2020: האתגרים שאיתם התמודדו המנמ"רים ומה צפוי ב-2021

הקורונה טרפה הכל השנה, והבהירה לארגונים שעליהם להזדרז ביישום הליך טרנספורמציה דיגיטלית, ולחבק אל חיקם את המנמ"רים שלהם, החשובים ביותר לחברות בזמנים של אי-וודאות ● גם טכנולוגיות אחרות שחדרו לחיינו השנה עומדות להמשיך לככב ב-2021

שיעור ניכר של ארגונים לא שבעי רצון מתוצאות הטרנספורמציה הדיגיטלית. אילוסטרציה: BigStock

מושג המפתח שהיה פופולרי אצל ארגוני ה-IT בקורונה הוא הטרנספורמציה הדיגיטלית. כמו בהרבה דברים, גם כאן הקורונה שימשה מעין נייר לקמוס, שמשקף מציאות שהייתה קודם לפרוץ המגיפה. ארגונים, מגזרים, ערים וממשלות שהשקיעו בטרנספורמציה דיגיטלית לפני ינואר 2020, הצליחו להתמודד עם המשבר טוב יותר.

המנמ"רים שעשו זאת, היו פחות היסטריים כאשר הבינו שמעתה סביבת העבודה משתנה ויש להיערך למציאות חדשה. האתגרים היו לוגיסטיים, פיזיים, וגורמים שאין לאף אחד תלות בהם, כמו למשל רמת התחלואה, אבל באופן כללי שגרת החיים הבסיסית נמשכה ברוב מדינות העולם, בתנאי סגר, ומגבלות אחרות.

לפי כל התחזיות, גורמים בתעשיית הטכנולוגיה מצפים כי מנמ"רים, אלו שכבר החלו את הליך הטרנספורמציה ואלו שלא, ימשיכו בתהליך הזה גם בשנת 2021. ההערכה היא שהם יתמקדו יותר באופטימיזציה של עלויות תפעול, כדי לספק לארגון את היכולת להתנהל ולהתייעל. מהלך זה ישפיע, כמובן, גם על כל אופי העבודה שלהם, והתאמתו למציאות החדשה.

אבל יש צד שני לתמונה האידיאלית הזו. במהלך החודשים האחרונים, היו הערכות של אנליסטים, לפיהם התקציבים המוגדלים שהזרימו ההנהלות למנמ"רים כדי להתמודד עם האתגרים המיידיים בתחילת הקורנה, לא יוכלו להימשך ללא גבול.

הדרישה מהמנמ"רים תהיה לנצל את המשאבים שניתנו להם, כדי לאמץ יותר טכנולוגיות קיימות ולהימנע מכניסה להרפתקאות פנימיות במטרה להמציא את הגלגל מחדש, כמו למשל העברת יישומי ליבה לענן, צמצום הדטה סנטרים המקומיים ומעבר למודלים של שירותי אירוח פיזיים או בענן, וכל דבר שיצמצם את הוצאות התפעול אבל יביא רווח גדול יותר לארגון.

מי יהיו הכוכבים הטכנולוגיים של שנת 2021?

באופן כללי הכוכבים הטכנולוגיים של שנת 2021 יהיו אלו שכיכבו השנה, אבל אולי כעת – ביתר שאת.

הבלוקצ'יין, למשל, ימשיך לצבור תאוצה, שהחלה בתחילת השנה. הנוכחות שלו בשנים האחרונות במגזרים שנחשבים שמרנים, כו בנקים, מגבירה את הדחיפה להרחיב את השימוש בו מעבר לניהול ספר חשבונות מבוזר, ומתן תשתית אבטחת אמון גדולה ביותר בפעילות העסקית של הגופים השונים. 

2021 תהיה ללא ספק גם שנת מימוש חזון הענן בכל מקום. בישראל זה יהיה דרמתי במיוחד, לאור העובדה שבמחצית הראשונה של שנת 2021 הממשלה תכריז על הזוכים במכרז נימבוס הגדול, שמשמעותו הקמת דטה סנטרים מקומיים רק לישראל, על ידי ענקיות ההיי-טק הפועלות בארץ ומפעילות שירותי ענן. כבר כיום כניסת הענן במדינות רבות, כולל בישראל, מורגשת בשווקים אנכיים כמו קמעונאות, משום שהיא מאפשרת את ניתוח כל המידע שזורם לרשתות מהלקוחות, הקמת תשתית אונליין להזמנות מרחוק, ויצירת חווית לקוח טובה יותר.

לכאן מצטרף שחקן טכנולוגי משמעותי ביותר, שיככב בכל התחומים בשנה הבאה והיא הבינה המלאכותית, וכל נושאי BI, ביג דטה, ועוד.

2021 תהיה השנה שלהם? בוטים ורובוטים. אילוסטרציה: BigStock

2021 תהיה השנה שלהם? בוטים ורובוטים. אילוסטרציה: BigStock

כוכבים טכנולוגים נוספים שצפויים להיות בולטים ב-2021, כהמשך לשנה זו, הם הבוטים והרובוטים. הם נכנסו לחיינו ב-2019, הרגשנו אותם ב-2020 ,אבל קצב הכניסה היה איטי ומהוסס, בגלל אתגרים אחרים שהבוט מייצר בעת הפעלתו. אבל יותר ממגזר אחד בזמן הקורונה למד על בשרו שאם היה מפעיל יותר בוטים בשירות הלקוחות שלו, במוקדי השירות, לא רק היה חוסך הרבה כסף אלא היה מספק ללקחותיו חווית שירות טובה יותר.

בישראל הבינו את זה גם האזרחים שהיו צריכים את שירותי הביטוח הלאומי, רשות המיסים, שירות התעסוקה וממש כעת, במבצע ההמוני לקבלת תורים לחיסון. בקיצור, הבוט יהיה עתה הרבה יותר מידידו הטוב של העובד, והאתגר מונח לפתחם של המנמ"רים, כמובן.

ואי אפשר בלי הסייבר, שמעסיק את כל העולם בחודשים האחרונים ולמעשה מאז פרוץ הקורונה. מחקר שנערך באחרונה בקרב מנמ"רים, ושבמסגרתו לפחות שליש מהם הודה שאין להם פתרונות מלאים להתמודד עם התקפות הסייבר, לא מעודד במיוחד. עוד על פי המחקר – מרבית המנמ"רים עוסקים בנושא הסייבר ומשקיעים בו מאמצים, כדי לשפר את רמת האמון של הלקוחות של הארגון, שנפגעו קשות כתוצאה ממתקפות הסייבר הרבות.

ומה בישראל?

סביר להניח שהמגמות הטכנולוגיות העולמיות חלות גם על ישראל. הפקת הלקחים ממשבר הקורונה, שאמור להסתיים עד הקיץ הבא, יכללו גם מסקנות בתחום החדשנות, הדיגיטל ומערכות המיחשוב.

כל ארגון וכל מגזר, פרטי או עסקי, יצטרכו לנתח ולהבין כיצד היו יכולים לתפקד טוב יותר אילו ההשקעות, קידום הפרויקטים והטרנספורמציה הדיגיטלית היו נעשים בקצב מהיר יותר.

שורה תחתונה: במגיפת הקורונה המנמ"רים התמודדו עם אתגרים שלא ידעו כמותם בעבר. עבור המנכ"לים שלהם, הדרך להתאוששות עסקית תדרוש הרבה מאוד יצירתיות, כי שום דבר לא יהיה דומה למה שהיה ערב הקורונה. ולכן, על תכניות העבודה שלהם להיות מבוססות על תשתיות דיגיטליות שתהווה תשתית לכל תכנית עבודה במציאות בלתי צפויה לחלוטין. לשם כך הם צריכים את המנמ"רים לידם, הרבה יותר קרוב מאשר אי פעם.

שנה אזרחית טובה לכל קוראינו!

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים