מ-AMD ועד קוואלקום: שלל המעבדים שהושקו ב-CES

חברות גדולות רבות ניצלו את התערוכה השנתית להשיק לא רק מחשבים אישיים, כי אם גם את מה שמניע אותם ואת הסמארטפונים – המעבדים ● אלה העיקריים שבהם

ד"ר ליסה סו, מנכ"לית AMD, מציגה את ה-Ryzen 9 5900HX בתערוכת CES, שנערכה מוקדם יותר החודש. צילום מסך

אם קראתם את הכתבה שפרסמנו אתמול (ג') על תערוכת CES 2021, אתם כבר יודעים שהמחשבים הניידים תפסו את הזירה המרכזית ב-"קרנבל" השנתי, שהפעם נערך כולו אונליין. אבל כדי שמחשבים יפעלו, הם צריכים רכיבים ובעיקר מעבדים וכרטיסי/שבבי תצוגה. כנראה שזו הסיבה שהיצרניות ממתינות עוד קצת עם ההצהרות שלהן על מחשבים חדשים.

אינטל הייתה הראשונה "להפציץ" את תיבות הדואר של העיתונאים עם רשימת המעבדים החדשה שלה. היא הציגה לא פחות מ-50 מעבדים שהיא תשיק במהלך בשנה הקרובה. חלק גדול מאותם מעבדים מתאימים לפלטפורמת ה-Evo שלה, שהיא ההגדרה החדשה והמעודכנת של החברה עבור מחשבי אולטרה-בוק דקים וקלים, בהתאם לצרכים של הדור הנוכחי מבחינת קישוריות, אבטחה ועוד. הסדרה החדשה שהיא הציגה מיועדת למחשבים הניידים הביצועיים, כולל כאלה שמיועדים למשחקים, ומצד שני – למחשבים שעוביים לא עולה על 16 מ"מ. מעבדי הביצועים שייכים לסדרת ה-Core H, יכולים להגיע למהירות מרבית לליבה אחת של 5 ג'יגה-הרץ ותומכים בין השאר בממשקי PCIe מהדור הרביעי.

AMD לא טמנה את ידה בצלחת וגם היא הכריזה על מעבדים חדשים, שמיועדים הן למחשבי ביצועים – וגם היא מסמנת אותם ב-H, והן למחשבים דקים וקלים, עם הסימון U. המעבדים, ששייכים למשפחה ששם הקוד שלה הוא Cezanne, מבוססים על ארכיטקטורת Zen 3 ועל ייצור בליתוגרפיה של 7 ננו-מטר. יש כאלה שמיוצרים בשילוב של השניים, ב-Zen 2, כדי לספק נקודת מחיר נמוכה יותר לבחירה. המעבד החזק יותר בדור החדש הוא ה-Ryzen 9 5900HX, שיציע שמונה ליבות פיזיות 1/16 לוגיות. המהירות הבסיסית היא 3.3 ג'יגה-הרץ, והיא יכולה להגיע עד 4.8 ג'יגה-הרץ במצב טורבו. בנוסף, זה מעבד פתוח להמרה, והכיוון לגיימרים ברור.

ה-GeForce RTX 30 של אנבידיה. צילום: יח"צ

ה-GeForce RTX 30 של אנבידיה. צילום: יח"צ

הצלע השלישית העיקרית של שוק המעבדים כיום היא אנבידיה, עם כרטיסי התצוגה שלה. החברה חיכתה עד CES 2021 כדי להכריז באופן רשמי על הדור החדש של המעבדים התומכים במעקב קרניים עבור מחשבים ניידים. יצרני המחשבים, שחלקם כבר הכריזו על שילוב השבבים החדשים של אנבידיה, יוכלו לבחור בין GeForce RTX 3060/70/80 בתצורת המובייל שלהם, שלפי החברה צורכים מחצית מהאנרגיה לעומת כרטיסי השנה שעברה. זאת, בין היתר מאחר שמשולב בהם הדור השלישי של Max-Q של החברה. ליבות ה-TR מהדור השני וה-Tensor מהדור השלישי משתלבות יחד עם טכנולוגיית WhisperMode 2.0 הקניינית כדי להציע ביצועים מיטביים של המחשב באופן אוטומטי, שגם שקטים ככל האפשר.

CES 2021 היא אמנם תערוכה בה המחשבים שולטים ביד רמה, אבל זה לא אומר ששוק הסלולרי נאלם דום לחלוטין בתערוכה הזו. ממש לא. להפך, יש כמה וכמה חברות שמשתמשות בה כבמה כדי להציג טכנולוגיות בעבודה או כאלה שאמורות להשתלב בשוק בקרוב. כך, לדוגמה, קוואלקום, שעושה עוד כמה דברים חוץ ממעבדים ומודמים לסמארטפונים. היא מפתחת גם חיישנים נדרשים, והפעם היא מציגה את 3D Sonic Sensor Gen 2 – חיישן טביעות אצבע חדש עם שטח הסריקה גדול בכ-77% ומהירות סריקה גבוהה ב-50% לעומת המקורי. הוא קולט כמעט פי שניים מידע ביומטרי, מה שמסייע, לטענת החברה, בזיהוי אמין ומהיר יותר של המשתמש. הסורק האולטרה-קולי הקודם של קוואלקום לא הצליח להשיג נתח שוק משמעותי, על אף שסמסונג השתמשה בו ב-Galaxy S10.

ה-LG Rollable. צילום: יח"צ

ה-LG Rollable. צילום: יח"צ

שתי חברות הציגו את המחשבות שלהן לגבי הדור הבא של המסכים המתקפלים/מתגלגלים של הטלפונים החכמים. LG Rollable הוא דגם קונספט ראשון שהציגה החברה הדרום קוריאנית לסמארטפון בעל מסך מתגלגל, שהופך בזמן קצר מאוד מטלפון עם מסך בגודל סטנדרטי לכזה עם מסך ארוך על ידי משיכה לצדדים. LG הציגה גם גרסה מותאמת של מערכת ההפעלה האנדרואידית, ודיווחים טוענים שהמסך נפתח עד לגודל מרבי של 7.4 אינץ'. המעבד שמניע את כל זה מבפנים הוא Snapdragon 888 – מעבד הדגל של קוואלקום.

גם TCL, שפעם רק עמדה מאחורי הייצור של החברות הגדולות ובשנתיים האחרונות רצה קדימה אל החזית, הציגה פתרונות מסך נפתח. במקרה הטלפוני שלה, מדובר במכשיר בצורה מרובעת משהו, שמציע מסך AMOLED שנמתח מ-6.7 ל-7.8 אינץ' עם הגרירה של הקצוות לשני הצדדים. בחברה טוענים שהוא קרוב להשלמה ולהגעה לשוק, אבל היא לא התחייבה על תאריך מסוים, כך שייתכן שבכל זאת, מעבר לקונספט – זה לא יקרה.

ה-Exynos 2100 של סמסונג. צילום: יח"צ

ה-Exynos 2100 של סמסונג. צילום: יח"צ

סמסונג נמצאת על סף ההכרזה של מכשירי ה-Galaxy S21, שתתקיים מחר, ולקראת שערוריית "אין מטען באריזה" משלה, היא הציגה בתערוכה את המעבד החדש שלה, Exynos 2100, שמיוצר ב-5 ננו-מטר ואמור, לדעתה, לתת מלחמה שערה ולשפר את הנקודה הכי כואבת אצלה בשנים האחרונות – הפרשי הביצועים מול מעבדי הדגל של קוואלקום. הוא מגיע עם 8 ליבות עיבוד – אחת מסוג ARM Cortex-X1 במהירות של עד 2.9 ג'יגה-הרץ, שלוש מסוג Cortex-A78 וחמש חסכוניות מסוג Cortex-A55, עם תמיכה בזיכרון עבודה בתקן LPDDR5. לטענת החברה, במבחנים שלה, ביצועי המעבד גבוהים מזה של קודמו ב-19% במבחן ליבה בודדת וב-33% במבחן מרובה ליבות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים