ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל זכה בפרס ע"ש יגאל אלון

הארגון זכה בפרס של עמותת דור הפלמ"ח, שמוענק מדי שנה ל-"מעשה מופת חלוצי" למען החברה ● זוכה נוסף בפרס: פרופ' שלמה שהם מהטכניון, שהקים כמה וכמה חברות בתחום הרובוטיקה, בהם חברה שפיתחה רובוט שמסייע בניתוחי גב

פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר משותף של מכון המחקר החדש של סטארט-אפ ניישן סנטרל. צילום: יח"צ

ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל ופרופ' משה שהם מהטכניון, מחלוצי הרובוטיקה בישראל, יקבלו באמצע החודש את פרס יגאל אלון לשנת תשפ"א-2021 – כך הודיעה ועדת הפרס היום (ה').

הפרס הוא מטעם עמותת דור הפלמ"ח ומוענק מדי שנה ל-"מעשה מופת חלוצי" למען החברה בישראל. השנה הוקדש הפרס לתרומה ייחודית בתחומי החדשנות והתעשייה הישראלית. יו"רית ועדת השיפוט הייתה העיתונאית טלי ליפקין-שחק, וכחברי הוועדה שימשו תא"ל (מיל') רני פלק ואודי אורנשטיין. בראשות ועדת הפרס עומד אלוף (מיל') נעם תיבון.

שמונה שנים של קידום החדשנות הישראלית

סטארט-אפ ניישן סנטרל (או, בקיצור, SNC) הוא ארגון ללא כוונת רווח, שפועל מאז הקמתו ב-2013 לחזק ולקדם את תעשיית החדשנות הישראלית, לטובת חיזוקה של הכלכלה. עד לא מכבר כיהן כמנכ"ל הארגון פרופ' יוג'ין קנדל, בעברו יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. באפריל האחרון הוא פרש מהתפקיד ומונה ליו"ר משותף של מכון המחקר שהארגון מקים בימים אלה, יחד עם הפילנתרופ פול סינגר, שתרם את הכסף למהלך. אורי גבאי החליף את פרופ' קנדל כמנכ"ל.

הארגון ממפה באופן עקבי את כל הגורמים במגזר החדשנות הטכנולוגית הישראלי ומנגיש את המידע ליזמים, משקיעים ומקבלי החלטות על גבי פלטפורמת Start-Up Nation Finder. הוא מסייע ליזמים ישראליים בחדירה לשווקים חדשים, יוזם ומקדם חיבורים עסקיים בין חדשנות ישראלית לממשלות ותאגידים גלובליים, מאתר פתרונות חדשניים כחול לבן לאתגרים עולמיים, ופועל להדהד ולהבליט את עוצמתה והשפעתה של החדשנות הישראלית ברחבי העולם.

בין היתר, סטארט-אפ ניישן סנטרל פועל לקידום שיתוף פעולה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות בשורת תחומים, כגון טכנולוגיות מים וחקלאות מדייקת, מקדם הנגשה של טכנולוגיות ישראליות עבור שווקים במדינות אמריקה הלטינית, מקדם פרויקטים בתחומי החקלאות והיזמות בהודו ובאפריקה, ומקדם יוזמות משותפות למחקר ופיתוח עם מדינות באירופה.

ניסיון רב בעולם הרובוטיקה

פרופ' שהם הוא בוגר הטכניון, וכן חבר סגל בפקולטה להנדסת מכונות, ראש המעבדה לרובוטיקה וראש המרכז לרובוטיקה על שם לאומי במוסד המדעי. ב-1995, עם חזרתו משהות באוניברסיטת סטנפורד כפרופסור אורח, הוא החל לעסוק ברובוטיקה רפואית.

ב-2001 הקים פרופ' שהם את מזור רובוטיקה, שפיתחה רובוט לסיוע לניתוחי גב. הרובוט פועל במאות בתי חולים בעולם וכבר ביצע עשרות אלפי ניתוחים, שבהם מיקם כרבע מיליון מישתלים בחוליות עמוד השדרה של חולים. ב-2018 נרכשה החברה תמורת 1.6 מיליארד דולר על ידי מדטרוניק. במרוצת השנים הוקמו חברות נוספות על בסיס הטכנולוגיות הרובוטיות שפיתח שהם, בהן תמר רובוטיקס, מיקרובוט מדיקל, Xact Robotics ופורסייט רובוטיקס.

בנוסף, פרופ' שהם הוא מייסד-שותף של דיאגנוסטיק רובוטיקס, שמפתחת פתרונות טכנולוגיים מבוססי בינה מלאכותית להפחתת העומס במערכות רפואיות.

במשך שנות עבודתו עסק פרופ' שהם בחינוך ובהפצת ידע. הוא יזם את הכנס הישראלי לניתוחים בעזרת מחשב, רובוטיקה רפואית והדמיה רפואית, וכיהן כיו"ר שלו, יחד עם פרופ׳ ליאו יוסקוביץ', במשך 16 שנים רצופות. בתפקידו כראש המרכז לרובוטיקה על שם לאומי בטכניון הוא עוסק בחינוך ילדים ובני נוער לתחום זה ולטכנולוגיה בכלל, ובין היתר ייסד את תחרות רובוטראפיק, שבמסגרתה תלמידים מרחבי העולם מתכננים ובונים מכוניות אוטונומיות זעירות.

פרופ' שהם זכה בעשרות פרסים, ובהם פרס תומס אלבה אדיסון מטעם האגודה האמריקנית להנדסת מכונות. הוא חבר באקדמיה הלאומית להנדסה של ארצות הברית וממקימי היישוב הושעיה שבגליל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים