הצעה לממשלה: מעקב אחרי מבודדי קורונה – בלי השב"כ

סינאל פיתחה אפליקציה שמאפשרת לעקוב אחרי המבודדים – "בלי לפגוע בפרטיותם ובלי לייצר תחושת האח הגדול", אמר משנה וממלא מקום מנכ"ל החברה, ארז בוגנים ● היא פנתה לממשלה כבר פעמיים, אולם עדיין לא קיבלה תשובה

ארז בוגנים, המנכ"ל החדש של סינאל. צילום: אייל טואג

הפתרונות שיש כיום למעקב ולבקרה אחרי אנשים שנמצאים בבידוד לאחר שחלו בקורונה או נחשפו לחולה מאומת מעוררים מחלוקת, ובראשם טכנולוגיית האיכון הסלולרי של השב"כ. זאת, עקב הפגיעה בפרטיות והעובדה שהטכנולוגיה הזו הביאה לא אחת לטעויות, שהכניסו אנשים לבידוד שלא לצורך. למשרד הבריאות יש אמנם את אפליקציית המגן, שמציעה מעקב אחרי מבודדי קורונה בהתבסס על בלוטות', אולם מדובר באפליקציה וולונטרית, וגם בה יש היבטים של חדירה לפרטיות.

לסינאל יש אפליקציה אחרת, בשם הרמוני סמארט, שלדבריה יכולה "לסייע בפיקוח יעיל על השוהים בבידוד, בלי חדירה לפרטיותם". החברה פנתה לממשלה מספר פעמים, כשבאחרונה שבהן הנמענים היו בנימין נתניהו, ראש הממשלה, יולי אדלשטיין, שר הבריאות, ופרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה. עד כה היא לא קיבלה כל תשובה. כמו כן, משרד ראש הממשלה טרם השיב לפניית אנשים ומחשבים.

"בחודש מרץ, עם התפרצות הקורונה בישראל, פנינו למשרדי הממשלה הרלוונטיים והצענו וולונטרית את השימוש באפליקציה פרי פיתוחנו לדיווח ולאיכון נוכחות דיגיטלית – מבוססי ניטור לווייני – לשוהים בבידוד", אמר ארז בוגנים, משנה וממלא מקום מנכ"ל סינאל. "הפנו אותנו לרפרנט, שרצה לקבל פרטים טכנולוגיים על הפתרון, אבל הועבר מתפקידו ואף אחד אחר לא יצר אתנו קשר. לאור פרוץ הגל השני והעלייה במספר החולים והשוהים בבידוד – פנינו בשנית". יצוין שסינאל היא ספק מורשה ובלעדי בתחום איכון הנוכחות במשרדי הממשלה, לפי מכרז החשב הכללי.

בוגנים ציין כי "האחריות לשהייה בבידוד מוטלת לרוב על המבודד. ככל שמספר המבודדים גדל – כך יכולת האכיפה הופכת ממוגבלת לכמעט בלתי אפשרית. לעומת זאת, האפליקציה שלנו מאפשרת פיקוח יעיל על המבודדים, בלי שהפרטיות שלהם מופרת, כי המבודד מדווח מיוזמתו והמערכת מתאימה בין הכתובת שלו לבין מקום הימצאותו בפועל. המידע היחיד שנלקח מהנייד ומועבר למערכת הנוכחות הוא מיקום הדיווח, שעה ומספר המבודד. מידע זה נלקח רק ברגעים שמקליקים על כניסה או יציאה".

אפליקציית הרמוני סמארט. צילום מסך

אפליקציית הרמוני סמארט. צילום מסך

"חשוב להדגיש שבמהלך היום, האפליקציה לא ניגשת לכל תוכן במכשיר", אמר. "היא ניגשת ל-GPS של המכשיר בעת הדיווח בלבד – ולא משתמשת במיקרופון שלו או במצלמה".

איך המערכת פועלת?

"בהיבט הטכנולוגי", הסביר בוגנים, "ניתן להגביל מבודד קורונה לדיווח מאזור מסוים, באמצעות לווין. ניתן להגדיר שכל דיווח יישמר ביחד עם תמונת המדווח ומיקום שיוצג על גבי מפה מ-Google Earth. כמו כן, ניתן לבקש ממבודד לצלם את עצמו ולהעביר את התמונה ל-'פרטי המשתמש'. האפליקציה מאפשרת למשתמשים לבצע פעולות דיווח אונליין מהנייד על כניסה ויציאה מבוססות מיקום".

הוא הוסיף ש-"האפליקציה מותאמת לעבודה בטלפונים עם מערכות הפעלה אנדרואיד או iOS. היא עובדת באופן מאובטח, בפרוטוקול מאובטח. אנחנו לא חודרים לסקריפטים של הטלפון בלי אישור, אלא מתקינים אפליקציה בענן ציבורי מאובטח, שהמידע בו לא נשמר, וגם כך זהו מידע נקודתי של זמן הדיווח בלבד. מה שנדרש מהמבודד הוא לדווח על מיקומו כמה פעמים לאורך היממה. כך ניתן להימנע משליחת שוטרים לביתו".

"האפליקציה שלנו מבצעת שלוש פעולות: שומרת על הפרטיות, לא מייצרת תחושת 'האח הגדול עינו פקוחה' ואוכפת את הבידוד. אני רוצה להאמין שכיום יש יותר נכונות והקשבה לפתרונות כמו שלנו מאשר בגל הראשון. המבחן הוא לייצר שינוי בין הגל הראשון והשני, ולאכוף בלי פגיעה בפרטיות. אני מקווה שהפעם יקשיבו לנו", סיכם בוגנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים