משרד הבריאות: "המגן 2.0 מוכנה; על הממשלה להפעיל אותה בהקדם"

הבדיקות הדרושות הושלמו, וכעת ניתן להשתמש באפליקציה כחלופה לאיכוני השב"כ - כך עולה מדיון שנערך הבוקר (ה') בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ● ההחלטה נתונה כעת בידי הממשלה

אחוז נמוך מאוד של הורדות. אפליקציית המגן. צילום מסך

הגרסה החדשה של אפליקציית משרד הבריאות – המגן 2.0, שאמורה להיות חלופה לאיכונים השנויים במחלוקת של השב"כ, מוכנה לשימוש, אחרי שהושלמו הבדיקות הדרושות – כך מסרה היום (ה') עו"ד טליה אגמון, המשנה ליועצת המשפטית של המשרד, בדיון שנערך בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

הוועדה, בראשות ח"כ צבי האוזר (כחול לבן), שבה היום לדון בחוק המסמיך את השב"כ לעקוב אחר מיקומם של האזרחים שנחשפו לחולי קורונה, על מנת לעצור את שרשראות ההדבקה בנגיף. זאת, לקראת ההצבעה הצפויה על החלק שפוצל מהחוק, שמאשר את איכוני השב"כ, בקריאות שנייה ושלישית.

לדברי עו"ד אגמון, "הושלם פיתוח האפליקציה ויש שיקולים שונים לגבי מועד ההשקה, אך המלצת המשרד לוועדת השרים, שתכונס ביום שני הקרוב, היא להשיק את היישומון בהקדם, ולהמשיך לפתח פתרונות משלימים נוספים".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חברי הוועדה, הח"כים אורנה ברביבאי ואלעזר שטרן (יש עתיד), אמרו כי על הוועדה למקד את דיוניה ולהבהיר לממשלה שאיכוני השב"כ צריכים להיות החלופה האחרונה בשרשרת. לדבריהם, אם אפליקציית המגן 2.0 עונה על הצרכים, בה צריכים להשתמש ובאיכונים של השב"כ – רק כשאין ברירה. "אסור לטעת את התחושה כאילו האפליקציה האזרחית היא משנית", אמרה ח"כ ברביבאי, שעוד בעבר הביעה הסתייגות מוחלטת מעצם השימוש בשב"כ לצרכים אלה.

היא תלתה את הצורך לחדול מאיכוני השב"כ בין היתר בכך ש-"מוסכם כמעט על כולם שאין כיום מערכת נתונים אחת שיודעת לתת נתונים על אנשים שנחשפים לחולי קורונה, והנתונים שמועברים לשב"כ אינם מבסיס נתונים אחד".

ח"כ אורנה ברביבאי. צילום: יש עתיד

ח"כ אורנה ברביבאי. צילום: יש עתיד

אפליקציית המגן 2.0 תהיה מבוססת על נתוני בלוטות' והאזרחים יוכלו לבחור, במידה שיתגלה שהם זוהו כחולי קורונה, האם נתונים אלה יועברו לכל מי ששהה בסביבתם. ההבדל הוא שבאיכוני השב"כ אין אפשרות בחירה והמעקב הוא אוטומטי. בהקשר זה אמר ח"כ האוזר כי "אחת המטרות של הדיון היא למצוא את האיזון בין הצורך לפגוע בפרטיות שקיים באפליקציה האזרחית אל מול הפגיעה שקיימת באיכוני השב"כ, ולהגיע למסקנה מה הדבר הנכון, בהינתן העובדה שאנחנו נמצאים בשעת חירום".

מה באשר לאלה שאין להם סמארטפון?

סבטה מורגן מאגף המחשוב של משרד הבריאות השיבה לשאלת ח"כ האוזר לגבי החלופות שהמשרד בודק לגבי אלה שאין להם טלפונים חכמים והם חסרי נגישות לאמצעים דיגיטליים. היא אמרה כי "נבדקו כ-15 חלופות, אולם האחריות לקבלת החלטה בנושא זה היא של המשרד לענייני מודיעין". נציג המשרד, רונן הרלינג, ציין כי "אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים של גיבוש החלופות. אנחנו מרוצים מהביצועים של המגן 2.0 והיא בהחלט יכולה להיות חלופה מובילה".

עו"ד עלי קלדרון, נציג הרשות להגנת הפרטיות, חזר על עמדת הרשות שלפיה יש להעדיף את האפליקציה האזרחית על פני איכוני השב"כ, אולם ציין כי ההצלחה של המגן 2.0, או כל יישומון אזרחי שיוחלט להשתמש בו, תלויה במידה רבה באמון הציבור ובשכנועו שהכלי לא מפר באופן גס את הפרטיות. "התנאי לכך הוא שקיפות", אמר. "אני מבין שהממשלה נערכת למסע הסברה רחב היקף עם מסרים ברורים לגבי חשיבות האפליקציה והשימוש בה, כולל קמפיינים למגזרים ייעודיים".

בהמשך היום הוועדה תשמע הסתייגויות נוספות של חברי הכנסת, אולם ח"כ האוזר הבהיר שלא תהיה היום הצבעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים