המנמ"רים – בין הכוכבים של מבצע החיסונים לקורונה

מאחורי המבצע הלאומי עומדים לא רק האחים והאחיות, אלא גם אנשי הטכנולוגיה, שבלעדיהם כל זה לא יכול היה לקרות ● זה הזמן להוריד את הכובע גם בפניהם

החיסון לא חיסן מפני ההאקרים.

שרה צפריר, מנמ"רית בית החולים רמב"ם, אמרה בכנס הבריאות הדיגיטלית האחרון של אנשים ומחשבים שהמנמ"רים הם הכוכבים של המאבק בקורונה. החל מהשבוע שעבר אנחנו מקבלים חיזוק נוסף לכך ומגלים שהמנמ"רים הם הכוכבים לא רק של המאבק בקורונה, אלא גם בין הכוכבים של מבצע החיסונים מפני הנגיף הארור – לצד הצוותים הרפואיים, כמובן.

אנשי מערכות המידע בבתי החולים ובקופות החולים נכנסו ל-"אטרף" של עבודה מהרגע שהיה ברור שהחיסונים בדרך לכאן. ההנחיה להתחיל לחסן הונחתה על המוסדות הרפואיים בהתראה של 48 שעות – מסיבות שונות, שקשורות לניהול הלקוי של הטיפול במגפה לאורך כל הדרך. כבר מההתחלה היה ברור לצוותים הטכנולוגיים, כמו גם להנהלות בתי החולים וקופות החולים, שצריך למצוא פתרון טכנולוגי שיאפשר את ניהול המבצע, לטובת בריאותם של אזרחי ישראל.

המשימה הראשונה הייתה להתמודד עם העומסים הלא רגילים על אתרי האינטרנט, האפליקציות וקווי הטלפון, שמשמשים את אלה שמעוניינים להתחסן על מנת לקבוע תור. אלא שהתלונות לא איחרו לבוא, בעיקר של בני ה-60 ומעלה, שהיו הראשונים להתחסן (לאחר הצוותים הרפואיים), ובני משפחותיהם, שסייעו להם לקבוע את התורים. ספקיות תשתיות התקשורת אמנם הרחיבו את הקיבולת עד לקצה גבול היכולת, אבל עוד לא פותחה מערכת תקשורת שתוכל להתמודד בו זמנית עם מספר גדול כל כך של פניות – בין אם באמצעות שיחות טלפון או כניסות לאתרים או לאפליקציות.

מתחם החיסונים בבית החולים שיבא בתל השומר. צילום: נעמה עזריאל, דוברות בית החולים

מתחם החיסונים בבית החולים שיבא בתל השומר. צילום: נעמה עזריאל, דוברות בית החולים

היום (ג') פרסמנו את הכתבה הראשונה בסדרת ראיונות שערכנו עם מנמ"רים של ארגוני בריאות, כדי לשמוע כיצד הם מסייעים טכנולוגית למבצע הענק, ולמעשה מצילים, ובעיקר הצילו, את הארגונים שלהם מקריסה אמיתית.

המנמ"רים התבססו בהיערכות הטכנולוגית למבצע על תהליכים שכבר בוצעו בארגונים שלהם, לרבות השקעות באוטומציה של תהליכי שירות, ניהול מערכות מידע ואפליקציות חכמות. בכתבה הראשונה סיפר שימי ארנסט, מנמ"ר בית החולים שיבא, שניהול החיסונים של 9,000 עובדי המוסד הרפואי מתבסס על מערכת זימון התורים של אלעד מערכות, שכבר קיימת בו. בשגרה היא משמשת לזימון תורים למרפאות החוץ של בית החולים, וכעת הוא ואנשיו גייסו אותה למבצע החיסונים הלאומי לנגיף ש-"משגע" את כולנו. כך, עובדי האגף שבראשות ארנסט התאימו את התהליכים למבצע החיסונים, ברמת קביעת התורים, ניהול התהליך שהמתחסן עובר והקשר עם משרד הבריאות.

אילו אגף מערכות המידע של שיבא לא היה מעלה את מערכת זימון התורים לחיסון, היה קשה מאוד לנהל את המבצע.

בית החולים איכילוב כדוגמה לשינוי במעמד המנמ"ר

שלשום פרסמנו כתבה של רונן זרצקי, שראיין את אחד הבכירים באגף מערכות המידע של בית החולים איכילוב. בבית חולים זה, החלק הלוגיסטי והארגוני של מבצע החיסונים הופקד בידיה של ד"ר אסתי סייג, שהיא סמנכ"לית למערכות מידע ותפעול באיכילוב ומומחית לרפואת ילדים. העובדה שהנהלת בית החולים העמידה את ד"ר סייג כאחת מראשי הצוותים הבכירים שמנהלים את מבצע החיסון מלמדת יותר מכל על השינוי הדרמטי שעובר מעמד המנמ"ר במערכת הבריאות מאז תחילת הקורונה.

השורה התחתונה: בימים הבאים נפרסם ראיונות נוספים שערכנו עם מנמ"רי קופות חולים ובתי חולים במדינה, שמספרים את הסיפור הטכנולוגי שמאחורי המבצע למתן הזריקה המפורסמת ביותר כיום בעולם. החיבור הבלתי נמנע בין הרפואה לדיגיטל ולמערכות המידע הגיע לשיא בתקופת הקורונה, וביתר שאת כעת, במערכה האולי – ויש לקוות – אחרונה במאבק נגד הנגיף.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רני רוגל

    פרויקט כתבות וראיונות יפה וחשוב מאוד. חשוב לכולנו ונוגע בכל אחד (הדקירה הזאת). ברור של- IT תפקיד חשוב מאחורי הקלעים, וכרגיל אתם מעלים אותו לקדמת הבמה

אירועים קרובים