ה-AI תשתלט על משרות ביבמ – ב-5 השנים הבאות 7,800 מהן ימחקו

המנכ"ל, ארווינד קרישנה, התראיין באחרונה לפוקס ביזנס והבהיר כי לתפישתו בתוך פחות מעשור הבינה המלאכותית תהווה כוח עבודה משמעותי, שידיר בני אנוש מחברות ● לדבריו, יבמ תחדל לגייס למשרות ש-AI יודעת לבצע

הודה בשינוי משמעותי. ארבינד קרישנה, מנכ''ל יבמ.

מנכ"ל יבמ (IBM), ארבינד קרישנה, הוא אחד מהמנהגים הטכנולוגיים הראשונים שהעז והודה באחרונה בלי להסס – ההשפעות הכלכליות הפוטנציאליות של הבינה המלאכותית עומדות להיות עצומות, וספציפית לדבריו, הטכנולוגיה צפויה ויכולה למחוק "משרות רבות" בתוך פחות מעשור.

קרישנה, המכהן כמנכ"ל יבמ בשלוש השנים האחרונות, אמר אתמול (ג') בראיון בלעדי לפוקס ביזנס (FOX Business) כי החברה בהובלתו מתכננת להשתמש בבינה מלאכותית על מנת להחליף 7,800 משרות במהלך חמש השנים הקרובות, ואף ציין כי לעת עתה החברה מתכננת להשהות את הגיוס לתפקידים שכאלה.

קרישנה דיבר בראיון אודות ההשפעות הכלכליות הפוטנציאליות של ה-AI על מקומות עבודה, והתנבא כי בשנים הקרובות נראה יותר ויותר משימות שהטכנולוגיה החדשנית מבצעת ופחות בני אנוש בתפקידים ש-AI תדע לעשות.

דבריו של קרישנה בראיון עוררו חשש מאובדן משרות נרחב בתעשיות שונות וזכו לתגובות מודאגות. כך לדוגמה, משתמש בפורום TechSpot הציע שהממשלה תתערב ותאסור על חברות להחליף בני אדם ב-AI, בעוד שציוץ בטוויטר העלה כבר מידע על כך שמלבד יבמ שמעוניינת להחליף אלפי בני אדם ב-AI, גם בחברת דרופבוקס, למשל, כבר קוצצו 500 משרות כיוון ש-AI תפסה את מקום בני האדם שאיישו אותן.

יצוין שכשנודע כי דרופבוקס פיטרה 500 עובדים – שמהווים 16% מכוח האדם הגלובלי שלה – ביום א' האחרון, מנכ"ל החברה, דרו היוסטון, לא אמר כי מדובר בהחלפה של עובדים ב-AI, אלא ציין: "בעולם אידיאלי, היינו מעבירים עובדים מקבוצה אחת לשנייה. עשינו זאת היכן שהיה אפשר, אולם השלב הבא של הצמיחה שלנו דורש ערבוב שונה של כלים, בפרט ב-AI ובפיתוח מוצרים בשלב מוקדם", ובמילים אחרות למעשה דרש יותר בינה מלאכותית ופחות עובדים בני אנוש. הוא המשיל וציין כי "הבאנו בשנים האחרונות טאלנטים נהדרים כדי לעשות זאת, ונצטרך יותר".

"זה טבעה של הטכנולוגיה כבר 250 שנה"

בראיון נוסף ומקביל שהעניק לבלומברג, סיפר קרישנה כי עמדות בק-אופיס רבות, כמו אלו במחלקות משאבי אנוש וחשבונאות, יהיו ככל הנראה הראשונות שיחלפו בידי AI ויהפכו לעבודות שיבוצעו על ידי ישויות דיגיטליות.

יבמ מעסיקה כ-282 אלף עובדים ברחבי העולם, כך לפי לינקדאין, ובראיון הבוס של הענק הכחול הוסיף והבהיר כי הוא יכול "בקלות" לראות 30% מ-כ-26 אלף ההתפקידים של "מאחורי הקלעים" בחברה מוחלפים בידי הטכנולוגיה החדשנית בתוך תקופה של חמש שנים.

"זה לא כל כך פשוט שעבודות נעלמו", אמר מנכ"ל יבמ ל-פוקס, אך ניסה להרגיע וציין כי "עם זאת, מספר המשרות, אולי בטיפול בלקוחות, בקידוד, בתהליך עסקי, בפיתוח בינה מלאכותית, הולך לגדול עד כדי כך שהגידול נטו יהיה חיובי בזמן שתהיה תנועה מאזור אחד לאחר. אגב, זה טבעה של טכנולוגיה כבר 250 שנה. היא לוקחת מתחומים מסוימים, אבל נותנת טוב יותר באחרים".

תתפוס את מקום בני האדם בעבודה. בינה מלאכותית.

תתפוס את מקום בני האדם בעבודה. בינה מלאכותית. צילום: BigStock

העובדים מאמינים – אך לא באמת מאמינים

יצוין כי התבטאויותיו אלו של קרישנה בנוגע לבינה המלאכותית שמחליפה את בני האדם בשוק העבודה הגיעו חודשים ספורים לאחר ש-יבמ בישרה על קיצוץ של 3,900 משרות, שהן 1.5% מכוח העבודה שלה, ובתקופה שבה כלל תחום הטק מתכווץ לנוכח היערכות למיתון ולזמנים כלכליים לא מאוד ודאיים.

דבריו של המנכ"ל הם יוצאי דופן, כאמור, בעיקר משום שהודה בגלוי שישתמש בבינה מלאכותית כדי לקצץ בכוח העבודה האנושי בחברה שהוא מנהל. עד לנקודה זו, מנהלי תאגידים השתדלו להפגין יותר זהירות לגבי תוכניות דומות שלהם, אם ישנן כאלו, והתעקשו שה-AI פשוט תשלים את כוח העבודה הקיים שלהם או תשפר את יכולת עובדיהם.

מעניין לבחון בהקשר זה תוצאות של מחקר עדכני שפרסם מכון המחקר פיו (Pew Research Center) בחודש שעבר. מסקנות המחקר העידו כי 62% מהנסקרים סברו שלשימוש בבינה מלאכותית במקום העבודה תהיה השפעה גדולה על העובדים במהלך 20 השנים הבאות. עם זאת, רק 28% מהנשאלים ענו כי הם מאמינים שלשימוש שכזה תהיה השפעה גדולה עליהם באופן אישי. לדברי הסוקרים, מחצית מהאמריקנים טוענים שלא תהיה לתופעה כל השפעה על משרותיהם, ואם כן – היא תהא מינורית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים