בפעם הראשונה: תואר ראשון בטכנולוגיה דיגיטלית ברפואה

התוכנית תתקיים ב-HIT - המכון הטכנולוגי חולון, והיא תחולק לשני מסלולים, שאחד מהם יתמקד ב-IT והשני - במדעי הרפואה ● ד"ר רפאל בראכן, מייסד התוכנית, הסביר עליה בכנס בריאות דיגיטלית של אנשים ומחשבים

המכון הטכנולוגי חולון

המכון הטכנולוגי HIT בחולון יפתח בשנה האקדמית הקרובה תוכנית לימודים לתואר ראשון בטכנולוגיה דיגיטלית ברפואה. בוגרי אחד משני מסלולי התוכנית יוכלו להמשיך ללימודי רפואה ארבע שנתיים באחת מהאוניברסיטאות בישראל, ולסיים את לימודי הרפואה כמקובל. המסלול השני נועד להכשיר מומחים בביו-רפואה ואנליטיקה רפואית – תחום שמתפתח בעולם ויש לו ביקוש רב.

פרטים על התוכנית החדשה נמסרו על ידי המייסד שלה, ד"ר רפאל בראכן, המשמש כראש הרשות למחקר וחדשנות בינלאומית ב-HIT, בכנס הבריאות הדיגיטלית שאנשים ומחשבים ערכה באחרונה. לדבריו, "המפגש בין הטכנולוגיה ושירותי הבריאות מייצר ממד חדש ברפואה. במציאות שבה אנחנו חיים – שהיא עתירת נתונים והידע הרפואי זמין בה יותר מאי פעם, בכל מקום וזמן – מתרחש מעבר מהיר של מתן השירות הרפואי מבתי החולים לקהילה ולסביבה הביתית של המטופל, תוך מתן דגש על התאמה אישית והעצמת המטופל".

ד"ר רפאל בראכן, ראש הרשות למחקר וחדשנות בינלאומית במכון הטכנולוגי חולון. צילום: יח"צ

ד"ר רפאל בראכן, ראש הרשות למחקר וחדשנות בינלאומית במכון הטכנולוגי חולון. צילום: יח"צ

הוא ציין כי הצורך לשלב בין טכנולוגיה לרפואה הוגדר על ידי הממשלה כבר ב-2018, כאשר פורסמה התוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית. "המפגש הזה יוצר מציאות חדשה ברפואה, ולכן יש מקום להכשיר אנשים בתחום זה", הסביר ד"ר בראכן את הרציונל של התוכנית שמאחוריה הוא עומד.

"בית החולים מקבל תפקיד חדש, כאשר לתחום הדטה יש משמעות הולכת וגוברת בעולם הרפואה", הוסיף. "לכן, נדרשים אנשי תוכן בתחום האנליטיקה שמתמחים בעולם הבריאות".

לדברי ד"ר בראכן, "יש סטודנטים שלומדים את התחום האנליטיקה ברפואה, אבל אין להם ידע ברפואה, ומהצד השני יש בוגרי לימודי רפואה שלא למדו את מקצועות טכנולוגיות הרפואה. התוכנית שלנו נכנסת בוואקום הזה".

כיצד תיראה תוכנית הלימודים?

בשנתיים הראשונות, הסטודנטים ילמדו את מקצועות המדעים – כימיה, פיזיקה, מתמטיקה, מדעי יסוד ברפואה וקורסים בסיסים בטכנולוגיית המידע. בשנה השלישית הם יוכלו לבחור בין שני מסלולים: הראשון הוא מסלול טכנולוגיית המידע, ובוגריו יוכלו להשתלב בתעשיית הביו-מד והאינפו-מד בתפקידי אנליזה של מידע רפואי וכן כ-"מגשרי טכנולוגיות ויישומים בין עולמות היעד הטכנולוגיים לבין הביו-רפואה", ציין ד"ר בראכן. המסלול השני הוא של מדעי הרפואה. "מסלול זה מיועד להכשיר את בוגריו לקבלה ללימודי רפואה בבתי הספר לרפואה במסלול הארבע שנתי, כשהם מגיעים עם ידע עשיר בטכנולוגיית המידע, שמקנה להם מומחיות מסוימת בתחום של טיפול מכוון נתונים", אמר.

בנוסף, הסטודנטים בתוכנית ילמדו קורסים כמו שיח רופא-מטופל בעידן הטכנולוגי, מבוא למדעי המוח, אנטומיה ופיזיולוגיה. כמו כן, בשנה השלישית הם יבצעו פרויקט מו"פ, וכן יעברו סמינריונים רב תחומיים, שמשלבים בין מדעי הרפואה, מדעים מדויקים וטכנולוגיה. זאת, בנוסף לקורסי בחירה ליזמות. כחלק מתוכנית הלימודים הם יקבלו כלים ללמידה עצמית, מרחוק.

לדברי ד"ר בראכן, "המטרה היא לעצב דור חדש של רופאים, שמשלבים את הידע הרפואי עם ידע בטכנולוגיה, שהיא כל כך דומיננטית בעולם שלנו, ובפרט בתחום הבריאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים