"ניהול ידע הוא שותף מהותי בפרויקטי ביג דטה"

"זאת, בשל הערך המוסף שאנשי ניהול הידע עשויים להביא - במקצועיות, בניסיון, בזווית הראייה הייחודית ובמתודולוגיות", אמרה ד''ר מוריה לוי, מנכ''לית ROM Knowledgeware

ד"ר מוריה לוי, מנכ"לית ROM Knowledgeware. צילום: ניב קנטור

"תחום ניהול הידע ואנשי המקצוע שבו יכולים ואף חייבים להיות שותפים מלאים בפרויקטי ביג דטה. זאת, בשל הערך המוסף שהם עשויים להביא עימם – במקצועיות, בניסיון, בזווית הראייה הייחודית ובמתודולוגיות", כך אמרה ד"ר מוריה לוי, מנכ"לית ROM Knowledgeware.

ד"ר לוי, יו"רית פורום ניהול הידע KMI מבית אנשים ומחשבים, דיברה באירוע Data sceience, BI, Big Data, Analytics 2020. הכנס הווירטואלי, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים לפני ימים אחדים.

ביג דטה, ניהול ידע ומה שביניהם

לדבריה, "ביג דטה הוא כמות גדולה של תכנים שלא ניתן לטפל בהם בשיטות שהורגלנו בנתונים בכלל, בשל גודלם, שהולך וגדל בסדר גודל לא אחיד ולינארי, אלא באופן מעריכי, אקספוננציאלי. הגידול נובע מכמה סיבות: בשל הרשת, המדיה החברתית, האינטרנט של הדברים, מידע חזותי ומאגרי מידע. זהו ההווה, ולצידו נוספה עוד כמות תוכן, בשל סריקת תכנים מספרים. לצד עיבוד טקסט ותמונות, יש גם עיבוד קול, המאפשר לנתח, למשל, שיחה במוקד שירות לקוחות כדי לזהות אי שביעות רצון של לקוח. עוד חבילת נתונים מגיעה מעולם הקישורים וההקלקות".

"חשיבות הביג דטה", ציינה ד"ר לוי, "נובעת מכמה סיבות: הוא עוזר בחיזוי מגמות; מסייע בקבלת החלטות מושכלות; מסייע לאתר אוכלוסיות בשתי קצוות הסקאלה: מאדם שנוטה לאובדנות ועד לאיתור לקוחות בעלי התנהגות צרכנית מסוימת; עוזר לייצר למידה חדשה, למשל יכולת לנתח ספר ולדעת האם רוב הגיבורים בו הם נשים או גברים, או תובנות חדשות, לדוגמה מה נשים בהריון חושבות; והוא עוזר לבחון תיאוריות ולאשש או להפריך אותן".

צילום ועריכת וידיאו: אורי אלון

"הגדרת ניהול הידע היא 'קידום מהלכים של שימור, שיתוף, הנגשה ופיתוח ידע, בדרך מתודולוגית וסדורה, לטובת ההיבטים העסקיים והתפעוליים בארגון ולהפקת לקחים", הוסיפה. "אנשי ניהול הידע יכולים לתת ערכים מוספים בכמה היבטים: טקסונומיות, תיוגים, סיווגים וקטגוריזציות ובניית מילונים; בכל הקשור להנדסת ידע, ללכוד ולקחת ידע סמוי ולהפוך אותו לגלוי, מובנה ומוגדר; זיהוי סיכונים על ידי איתור הטיות אנושיות במכונות; והפקת לקחים ולמידה. והכי חשוב, אנשי ניהול הידע מסייעים לשילוב אדם-מכונה. בסופו של יום, המכונה טובה לדברים מסוימים רבים, אבל האדם טוב בהרבה לתחומים אחרים".

לסיכום, אמרה ד"ר לוי ש-"נדרש סיעור מוחות, כדי לשלב בצורה המיטבית בפרויקט ביג דטה את אנשי ניהול הידע, איך להנדס מחדש את הארגון ואת הידע ולהעמיד צוות של כל 'הטובים', לרבות אנשי ניהול הידע, שיכולים להקפיץ את הארגון לעתיד. אנחנו בתחילתה של מהפכה, שהיא מסע שלוקח אותנו לקדמה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים