אויים ונחסם על ידי פייסבוק כי פיתח כלי לצמצום זמן השהות בה

המפתח הבריטי, שיצר תוסף לדפדפן כדי לעזור לאנשים להשתמש בפייסבוק פחות, סיפר שהוחרם לצמיתות על ידי ענקית המדיה החברתית ● כעת, לנוכח שלל הגילויים והחשיפות על הענקית ממאנלו פארק, החליט לגלות לעולם את שקרה לו

לואיס ברקליי המציא ופיתח כלי לניקוי הפיד של פייסבוק, ונחסם מהפלטפורמה בדיוק בגלל זה, כך לפחות לטענתו. כעת, ככל הנראה לנוכח מבול החשיפות והגילויים אודות הענקית ממאנלו פארק, הוא החליטה להעז ולגלות לעולם את שקרה לו.

משתמשי פייסבוק מכירים את התופעה: אנחנו שקועים בגלילה ו"בילוי" בפלטפורמה  במשך שעות, שוכחים את עצמנו, ופתאום עוצרים ותוהים בעצם כמה זמן עבר מאז שנכנסנו לרשת החברתית שיש לה מיליארדי משתמשים מכל העולם.

גם ברקליי, כמשתמש הרשת החברתית הדומיננטית, הרגיש על בשרו את התופעה, ולכן מניף את יכולותיו כמפתח אפליקציות והמציא כלי לשיודע לרוקן את הפיד שלנו בפייסבוק לחלוטין. הוא קרא לו Unfollow Everything (או בתרגום חופשי 'עצור מעקב אחרי הכל').

הסתבך עם פייסבוק. לואיס ברקליי. צילום מסך מדף הטוויטר של ברקליי

הסתבך עם פייסבוק. לואיס ברקליי. צילום מסך מדף הטוויטר של ברקליי

הפיד שואב את המשתמש פנימה לחגיגת תכנים בלתי נגמרת

לפי מאמר שפרסם ברקליי בסלייט (Slate), בטרם פיתח את התוכנה, היה בעצמו מכור לפייסבוק. הבעיה העיקרית שלו הייתה, לטענתו, פיד החדשות האינסופי, שהוא בעצם הדף הראשי של פייסבוק – זה שבו נתקלים מיד כשנכנסים לשירות וששואב את המשתמש פנימה לחגיגת התכנים הבלתי נגמרת. לפיכך, בכדי לחמוק ממושא מההתמכרות שלו, החליט המפתח, הבריטי במוצאו, לפעול, וביצע באופן ספציפי וידני ביטול מעקב אחרי הערוצים האפשריים שהציפו תדיר את הפיד שלו במידע.

ברקליי סיפר כי התרגש מהתוצאה. "אני עדיין זוכר את ההרגשה כשהפסקתי לעקוב אחרי הכל בפעם הראשונה", הוא כתב, "זה היה כמעט נפלא".

המהלך הביא את ברקליי לקבל החלטה לעזור גם למכורים, כמותו וגרם לו לפתח את Unfollow Everything, כלי אוטומטי שחוסך ממשתמשים אחרים את הזמן והמאמץ שהשקיע בעצמו בביטולי המעקב באופן ידני וספציפי.

ואכן, כש-Unfollow Everything הושקה בקיץ 2020, הסתבר במהירות שהתוכנה צוברת אינספור עוקבים. בין הביקורות על היישום החינמי, כך סיפר ברקליי, הוא קיבל למשל תגובות כמו: "בזכותך, אני רשמית כבר לא מכור לפייסבוק!". זה עודד אותו מאוד וגרם לו לגאווה גדולה.

רוצה שתעקבו וכמה שיותר. פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

רוצה שתעקבו וכמה שיותר. פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק "לא התלהבה" מהתוכנה

אלא שבמקביל גילה ברקליי כי יש גם מי שלא כל כך מתלהבת מהתוכנה שפיתח, וזאת בלשון המעטה… ביולי 2021 – לאחר שהכלי הוצע אונליין במשך כשנה – קיבל ברקליי מייל בלתי צפוי ממשרד עורכי דין.

במכתב הייתה אזהרה מטעם פייסבוק, בה צוין כי הכלי שפיתח מפר את זכויות הסימן המסחרי של הקבוצה ואת תנאי השימוש בה. בנוסף הוא עודכן כי חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלו הושבתו לצמיתות, כנראה כסנקציה על פועלו.

פייסבוק ציינה בפנייתה אליו כי אין לעשות דבר "המונע, מטיל עומס יתר, או שעלול לפגוע בתפקוד או במראה התקין של המוצרים שלנו", כך סיפר.

המכתב ששלחה פירמת עורכי הדין מטעם ענקית המדיה החברתית הוסיף ותבע ממייסד הסטארט-אפ הבריטי Unfollow Everything להסיר את התוכנה מחנות כרום (Chrome), שם הוצעה להורדה ולהתקנה בחינם, כאמור. ובנוסף, ברקליי קיבל הוראה לחשוף את כל הנתונים הקשורים לחשבונות האינסטגרם והפייסבוק שלו, כמו גם את הדטה שמזין את הכלי שפיתח.

יתר על כן, הוא הונחה גם כי עליו למחוק את הנתונים שקיבל אי פעם מפייסבוק. במכתב הוא קיבל איום מפורש שאם יתעלם מהדרישות הללו, החברה העוצמתית תנקוט בצעדים משפטיים נגדו.

ברקליי מצידו לא העז לנסות להיאבק בפייסבוק ובדרקוניותה בבית משפט, משום כוחה הרב, כך כתב. הוא סיפר בפרסום שלו כי "הדרישות נראו לי בלתי מידתיות ביותר", אבל ציין כי הבין מיד שאם יפסיד במחלוקת משפטית מול פייסבוק, הוא יצטרך לשלם את הוצאות המשפט באופן אישי ועלול יהיה להפסיד כסף רב.

מפתח האפליקציות אמר לביזנס אינסיידר אתמול (ב') כי האיום המשפטי של ענקית המדיה החברתית הותיר אותו בתחושה קשה. "ממש פחדתי והייתי מאוד חרד", סיפר ברקליי והוסיף כי חש גם שזה "מאוד לא הוגן" להעיף אותו מפייסבוק.

ברקליי מתעקש כי היישום שפיתח נועד בכדי לעזור לאנשים, ולא מכוונה לפגוע בפייסבוק. "פשוט מאוד ראיתי בזה משהו שמשפר את חוויית הפייסבוק של משתמשי פייסבוק", אמר בשיחתו עם האינסיידר. לדבריו, אנשים שהורידו את הכלי אמרו לו שהם "משתמשים בפייסבוק בצורה הרבה יותר בריאה עבורם" בזכותו.

ואולם, לדבריי ברקליי, יש יתרון בסילוקו מהפלטפורמות שבבעלות פייסבוק. הוא אמר: "אני מנסה לצמצם את השימוש שלי בפייסבוק כבר שנים, כולל על ידי יצירת כלים כמו Unfollow Everything. אז אני די אסיר תודה לפייסבוק שעזרו לי להוריד את רמות ההתמכרות שלי לכדי אפס מוחלט".

פייסבוק לא הגיבה לפרשה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אהוד

    מכירים את החידה ? "היכן יכולה לשבת גורילה ששוקלת 200 ק"ג ?" התשובה: "היכן שהיא רוצה - לך תזיז גורילה במשקל 200 ק"ג.."

אירועים קרובים