טיקטוקרים תבעו את מונטנה – בגלל האיסור שהטילה על הפלטפורמה

קבוצת משתמשים אשר יוצרים תכנים בטיקטוק מבקשת לחסום את החוק לחרם על טיקטוק במדינה ● כשתכנס לתוקפה בראשית 2024, החקיקה שעברה תהפוך שימוש ברשת החברתית ללא חוקי ותמנע מחנויות האפליקציות להציע אותה במדינה

בגלל התוכניות לחרם. יוצרים אמריקנים מטיקטוק הגישו תביעה נגד מדינת מונטנה.

היה ברור שהאמריקנים – שכ-150 מיליון מהם משתמשים באופן קבוע באפליקציית טיקטוק (TikTok) – לא יתלהבו מכך שארצם מעוניינת להוציא את הרשת החברתית המצליחה ממכשיריהם.

כעת כבר נראים פירות ההתנגדות הראשונים להחרמת השירות המתכוננת בארה"ב, כשחמישה משתמשים באפליקציה, היוצרים בה תכנים בקביעות, הגישו באחרונה תביעה לבית המשפט המחוזי של מדינת מונטנה שבארה"ב. התביעה מציגה למדינה דרישה לחסום חוק מקומי שעתיד להטיל חרם מלא על הפלטפורמה, אשר נמצאת בבעלות חברת בייטדאנס (ByteDance) הסינית, מתחילת השנה הבאה. החרם מגיע לנוכח חששות מסכנות לביטחון המולדת והמשתמשים האמריקנים.

התביעה הנוכחית היא למעשה תגובה מהירה לכך שהחוק הפך לרשמי בשבוע שעבר במדינת מונטנה, במה שגם הפך אותה למדינה האמריקנית הראשונה שממאנת להמשיך לאפשר שימוש ב-טיקטוק בגבולותיה.

מושל מונטנה, גרג ג'יאנפורטה, חתם ביום ד' האחרון על החוק המחרים את טיקטוק במדינה החל מה-1 בינואר 2024. על אף שעדיין לא ידוע איך בדיוק יאכף חוק זה, כבר ברור שלכשיכנס לתוקף – הוא ימנע מחנויות האפליקציות של גוגל ואפל להציע את היישום במדינה.

המושל חתם והחוק להחרמת טיקטוק במדינה - עבר. מונטנה.

המושל חתם והחוק להחרמת טיקטוק במדינה – עבר. מונטנה. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: ShutterStock

דאגה מריגול סיני בארה"ב דרך הפלטפורמה

בתביעתם – הפונה אל התובע הכללי של מונטנה, אוסטין קנודסן – מבקשים המשתמשים לעצור את יישום החוק וטוענים שהמדינה מתכננת "להפעיל סמכות על הביטחון הלאומי שאין למונטנה ולאסור את חופש הביטוי". בלשון התביעה צוין כי היוצרים סבורים שהחוק פוגע בזכויותיהם החוקתיות.

כזכור, ממשל ביידן כבר אסר מוקדם יותר שימוש בטיקטוק במכשירי עובדיו, והצהיר שגם הטלת חרם על השירות בכלל המדינות על הכוונת.

כפי שדיווחנו באמצע מרץ, הבית הלבן הציב אז אולטימטום שקבע כי אם טיקטוק תישאר תחת בעלות סינית – היא לא תוכל להמשיך לפעול בארה"ב. בדיווחים הודגש כי ממשלת ארה"ב הנוכחית, הדמוקרטית, ביקשה באחרונה מחברת בייטדאנס הסינית למכור את האפליקציה המגה-מצליחה שלה, כדי להימנע מחרם ארצי עליה. בקשת הבית הלבן מקורה בוועדה להשקעות זרות בארה"ב, ה-CFIUS (ר"ת Committee on Foreign Investment in the United States), סוכנות ממשלתית האחראית להערכת הסיכונים לביטחון הלאומי של ארה"ב בכל הכרוך בהשקעה זרה.

המושל ג'יאנפורטה, המונע לדבריו מדאגות ביטחוניות אלו, הגיב ואמר שהחוק במדינה יקדם את "העדיפות המשותפת שלנו להגן על המונטנאים מפני מעקב של המפלגה הקומוניסטית הסינית, ה-CPC".

טיקטוק – שהכחישה שוב ושוב את שיתוף הנתונים שהיא אוספת עם הממשל בסין – הגיבה ואמרה כי החרם שאמור להיות מוטל עליה במונטנה "פוגע בזכויות התיקון הראשון (בחוקה – ג"פ) של תושבי מונטנה".

גם האיגוד האמריקני לחירויות האזרח, ה-ACLU (ר"ת The American Civil Liberties Union) מתח ביקורת על החוק, וכינה אותו "בלתי חוקתי".

התובע הכללי קנודסן לא הגיב בינתיים למצב החדש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים