"הקורונה הוכיחה: אפשר לבצע טרנספורמציה דיגיטלית בזמן קצר"

"המעבר לדיגיטל לא צריך לקחת שנים", אמר אורן בן חורין, מנהל אגף תקשוב ומערכות מידע ברשות הטבע והגנים, תוך שהוא מספר לאנשים ומחשבים על פרויקט להקמת מערכת הזמנות אונליין ברשות, שבוצע ב-10 ימים בלבד

אורן בן חורין, מנהל אגף תקשוב ומערכות מידע ברשות הטבע והגנים. צילום: נתי כהן

"תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית לא צריכים להיות ארוכים מאוד, הם לא צריכים לקחת שנים. הקורונה הוכיחה זאת בארגונים רבים: אם רוצים, אפשר לבצע טרנספורמציה דיגיטלית גם בפרק זמן קצר", כך אמר אורן בן חורין, מנהל אגף תקשוב ומערכות מידע ברשות הטבע והגנים.

בן חורין יודע על מה הוא מדבר: הרשות ביצעה השנה פרויקט מעניין ומהיר בעולם האינטרנט – העברת מערכת ההזמנות והמכירות שלה לפעילות מלאה אונליין. למה מעניין? כי רשות הטבע והגנים אחראית על שמורות הטבע והגנים הלאומיים, ובעצם על חלק ניכר מפעילות שימור הנוף בארץ. למה, או איך, מהיר? ובכן, הצורך בביצוע הפרויקט במהירות עלה מהנחיות משרד הבריאות לאור נגיף הקורונה, שאפשרו רכישת כרטיסים לכניסה לשמורות הטבע ולגנים הלאומיים רק אונליין. מאז שהחל המשבר והוקמה המערכת, לא ניתן לרכוש כרטיס מהקופאי במקום כדי לראות את נופי הארץ היפים, אלא אפשר לעשות זאת רק ברשת.

"רשות הטבע והגנים היא מגופי התיירות הגדולים בישראל, והיא קולטת בשמורות ובגנים הלאומיים שבאחריותה מיליוני מבקרים בשנה – בכל ימות השבוע, לרבות שבתות וחגים", סיפר בן חורין. "לאורך זמן דיברו אצלנו על מערכת הזמנות ומכירות אונליין של כניסות לאתרים, והדברים אמנם התקדמו אך לא מומשו במלואם, אלא במודולים ספציפיים. כשהקורונה הגיעה, הכול השתנה. מנכ"ל הרשות, שאול גולדשטיין, קרא לי והציב לנו יעד מאתגר של יישום מערכת ממוחשבת, שבאמצעותה נוכל לנהל מכסות ביקור באתרים ולפעול בהתאם להנחיות התו הסגול".

"הלבטים נעלמו, האתגרים בוצעו במהרה"

"כל הלבטים בדבר הצורך במערכת שכזו נעלמו וכלכל האתגרים ניתן מענה במהרה, כך שבתוך 10 ימים העמדנו באגף התקשוב ומערכות המידע של הרשות מערכת הזמנות אונליין מלאה. המערכת הזו אפשרה לישראלים, לאחר הסגר הראשון, לשוב ולטייל בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים בצל הקורונה ביעילות, בבטחה ובנוחות, על פי ההנחיות", אמר בן חורין.

הוא הוסיף כי "ביצענו פיתוח של מערכת ליבה מרכזית – משלב האיפיון ועד לבדיקות ולעלייה לאוויר – בתוך 10 ימים. אחרי עבודה מאומצת של לילות כימים ועם הירתמות של כל היחידות בארגון, המערכת עובדת מאז השקתה כהלכה, עם מיליוני הזמנות ורישומים לביקור באתרים".

"רשות הטבע והגנים היא גוף מבוזר, שעיסוקו בשמירת טבע ומורשת וקליטת מטיילים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים", ציין בן חורין. "הוא מתפרש על פני כל הארץ – מהחרמון ועד לשמורת האלמוגים באילת. לכן, ניידות וזמינות מערכות מסביב לשעון לאורך שנים היא מרכיב קריטי לתפעול יעיל של הארגון, והן בין הדרישות והיעדים בכל הטמעה של מערכת או טכנולוגיה חדשה אצלנו". כאן הוא פירט על פתרונות טכנולוגיים אחרים שהוטמעו לא מזמן ברשות: "ממש באחרונה, אך עוד לפני הקורונה, הטמענו פתרון ניידות פיננסית, שהנגיש את מערכת ה-ERP שלנו למכשירי הטלפון הניידים של העובדים. האפליקציה שהוטמעה מאפשרת גישה מאובטחת ומזוהה למערכת הפיננסית, ובכך נותנת למאות עובדי הרשות, גם אם הם נמצאים בשטח בלב המדבר, בבית או בראש הר, אפשרות לבצע פעולות קריטיות במסגרת עבודתם, כגון צפייה בדו"חות תקציב, אישור דרישות רכש והזמנות, וחתימה דיגיטלית מאושרת על חשבוניות. פתרון טכנולוגי זה, שביצענו יחד עם נגבסופט וקומסיין, ייעל את העבודה וחסך משאבי זמן ועלויות – לפני הקורונה ובמהלכה".

טרנספורמציה דיגיטלית – ביטוי השנה

ככלל, לדברי בן חורין, "בשנה החולפת, המילה טרנספורמציה דיגיטלית, שיש שראו בה רק סיסמה, קיבלה משמעות חזקה עוד יותר להמשכיות העסקית שלהם. זו הייתה שנה מאתגרת במיוחד כמעט לכל הארגונים ובהתאם ליחידות המחשב, שכיום, בעידן הדיגיטלי, מעורבות בכל תהליך ארגוני – בין אם הוא פיננסי, תפעולי או שיווקי. השנה הזו שמה במרכז את הצורך ביחידת מחשב חזקה, קשובה וזמינה לצרכים הארגוניים ועם רמת מבצעיות גבוהה, שתאפשר לה להוביל את הארגון קדימה ולהתמודד בהצלחה עם השינויים – גם אלה שמתרחשים מהרגע להרגע".

הוא אמר כי "הקורונה שינתה באופן משמעותי את אופן העבודה הארגוני לשנים הקרובות ואולי גם לתמיד. יותר פגישות וישיבות מרחוק, עבודה מהבית או מכל מקום אחר, וגם מעבר רחב יותר לדיגיטל. בשנה הקרובה נראה יותר אימוץ של פתרונות תוכנה כשירות (SaaS) וכאלה עם API's שמאפשרים גישה רחבה למערכות הארגון מרחוק ובאופן יעיל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים