פרויקט מיוחד: ה-IT מאחורי מבצע החיסונים לקורונה

פרויקט החיסונים הלאומי לקורונה יצא לדרך בשבוע שעבר בבית החולים שיבא תל השומר ● מנמ"ר בית החולים, שימי ארנסט, מספר על ההיערכות של אגף מערכות המידע, וכיצד הוא סייע לניהול וביצוע פרויקט מורכב זה ● כתבה ראשונה בסדרה

תור לחיסון לקורונה בבית החולים שיבא בתל השומר. צילום: נעמה עזריאל, דוברות בית החולים

מבצע החיסונים הגדול למחלת הקורונה, שהחל בשבוע שעבר, הוא אחד הפרויקטים המורכבים ביותר שהיו אי פעם בישראל – הן מהבחינה הרפואית והן, ואולי אף בעיקר, מהבחינות הלוגיסטית והטכנולוגית. ההיערכות הלוגיסטית, הטכנולוגיה וכמובן כוח האדם, ובראשו האחים והאחיות, אפשרו למבצע זה לצאת לדרך ולהתקיים, ולחסן עד כה יותר מחצי מיליון ישראלים. מערכת אנשים ומחשבים שוחחה עם כמה מנמ"רים במערכת הבריאות, שסייעו לארגונים שלהם לעמוד במשימה מבחינה טכנולוגית. בכתבה זו, הראשונה בסדרה, מובאים דבריו של שימי ארנסט, מנמ"ר בית החולים שיבא.

בית החולים שיבא בתל השומר הוא המוסד הרפואי שבו החל מבצע החיסונים הארצי, עם חיסונם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הבריאות, יולי אדלשטיין – בשידור חי. בהמשך החל בית החולים בחיסון כל 9,000 עובדיו – מבצע שנמשך גם היום. אגף מערכות המידע והדיגיטל, בראשותו של ארנסט, מלווה את הפרויקט הענק הזה מהרגע שבו התקבלה ההחלטה להתחיל לחסן, בהיבטים שונים – מהשליטה והבקרה, עבור בקשר עם משרד הבריאות ועד לרישום ולזימון התורים.

מתחם החיסונים בבית החולים שיבא בתל השומר. צילום: נעמה עזריאל, דוברות בית החולים

מתחם החיסונים בבית החולים שיבא בתל השומר. צילום: נעמה עזריאל, דוברות בית החולים

"זימון צוות בית החולים לחיסון נעשה על בסיס המערכת לזימון תורים שקיימת אצלנו כבר זמן רב ופועלת כל השנה – מערכת שאלעד מערכות התקינה בבית החולים", אמר ארנסט. "המערכת משיבה לנכנסים אלה באופן מיידי על ידי בוט, ששואל כל אחד מהם לאיזו מרפאה הוא רוצה להגיע. במידה שהוא לא מסוגל לתת תשובה, השיחה עוברת באופן מיידי ובצורה שקופה למטופל למענה אנושי, שמסייע בקביעת התור".

"על בסיס המודול הזה, שכבר עבד בהצלחה, פתחנו את המערכת לכלל 9,000 עובדי בית החולים, ובהתאם לזה נקבעו המועדים לחיסונים של הצוותים, במתחמים אצלנו", ציין. "כדי לעמוד בעומסים, הגדרנו במערכת את היכולת שלה לקלוט אלפי פניות בו זמנית".

הטכנולוגיה בעמדת החיסון

מבצע החיסון של עובדי שיבא נערך במתחם חיסוני ייעודי שהוקם במיוחד בבית החולים. "במקום יש עמדת רישום והזדהות, בהתאם לרשימות שמגיעות ממערכת זימון התורים", הסביר ארנסט. "בעת הרישום בעמדת ההזדהות, המערכת קובעת מיד תור לחיסון הנוסף, שצריך להיות בתוך 21 יום, עם גמישות מאוד מוגבלת, בגלל דרישות החיסון של פייזר".

מערכות המידע גם מאפשרות לבית החולים שיבא תקשורת טובה יותר עם משרד הבריאות, לרבות העברת רשימות של המחוסנים וסנכרון עם המערכות שלו, כגון מערכת נחליאלי.

שימי ארנסט, מנמ"ר בית החולים שיבא. צילום: נדב כהן יהונתן

שימי ארנסט, מנמ"ר בית החולים שיבא. צילום: נדב כהן יהונתן

"גם במבצע החיסונים, כמו בכל תקופת הקורונה, המעורבות של מערכות המידע שלנו קריטית", ציין. "הצוותים עבדו מסביב לשעון כדי להתאים את המערכת למבצע החיסונים, היה צורך לוודא שהתשתיות יעמדו בעומסים, ולעשות את התהליך ליעיל וקצר. לשמחתנו, זה עבד".

"האחראים על המערכת – איתי מנגד, מנהל תחום היישומים, ושובל אברהם – עבדו ללא ליאות יחד עם הצוות של אלעד מערכות כדי שהמערכת תעבוד בצורה הטובה ביותר ותעמוד בעומסים הגבוהים שהיא נדרשת להם", הוסיף ארנסט.

מאז החל בית החולים לחסן אוכלוסיות נוספות, מעבר לעובדיו, כגון אנשי המשטרה ועובדי גופים ציבוריים שונים, ובהמשך יינתנו חיסונים גם לקהל הרחב. "אגף מערכות מידע ודיגיטל גאה להיות חלק מהמבצע הזה", אמר ארנסט לסיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים