עצות למנכ"ל שגילה את הענן בעקבות הקורונה ומבקש ליישמו

הקורונה הגבירה את המודעות של ארגונים לקריטיות של המעבר לעבודה בענן ● מה צריכים לעשות מנכ"לים שהתעוררו בעקבות הקורונה ומבקשים לאמץ את הטכנולוגיה, שבעבר הם דחו?

הגל החדש של פופולריות הענן - הצתה מאוחרת של מנכ"לים מסוימים? צילום אילוסטרציה: BigStock

משבר הקורונה העצים את המודעות של הנהלות ארגונים, ובראשם מנכ"לים, למעבר לענן. הסיבה היא המציאות שנכפתה על מרבית הארגונים לשנות את מודל הפעילות שלהם – הן ברמת העובדים והן ברמת היחסים עם הלקוחות, הספקים והשותפים העסקיים. הדגש על האונליין והעבודה מרחוק מחייב הסתכלות על פלטפורמת הענן.

עד כה, בחלק מהארגונים לא היו מודעים די הצורך לענן וליתרונותיו, ובארגונים אחרים נרתעו ממנו – עקב שמרנות, התפיסה השגויה שהענן מאובטח פחות מאשר און-פרמיס ועוד. אלא שבמהלך משבר הקורונה, מנהלים גילו פתרונות טכנולוגיים, ובהם הענן, שסייעו לארגונים אחרים, ולכן, ההתעניינות שלהם בפתרונות אלה גברה.

מאמר שנכתב על ידי מומחי חברת הייעוץ מק'ינזי דן בתופעה זו. במאמר צוין כי למנכ"ל יש תפקיד קריטי בתהליכים מרכזיים כגון מעבר לענן, מכיוון שאין בדרך כלל בארגון פונקציה אחרת שיכולה לתווך בין הגורמים הרבים המעורבים בתהליך: המנכ"ל, סמנכ"ל הכספים, מנהל משאבי האנוש, סמנכ"ל אבטחת המידע ומובילי היחידות העסקיות.

"המעבר למחשוב ענן מייצג בעיה שקיימת בפעולה קולקטיבית – כזו שדורשת מאמץ מתואם. במילים אחרות, זה עניין של תזמור, ורק מנכ"לים יכולים להחזיק את השרביט", כתבו מחברי המאמר.

היכן נדרשת מעורבות המנכ"ל במעבר לענן?

על פי מחקרים, התחומים שבהם נדרשת מעורבות מנכ"ל בתהליך המעבר לענן הם מגוונים: ראשית, בהקמת מודל מימון בר קיימא לתמיכה בהשקעות הנדרשות בכדי לקבל ערך עסקי מהענן. לאחר מכן, המנכ"ל צריך לפתח מודל הפעלה טכנולוגי עסקי חדש, שמנצל את היכולת של הענן לאפשר את המהירות, הזריזות והמדרגיות היעילה. אבל עוד לפני כן, כצעד מקדים, כותבי המאמר ממליצים למנכ"לים להתייעץ עם המנמ"רים ושאר מנהלי הטכנולוגיה בארגון, לשאול אותם מה הם צריכים כדי לקדם את המעבר לענן – הן ברמה הפרקטית והן ברמת הסמכויות בתוך הארגון.

כמו כן, כך הכותבים, על המנכ"ל לקבוע מדיניות של משאבי אנוש, טיפול בשימור עובדים, פיצוי על שינויים בתהליכי העבודה, פיטורי עובדים, אם יש צורך, ובחירת העובדים הנכונים שיודעים לעבור לענן. אחרי שהמנכ"ל מניע את התהליכים הללו, הוא חייב לוודא שכל הצוותים עובדים ביחד ושיש להם נקודת מבט קוהרנטית לגבי הערך העסקי של המעבר לענן. עליו להטיל עליהם את המשימה כיצד לממש ערך זה ואיך לפתח את מודל התפעול של החברה בהתאם.

ללא נקודת מבט זו, מזהירים מומחי מק'ינזי, הארגון עלול המשיך לנוע לאט מדי לעבר מחשוב הענן, עד למשבר הבא, שבו המנכ"ל שוב "יופתע" לראות מדוע אין ענן בארגונו בעוד שלחבר שלו, שהוא מנכ"ל של ארגון אחר, יש כבר מזמן.

עוד הזדמנות להביא לידי ביטוי את מערכת היחסים שבין המנכ"ל.ית למנמ"ר.ית. צילום אילוסטרציה: BigStock

עוד הזדמנות להביא לידי ביטוי את מערכת היחסים שבין המנכ"ל.ית למנמ"ר.ית. צילום אילוסטרציה: BigStock

השקעות רבות – אבל גם ערך רב יותר לטווח הרחוק

במבט על כותבים מומחי מק'ינזי כי במהלך 20 השנים האחרונות ארגוני IT אימצו מגוון חידושים – למשל וירטואליזציה ולינוקס, שדרשו השקעות צנועות בלבד והפכו את הפעלת היישומים העסקיים להרבה יותר זולה. "לאימוץ בענן פרופיל כלכלי שונה", הם מציינים. "אמנם, ניצול ענן דורש השקעה בבניית יכולות וביישומי הגירה, אך הוא יעיל יותר לטווח הרחוק, לעתים במידה ניכרת עבור חברות שלא ביצעו אופטימיזציה מלאה לסביבת הטכנולוגיה שלהן".

החוקרים מתעכבים על אחת הבעיות בהשקעות בענן: העובדה שהמאשרים את המימון למעבר לענן רואים זאת כהוצאה, כמענה לצרכים הנוכחיים של הארגון. תפקידו של המנכ"ל הוא לראות את כל התמונה, 360 מעלות, ולקבוע שאין מדובר בהוצאה אלא בהשקעה בתשתית לטווח ארוך. הענן הוא מקור ליתרון תחרותי ולא עוד נכס שהארגון רכש ויש לנהל, כך החוקרים.

הם מציינים שברגע שהמסר הזה עובר, דברים רבים פתאום מסתדרים, כולל תהליכי המימון הטכנולוגי. או אז, הארגון מתחיל לעבוד על פיתוח מוצרים ומערכות חדשים ולא על פרויקטים, כי פרויקטים משמעם השקעות חד פעמיות בתקציב מוגבל לטווח קצר. לשם כך, הכותבים ממליצים שהצוותים יחשבו בשוטף איזו תועלת תהיה להם מהשימוש בענן ובהתאם לזה לבצע תהליכי חדשנות.

השורה התחתונה: הקורונה האיצה בן לילה תהליכים דיגיטליים בארגונים ואילצה אותם לעבור לעבודה בסביבת הדיגיטל במהירות רבה. הענן התגלה כפלטפורמה הטובה ביותר, ולעתים היחידה, שיכולה הייתה לעשות זאת ולאפשר את ההמשכיות העסקית, חרף כל האתגרים. בסיום הגל הראשון של הקורונה מנכ"לים הבינו שהם טעו כשלא התלהבו, בלשון המעטה, מהצעות של מנמ"רים להשקיע בטכנולוגיות חדשות. כעת הם מבקשים להאיץ את התהליכים, ולשם כך הם חייבים לקרב אליהם את המנמ"רים ומנהלי הטכנולוגיה, שהם בעלי התפקידים היחידים בארגון שיכולים לסייע למנכ"ל לראות את התמונה הכוללת.

ביום ב' הקרוב, ה-3 באוגוסט, תערוך קבוצת אנשים ומחשבים את כנס הענן ההיברידי הווירטואלי Hybrid Cloud, בהשתתפות מנהלי חברות טכנולוגיות שמייצגות פתרונות של יישום בענן, מנמ"רים ומנהלי טכנולוגיות בארגונים מובילים ממגזרי הפיננסים, הממשלה והתעשייה, וכן יועצים ומטמיעי טכנולוגיות. הכנס יועבר בשידור חי בזום.

מתעניינים בענן היברידי? רוצים לשמוע עוד?להרשמה לאירוע לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים