה שלה רושמת עלייה של יותר מ-2.5% במסחר מעבר לדלפק.

אנבידיה הוסיפה בימים האחרונים 200 מיליארד דולר לשווי השוק שלה, והוא עומד כעת על 963 מיליארד – קרוב מאוד להצטרפות למועדון הטריליון. אם וכאשר – וכנראה כאשר ולא אם – היא תגיע לשם, אנבידיה תצטרף לחמש החברות האחרות במועדון היוקרתי הזה: אפל, ששוויה עומד על 2.7 טריליון דולר, מיקרוסופט עם שווי של 2.4 טריליון, סעודי ארמקו עם שני טריליון, אלפבית, החברה האם של גוגל, עם 1.6 טריליון, ואמזון, ששווה "רק" 1.2 טריליון דולר.

המשקיעים בחברות השבבים האחרות לא נשארו אדישים לרוח החיובית שנושבת מכיוון אנבידיה, והעלו גם את המניות שלהן – אם כי בשיעורים נמוכים יותר: כך, השער של מניית AMD צמח בחמשת הימים האחרונים (במסחר ובמסחר המאוחר) ב-21%, וזה של TSMC ב-7%. לעומת זאת, השער של מניית אינטל גדל ביממה האחרונה ב-5.8%, אולם בסיכום חמשת הימים האחרונים הוא ירד בקרוב ל-3%. מעניין יהיה לראות כיצד ענקית השבבים תפתח את שבוע המסחר – האם בעליות, כמו ביממה האחרונה, או שהיא תחזור לראות את הצבע האדום.

הסיבה לעליות: הבינה המלאכותית

הסיבה לכל הטוב הזה היא הבינה המלאכותית. זה מה שאומרים בגולדמן זאקס על התוצאות של אנבידיה, ובכלל על השוק: "התחרות פורחת, אבל אנחנו רואים את אנבידיה שומרת בעתיד הנראה לעין על מעמדה בתעשייה, בהתחשב במעמד התחרותי שלה ובדחיפות שבה לקוחות מפתחים מודלים מורכבים יותר ויותר, המבוססים על בינה מלאכותית".

בחברת ההשקעות הבריטית הארגרייב לנדסדאון אומרים כי "אנחנו רואים רק את קצה הקרחון (של עולם הבינה המלאכותית – י"ה). זאת לגמרי יכולה להיות נקודת מפנה בהיסטוריה של הטכנולוגיה, כמו שהיה האינטרנט".

ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, חושב בצורה דומה: בנאום שנשא אתמול (א') בפתיחת האוניברסיטה הלאומית של טייוואן בטייפה הוא אמר כי "הבינה המלאכותית המציאה מחדש את המחשוב, ומהיסוד. מכל הבחינות, זו הלידה מחדש של תעשיית המחשבים".

האם זאת בועה?

הקפיצה של אנבידיה והעליות בשערי המניות של החברות האחרות מעלות בשוק את החשש כי מדובר בבועה – בועת ה-AI, אם תרצו – וכי, מטבעה של בועה, היא תתפוצץ מתישהו. תרזה פולטי כתבה במאמר שפרסמה ב-MarketWatch כי ייתכן שהחברות האחרות יראו את המצב של אנבידיה ויפנו אף הן לבניית מוצרים וכלים בתחום ה-AI שהן חוזות שייטיבו אתן בשנים הבאות. כלומר, שהן ישקיעו עכשיו, והרבה, כדי להחזיר את ההשקעה ומעבר לכך בעתיד, ולא ברור בדיוק מתי – מה שעלול להביא להתפוצצות הבועה.

לעומת זאת, פרופ' ג'רמי סיגל מאוניברסיטת וורטון סבור כי "עדיין לא מדובר בבועה". הוא נימק בראיון ל-CNBC את המילה "עדיין" שבה השתמש בכך ש-"בטווח הארוך, הייתי אומר שהערך של מניית אנבידיה מעט מוגזם. אולם, בטווח הקצר, אנחנו יודעים שמומנטום יכול להעלות שערי מניות הרבה יותר גבוה מהערך הבסיסי שלהן, ואנחנו לא יכולים לדעת עד כמה גבוה זה יכול להגיע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים