דיווח: איראן ניסתה להרעיל את המים של אזרחי ישראל – במתקפת סייבר

לפי הפייננשל טיימס, האיראנים הצליחו לפרוץ למערכות שמתפעלות את משאבות המים בישראל, תוך שימוש בשרתים הממוקמים בארה"ב ובאירופה, וניסו להחדיר אליהן כמות רבה של כלור ● גורם מודיעין מערבי: "מאות אזרחים היו עלולים להיות בסיכון לחלות, ואלפים להיוותר בלא מים"

נקמה תוצרת ישראל? צילום אילוסטרציה: BigStock

פרטים חדשים על מתקפת הסייבר האיראנית על ישראל מהחודש שעבר: לפי "גורם מודיעין מערבי", שצוטט בדיווח של הפייננשל טיימס מהלילה (ב'), המתקפה האיראנית על מתקני מים בישראל נועדה להעלות את רמת הכלור במי השתייה של אזרחי המדינה. בדיווח נכתב כי השינוי ברמת הכלור היה עלול לסכן מאות ואלפי אזרחים בארץ.

על פי העיתון, האיראנים הצליחו לפרוץ למערכות שמתפעלות את משאבות המים בישראל, תוך שימוש בשרתים הממוקמים במקומות אחרים, מחוץ לישראל (פרוקסי) – בארצות הברית ובאירופה. מטרתה הייתה להערים על המחשבים, על מנת שיגדילו את כמות הכלור המתווספת למים המוזרמים לבתים בישראל.

גורם המודיעין מסר כי מתקפת הסייבר נועדה להשבית את משאבות המים, כדי שהמערכות לניטור איכות המים ורמת הכלור לא יגלו את ניסיון ההרעלה. כך, היו עלולים להיוותר אלפי אזרחים בלא מים בביתם, בעוד ש-"מאות אחרים היו עלולים לחלות", נכתב בפייננשל טיימס. הגורם ציין כי המתקפה האיראנית הייתה מתוחכמת יותר ממה שנדמה היה לחשוב בישראל בתחילה. המשטר האיראני הכחיש כי הוא שהיה מעורב במתקפת הסייבר.

לפי פרסום ב-ynet, שדיווח ראשון על המתקפה, זו בוצעה נגד מחשבים בשורת מתקני מים וביוב מצפון הארץ ועד לדרומה. מהפרטים שהותרו לפרסם לא ברור אם הייתה השתלטות על מערכות תפעול או ששובשה פעילות משאבות. לפי האתר, תאגידי המים והביוב קיבלו הוראה לפעול מידית להחלפת סיסמאות לתפעול המתקנים, "בדגש על מערכות תפעוליות ובפרט במערכות הוספת כלור לבארות". באתרים שבהם לא ניתן להחליף את הסיסמאות, נכתב, המפעילים נקראו לשקול לנתק את המערכות מהאינטרנט. המקרים התרחשו בימים שישי ושבת, ה-24 וה-25 באפריל, וזוהו על ידי מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה.

הנקמה של ישראל

בחודש שעבר פורסם בוושינגטון פוסט כי ישראל הגיבה על מתקפה זו, שלא לומר נקמה, בכך שתקפה באופן רחב היקף בסייבר נמל באיראן. על פי הפרסום, ב-9 במאי, שבועיים לאחר המתקפה האיראנית על ישראל, חווה נמל שאהיד ראג'עי, שנמצא במיצר הורמוז שבדרום איראן, מתקפה שגרמה להשבתתו למשך שלושה ימים ולפעילות חלקית שלו במשך מספר ימים לאחר מכן.

גורמי מודיעין אמריקניים ציינו כי המתקפה על הנמל האיראני, שגרמה לפקקי תנועה ימיים ויבשתיים בו ובסביבתו, בוצעה על ידי ישראל, בשיתוף ארצות הברית.
על פי הפוסט, ביום המתקפה קרסו מערכות ה-IT בנמל, לרבות המערכת האחראית לתנועת כלי השיט בו. בדיווח אחר צוין כי ההאקרים הביאו לניתוק המערכות מהחשמל. ההשבתה גרמה לעומס גדול בנמל ובנתיבים הימיים המובילים אליו, בשל פקק שנוצר של כלי השיט, המשאיות והסחורות.

בכיר בתחום ציין שמדובר במתקפה "מדויקת ביותר" והוסיף שהיקף הנזק שנגרם גדול יותר ממה שתיארו גורמים רשמיים באיראן. זמן לא רב לאחר מכן, גורמי מודיעין איראניים גילו שלא מדובר במקרה אלא במתקפת סייבר שתוכננה מראש.

גורמים ישראליים אמרו לפייננשינל טיימס כי מתקפת הסייבר שיוחסה לישראל על הנמל האיראני אכן הייתה תגובה למתקפת הסייבר שביצעו ההאקרים מטעם הרפובליקה האסלאמית. לדברי אחד הגורמים, מתקפת הסייבר האיראנית "הייתה קטנה מאוד" ומטרת המתקפה הישראלית הייתה לאותת לאיראנים תמרור אזהרה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בנאור סימון

    ראשית אני שמח מאוד שלא ניגרם הנזק לישראל ושנית אני כן שמח על כך שישראל הזהירה את אירן במכה גדולה יותר, אך אים שתי המדינות ימשיכו במלחמת הסייבר האים זה יהיה משתלם?????

אירועים קרובים