ניסוי ראשון מסוגו בישראל: הקמת רשת תקשורת ייעודית לערים חכמות

את הניסוי מוביל מרכז השלטון המקומי, שיצא בקול קורא לחברות להקמת רשת המבוססת על פרוטוקול התקשורת LORA ● אם הניסוי יוכתר בהצלחה, ואם משרד התקשורת ישחרר את התדרים, הוא יהפוך לקבוע

צחי שלום, מנמ"ר מרכז השלטון המקומי. צילום: קובי קנטור ז"ל

מרכז השלטון המקומי והחברה לחדשנות, שעל הקמתה דווח השבוע כאן, באנשים ומחשבים, פרסמו קול קורא לחברות ה-IT ולחברות התקשורת להשתתף בניסוי ראשון מסוגו בישראל להקמת רשת תקשורת ייעודית לרשויות מקומיות. מטרתה של הרשת היא להאיץ ולהקל את הכניסה של רשויות מקומיות אחרות לתחום הערים החכמות ולחסוך להן עלויות כבדות בתחומי התקשורת והסלולר.

הניסוי יתבצע על רשת תקשורת שנקראת LORA. מדובר בפרוטוקול תקשורת שמיועד לרשתות אזוריות, שפועלות בהספק נמוך, עם ספקטרום נמוך, בטווחים של עד 10 ק"מ. הרשת הייעודית תתחבר ליישומי אינטרנט של הדברים שמשדרים באמצעות חיישנים, שנסמכים על סיבים אופטיים או תקשורת סלולרית יקרה.

פרוטוקול LORA פותח לפני כמה שנים על ידי חברה צרפתית בשם סיקאלו ונרכש מאוחר יותר על ידי סמטק, שהקימה את איגוד ה-LORA העולמי. הטכנולוגיה הזו הוצגה בתערוכת הערים החכמות הבינלאומית האחרונה, שנערכה ב-2019 בברצלונה, וזכתה להתעניינות רבה מצד מדינות רבות, שרואות בה פוטנציאל לחיסכון בעלויות ובסיס להרחבת הפתרונות של ערים חכמות בתחומן.

הרשת פועלת, כאמור, על תדרים נמוכים, ולא יכולה לשמש להעברת נתונים בנפחים גבוהים, כגון העברת מידע ממצלמות אבטחה. אולם, היא רלבנטית לשימוש ביישומים שמעבירים התראות או דיווחים בקבועי זמן שונים: מעקב אחר פינוי אשפה, מעקב אחר זמן חנייה בחניונים עירוניים, מידע מחיישני תאורה, טמפרטורה ועוד שורה של פריטי מידע שמגיעים מרכיבי IoT. קליטת הנתונים היא ב-RF, והרשת מאפשרת להעביר את המידע מהרכיבים השונים למרכז הבקרה, בצורה מאובטחת.

אפשרות לחיסכון של כסף רב לרשויות המקומיות

בשלב הראשון, הקול הקורא מוגדר כניסוי, שייערך על ידי מרכז השלטון המקומי בכמה אזורי בחינה ברשויות. הרחבתו לכלל הרשויות תלויה, לצד הצלחת הניסוי, במימוש החלטת משרד התקשורת לשחרר את תדרי הרשת שעד היום נמצאים בשליטתו.

הקול הקורא מזמין את חברות ה-IT והתקשורת להציע פתרון בדמות מערכת כוללת ועובדת עם כל הציוד, הרישוי והכבילה, זאת, לצד אספקת טווחי תקשורת לרשת האינטרנט, אל פסק ועוד, והתקנת חיישנים שיכולים להעביר את המידע. תנאי נוסף הוא ממשק בין המערכת למערכות שו"ב חיצוניות.

לדברי צחי שלום, מנמ"ר מרכז השלטון המקומי, "מדובר במהפכה של ממש, משום שזה מתיר את אחד החסמים המרכזיים ביישום פרויקטי עיר חכמה ברשויות רבות: עלויות התקשורת, בין אם מדובר בסיבים אופטיים ובין אם בתקשורת סלולר. אלה מהוות מרכיב מאוד יקר בהוצאות הרשות על יישומים ששואבים מידע ממקורות שונים. בגלל התדר הנמוך, הרשות לא צריכה לפרוש מספר רב של אנטנות, ובעיר ממוצעת יספיקו ארבעה אנטנות שיקלטן את התדרים כדי לכסות את כולה – מה שיחסוך לרשות המקומית הרבה מאוד כסף".

שלום ציין שאחת הסיבות שהניעו את משרד התקשורת לשחרר את הרשת הזו היא צמצום הפערים בין ערים מבוססות לערים חלשות יותר, שלא יכולות לשאת בעלויות. התוכנית של מרכז השלטון המקומי היא שלאחר שייבחר הזוכה והניסוי יוגדר בהצלחה, ולאחר שהממשלה תשחרר את התדר, הוא יציע את הפתרון לרשויות, יחד עם החברה שתזכה. מאחר שצפוי שלחלק מהספקים, שכבר מפעילים יישומי IoT ברשויות על בסיס הפתרונות הקיימים, לא יהיה אינטרס למהר ולהחליף את המערכות הקיימות, שינגסו בהכנסות שלהם, החליט מרכז השלטון המקומי שהרשת, לאחר שתאושר ותיבחן, תהיה בבעלותו, והוא יציע אותה לרשויות יחד עם החברות שיזכו במכרז.

.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דרור עדן מנכ״ל תושב IL

    אכן בשורה מעוררת תקוה ואם עסקינן בהתייעלות ובחסכון לרשויות, מוטב לשקול שיתוף פעולה עם פלטפורמת הנגשת מידע המאפשרת לכל תושב לקבל מידע בתחומי התעניינותו בזמן שנוח לו ובאמצעי המתאים לו. פשוט חכם וחדשני

  2. בל טרוניקס

    שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה. !!! בקרוב ניסוי "גמל לפניך" יוצא לדרך ומס' רב של פרויקטים 'עיר חכמה". לחברת בל טרוניקס מגוון רחב של סנסורים למגוון רחב של אפליקציות. שחר שכטר

אירועים קרובים