השלם גדול מסך חלקיו: טרנספורמציה דיגיטלית וחדשנות בארגון

"טרנספורמציה דיגיטלית" ו"אסטרטגיה של חדשנות בארגון" - מה ההבדל בין המושגים? מה מחבר אותם בעצם יחד? ואיך משלבים ביניהם בצורה נכונה?

18/04/2021 11:22
הכרחיים להישרדות הארגון. טרנספורמציה דיגיטלית וחדשנות בארגון. צילום אילוסטרציה: BigStock

סביר להניח שכבר קשה לכם לספור את כמות הפעמים ששמעתם את המושגים "טרנספורמציה דיגיטלית" ו"אסטרטגיה של חדשנות בארגון". על אחת כמה וכמה בתקופה האחרונה, כאשר מגיפת קורונה הכריחה ארגונים לעבור במהירות מניהול מסורתי לתהליכים וטכנולוגיות חדשניות, ולמעשה האיצה משמעותית את השימוש במודלי עבודה העונים להגדרות הללו. שני המושגים האלו מוטמעים עמוק בשגרת העבודה שלנו, אך עד כמה אנחנו מודעים לחשיבותם?

נעשה רגע סדר – טרנספורמציה דיגיטלית היא ביצוע תהליך של שינוי עסקי או ארגוני, באמצעות גיוס טכנולוגיות דיגיטליות ויישום מודלים עסקיים, במטרה לשפר את הביצועים העסקיים ואת יתרונו התחרותי של הארגון. כך למשל יכולת לספק שירותי בריאות דיגיטליים לחלק מהאוכלוסייה בלי הצורך להגיע לביקור במרפאה, הפכה להכרחית בתקופה הזאת עבור ארגוני בריאות שונים. אסטרטגיה של חדשנות לעומת זאת, היא תפישה של שיפור מתמיד בכל חלקי הארגון, והיא נובעת מתוך ההבנה שהדרך הטובה ביותר לשמור על רלוונטיות בשוק ובעיני הלקוחות, היא על ידי יצירת זרם בלתי פוסק של חדשנות, כאשר מה שעומד בבסיסה, זו חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה.

ד"ר אלון הסגל, מרצה בכיר בפקולטה ללימודי היי-טק במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה. צילום: מחלקת יחסי הציבור של איגוד האינטרנט הישראלי

ד"ר אלון הסגל, מרצה בכיר בקורס חדשנות יישומית במרכז הישראלי לניהול (המי"ל). צילום: מחלקת יחסי הציבור של איגוד האינטרנט הישראלי

מבט מקרוב בשני המושגים הללו מציף את השוני ביניהם, אבל גם מראה עד כמה מדובר בתהליכים שלובים ומשלימים. שכן, בכל טרנספורמציה דיגיטלית יש פוטנציאל לחדשנות המתבטאת בחוויות לקוח חדשות, בתהליכים, מוצרים ושירותים דיגיטליים, יעילים וחדשניים. מצד שני – יישום מעשי של אסטרטגיית חדשנות בארגון, מכיל כמעט תמיד מרכיב דיגיטלי. מניתוח מקרי אמת בתעשייה מתברר שביצוע טרנספורמציה דיגיטלית המבוססת על אסטרטגיה מערכתית של חדשנות, הינו בעל הפוטנציאל הגבוה ביותר ליצור ערך אמיתי ללקוח, תוך הטמעה מהירה וקלה בארגון.

שאלת השאלות

איך משלבים בצורה נכונה בין טרנספורמציה דיגיטלית ואסטרטגיה של חדשנות כדי להשיג יתרון תחרותי והצלחה עסקית? זו בהחלט שאלת השאלות בתחום החדשנות בשירותים העסקיים. נתחיל מזה שמדובר בשני תהליכים ארגוניים שלא ניתן להפריד ביניהם, וזה חוק ברזל. כמו כן, כדי לשרוד בעידן הדיגיטלי, על הארגון להבטיח כי הוא מחזיק ומתחזק תיק (פורטפוליו) מאוזן של מיזמים בתחומי החדשנות ובתחומי הטרנספורמציה הדיגיטלית, כאשר חלק מהמיזמים מכילים את שני המרכיבים בו-זמנית.

רז הייפרמן, מרצה בכיר בקורס חדשנות יישומית ב-המי"ל. צילום פרטי

רז הייפרמן, מרצה בכיר בקורס חדשנות יישומית במרכז הישראלי לניהול (המי"ל). צילום פרטי

על מנת לבחון את תיק המיזמים של הארגון, ארגונים יכולים להציגם זה לצד זה במטריצה הבוחנת את רצף החדשנות הדיגיטלית עם רצף הטרנספורמציה הדיגיטלית, אשר מאפשרת להסתכל על שניהם במבט-על ובמאוחד. מבט העל במקרה הזה יכול לאפשר למנהלים בחינה מהירה של הקיים לעומת החדש, לנתב אמצעים ומשאבים בצורה נבונה, על-מנת להשיג את יעדי הארגון, ולהשיג ביצוע מהיר של תהליך הטמעה. שילוב נכון של מיזמים של חדשנות וטרנספורמציה דיגיטלית עשוי לסייע ביצירת יתרון תחרותי והבאת ערך משמעותי ללקוח.

ארגון המבקש לצמוח בעידן הדיגיטלי מחויב לנקוט באסטרטגיה אמיצה וברורה של חדשנות ויזמות ארגונית, יחד עם הבנה ויישום יעיל של טרנספורמציה דיגיטלית. שני תהליכים אלה, על אף היותם תהליכים שונים, הם בעלי זיקה חזקה ביניהם, ומהווים את מנועי הצמיחה העיקריים בעידן הנוכחי. קידום של שניהם יבטיח את היכולת של הארגון להתמודד עם אתגרי ההווה, וגם עם אלו של העתיד, ועל כן, ארגון שרוצה ליישם את שניהם היטב – חייב לנהל תיק מיזמים נכון המאזן ביניהם.

הכותבים הינם מרצים בכירים בקורס חדשנות יישומית במרכז הישראלי לניהול (המי"ל)

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים