כשכולם בחל"ת, לתפקיד הזה מגייסים – אז איך הופכים לאנשי סייבר?

כל הפרטים שאתם צריכים לדעת על לימודים והסמכה שיהפכו אתכם למומחי אבטחת סייבר, תחום שכיום עדיין צמא למאות עובדים בישראל

24/12/2020 12:45
ענבר טופז, מנהלת אתר לימודים בישראל. צילום פרטי

לעובדי סייבר יש תמיד ביקוש גבוה בשוק. כאשר ההערכות הן כי יש מחסור במאות עובדים בגזרה זו כיום. לאור שגשוג התחום, סביר שהביקושים יהיו קשיחים לאורך תקופה ארוכה, מה שמציב אפשרויות חדשות לתעסוקה לעובדים מתחילים.

קיימים שלושה אפיקים עיקריים שבעזרתם ניתן להגיע למקצוע: תואר ראשון – למידת תואר במקצועות רלוונטיים, כגון מדעי המחשב או הנדסת תוכנה, נמשכת בין שלוש לארבע שנים, ובמהלכן רוכשים תשתית נרחבת מאוד של ידע. הסטודנטים מתמקדים בתיאוריה רבה, במקביל לכלים פרקטיים. במסגרת זו, תחום הסייבר נלמד כהתמחות בלבד (מספר קורסים לבחירה מתוך כל התואר השלם) ולא קיימים מסלולים לתואר ראשון במקצוע זה בלבד; לימודי תעודה – מדובר בקורסים שאורכם בדרך כלל בין כחצי שנה לשנה אחת, שנערכים בערב, כדי להתאים לאנשים עובדים. משולבים בהם שיעורים עיוניים ובמקביל סימולציות ומעבדות, שבהן מתרגלים את החומר הנלמד בפועל; ולימודי הנדסאי – קיימות תכניות הנדסאי סייבר במכללות טכנולוגיות בפריסה ארצית, שאורכן בין שנתיים לשלוש שנים. במסלולים אלה מקבלים תעודה המוכרת על ידי מה"ט (המכון הטכנולוגי להכשרה בטכנולוגיה ומדעים).

קריירה משתלמת. אבטחת סייבר. צילום אילוסטרציה: BigStock

קריירה משתלמת. אבטחת סייבר. צילום אילוסטרציה: BigStock

היצע הקורסים
במרבית הקורסים לתעודה מכשירים מומחי סייבר ואבטחת מידע. בחלקם ניתן לקבל הכשרה גם בתחום ההאקינג, לתפקידי Ethical Hacker, כלומר – מומחים שיכולים לזהות פרצות אבטחה בארגונים ולהציע פתרונות מתאימים.

המשתתפים בקורסים לומדים על פתרונות אבטחת מידע המתאימים לסביבות שונות, כגון למערכות מחשוב ארגוניות, למובייל, למערכות לינוקס, ועוד. הם מתנסים הן בהגנה על משאבי מידע והן בהתקפה של גורמים עוינים.

בחלק מהקורסים ניתן לקבל תעודה של ארגונים בינלאומיים בתחום, ובאחרים תעודת CEH בתחום ההאקינג, שמוענקת על ידי ארגון EC council, גוף הסמכה בינלאומי בתחום אבטחת הסייבר. לעיתים ניתן לגשת לבחינות הסמכה חיצוניות של חברות מחשוב כגון מיקרוסופט, אמזון או סיסקו, ולקבל מטעמן דיפלומות נוספות.

תנאי קבלה
המסלול מתאים לבעלי זיקה לעולם התוכנה והטכנולוגיה. נדרשים גם סקרנות, יצירתיות ויכולת לחשוב "מחוץ לקופסה". העבודה עצמה משלבת פעילות עצמאית ושעות רבות מול מחשב, יחד עם עבודה בצוותים, מול מנהלים וגורמים בארגון.

בדומה לתפקידים אחרים בהיי-טק, העבודה מאופיינת בשעות רבות ביום.

חלק מהקורסים מתאימים לבעלי ניסיון קודם בתחומים כגון אבטחת מידע, רשתות תקשורת, לינוקס או פיתוח תוכנה. עם זאת יש גם קורסים שבהם יכולים ללמוד חסרי ניסיון, שלהם הכישורים הטכניים המתאימים, במקרים אלה בדרך כלל מתקיימים מבחני מיון במוסדות. קיימים גם קורסים ייעודיים למנהלים ולבכירים.

כמה זה עולה?
מחיר קורס סייבר משתנה בין המוסדות, ובהתאם לקריטריונים כגון משך ההכשרה, כמות שעות מעשיות ותרגולים, קורס פרונטלי מול קורס אונליין, ועוד. עלות הקורס נעה בין 15,000 – 25,000 שקלים, אולם קיימים קורסים בעלות גבוהה או נמוכה יותר מהטווח הנ"ל.

איפה אפשר ללמוד?
בין המוסדות שבהם מציעים קורסים אלה בארץ נכללים ג'ון ברייס הדרכה, היחידה ללימודי חוץ של הטכניון, האקריו, מכללת iNT, מכון טכנולוגי חולון ועוד.

כאשר ניגשים לבחור קורסים, חשוב להביא בחשבון את כל המאפיינים, כדי לקבל את ההחלטה שמתאימה ביותר לצרכים האישיים. כדאי לחשוב על קריטריונים כמו: כמה שעות מעשיות מציעים לי בכל קורס; האם יש תמיכה רציפה מהמרצים; עד כמה החומר עדכני; מה התעודה שמקבלים; ועוד.

כמה מרוויחים?
המשכורות בתחום הסייבר ואבטחת המידע הן גבוהות במיוחד, ונכללות בדרך כלל בין עשרת המשרות עם השכר הגבוה ביותר בהיי-טק.

חוקרי סייבר מתחילים משכר שנע בין 15,000-20,000 שקל בחודש, ולאחר כחמש שנים במקצוע מגיעים לשכר שבין 25,000-35,000 שקל בחודש, כאשר עובדים מנוסים במיוחד יכולים להגיע גם לשכר של כ-45,000 שקל בחודש.

מומחי אבטחת מידע מרוויחים בשנים הראשונות בין 12,000-16,000 שקל בחודש, ואחרי שלוש עד חמש שנים יכולים לעלות לשכר שבין 16,000-25,000 שקל בכל חודש. אנשי בדיקות חדירות (PenTest) מתחילים משכר שבין 20,000-23,000 שקל, בשנים הראשונות, ולאחר כמה שנים עולה המשכורת לטווח שבין 25,000-30,000 שקל בחודש.

הכותבת היא מנהלת אתר לימודים בישראל (Universities-colleges), המרכז מידע בנושא לימודים על תיכוניים ואקדמיים בישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים