התוכנית החדשה של גוגל ואונ' ת"א למינוף מחקרי AI לטובת הקהילה

מטרת התוכנית לתמוך במחקרים ובשיתופי פעולה בתחומי מדע הנתונים והבינה המלאכותית, אשר יכולים לעזור לקדם את האנושות בנושאים חברתיים העומדים על סדר היום

מימין: פרופ' טובה מילוא, דיקאנית הפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל-אביב, פרופ' מאיר פדר מהפקולטה להנדסה ומוביל מרכז TAD, פרופ' אריאל פורת, נשיא האוניברסיטה, ופרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא בגוגל ומנכ״ל מרכז גוגל בישראל. צילום: אוניברסיטת תל-אביב

גוגל (Google) ואוניברסיטת תל אביב השיקו באחרונה תוכנית לקידום ומינוף מחקרים רב-תחומיים הנוגעים לבינה מלאכותית בנושאים שעשויים להועיל לקהילה ולהשפיע לטובה על החברה כולה. מטרת התוכנית לתמוך במחקרים ובשיתופי פעולה בתחומי מדע הנתונים והבינה המלאכותית, אשר יכולים לעזור ולקדם את האנושות בנושאים חברתיים העומדים על סדר היום. התכנית מושקת במסגרת מרכז TAD האינטרדיסיפלינרי החדש שהוקם בחודש פברואר האחרון באוניברסיטת ת"א, בהובלת פרופ' מאיר פדר מהפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן.

בטקס להשקת התכנית התלת שנתית, שנערך באוניברסיטת תל אביב, הוכרזו עשר הצעות שזכו בקול הקורא המשותף לגוגל ולאוניברסיטת תל אביב מתוך 27 הצעות שהוגשו, כאשר גוגל תומכת בשבע מהן. החוקרות והחוקרים, זוכי המענקים, עוסקים במחקריהם באספקטים מגוונים של AI לטובת הקהילה. בין הזוכים – חוקרים בתחום הזואולוגיה (הפקולטה למדעי החיים), הנדסת חשמל, כלכלה, סטטיסטיקה, הפרעות בתקשורת (ביה"ס לרפואה), מקרא, מדעי כדור הארץ ומדעי המחשב, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ועוד.

פרופ' אריאל פורת, נשיא האוניברסיטה, ששם לו למטרה להקים "גשרים" בין תחומי ידע שונים הנלמדים באוניברסיטה, ציין במעמד זה: "אני חולק חזון משותף עם פרופ' יוסי מטיאס, שלפיו חוקרי AI עשויים להפיק תועלת מהשותפות עם חוקרים במדעי החברה והרוח, כפי שחוקרי מדעי החברה והרוח נהנים מההתפתחויות בתחום ה-AI. אני שמח על השותפות עם גוגל, מצפה לראות את פירות השותפות ומקווה אף להעמיק את השותפות הזו בעתיד".

פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא בגוגל ומנכ״ל מרכז גוגל בישראל, דיבר על טכנולוגיות AI וכיצד אלו כבר משפרות את מציאות חיינו באופן דרמטי: "ל-AI יש כבר השפעה ניכרת בתחומים שונים. אנחנו שמחים על ההזדמנות לרתום את כוח ה-AI לטובת הקהילה ולטובת המדע ועל היכולת לעבוד בגוגל על מוצרים מועילים ואף מצילי חיים, כדוגמת פרויקט חובק עולם לחיזוי מדויק של שיטפונות, טכנולוגיה שמאפשרת לכבדי שמיעה לנהל שיחות טלפון ומחקרים בעלי פוטנציאל ממשי לסייע באבחון משופר של מחלות באמצעות בינה מלאכותית".

המיזם המשותף יכלול גם הקמת סמינר למידת מכונה (ML) משותף שיובילו ד"ר שמעון (מוני) שחר, מנהל TAD, וד"ר דבי כהן, מדענית במרכז המחקר של גוגל בישראל.

לדברי פרופ' פדר, "מהפכת ה-AI צפויה להשפיע על כל אורחות החיים – מתכנון תרופות ורפואה אישית מבוססת נתונים, למערכות הגנה וביטחון, מערכות פיננסיות, גילויים מדעיים, רובוטיקה ומערכות אוטונומיות ונושאים חברתיים. בנוסף, ישנה חשיבות רבה להכשרת ההון האנושי בתחום, ולפיכך המרכז ידאג להשכלה בסיסית בתחום לכל סטודנט הלומד באוניברסיטה.  אוניברסיטת תל אביב מיוחדת בכך שיש בה גם חוקרים שעיקר עיסוקם הוא בינה מלאכותית ומדע בסיסי אך גם מדענים שמשלבים בינה מלאכותית בתחומי מחקרם במדעי הרוח והחברה. אנחנו שמחים שגוגל החליטה לשלב כוחות עם האוניברסיטה בנושא חשוב זה. שיתוף הפעולה עם גוגל יאפשר לנצל את הכוח הטמון בשימוש בבינה מלאכותית ומדע הנתונים ןלתעל אותו מען החברה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים