משבר הקורונה: טכנולוגיה, תיירות, בריאות ובעיקר מה שביניהן

המשבר העולמי מאתגר את הכלכלה, ובעיקר את חברות התעופה, אבל מסתבר ששיתוף מידע ביניהן לבין ארגוני הבריאות יכול לסייע ביציאה ממנו ובמזעור הנזקים ● וגם: סטארט-אפים שפיתחו טכנולוגיות שיכולות לעזור לארגונים לצלוח את המשבר

08/03/2020 17:39
טכנולוגיה ש-"תבריא" את ענף התיירות? צילום אילוסטרציה: BigStock

משבר הקורונה משפיע השפעה עצומה, ורעה, על שלל מגזרים במשק הישראלי, ובראשם על מגזרי התיירות למיניהם – תעופה, מלונאות ועוד. אלא שדווקא תחום הטרוול-טק יכול לסייע, אם לא בפתרון המשבר, אז בהקטנת ההשפעה שלו. איך? על ידי חיבור מערכות בין מגזרים שונים.

אריאלי קפיטל היא חברה שמפעילה אינקובטור למיזמים באילת, שהחליט לחבר בין מערכות מידע בעולמות התיירות והבריאות – לפני שפרץ משבר הקורונה. אולם, לדברי אור חביב, שותף וראש תחום חדשנות באריאלי קפיטל, המשבר הזה ממחיש את החשיבות שבחיבור מערכות בין שני התחומים הללו.

"אנחנו מתמקדים במיזמי טרוול-טק שעוסקים בביג דטה ובבינה מלאכותית. הבנו שהיכולת לשאוב מידע, לטייב אותו ולמקד אותו בצמתים קריטיים, כמו חברות תעופה, ערי תיירות ורשתות בתי מלון גדולות, היא הכרחית. חשבנו אילו מיזמי טרוול אנחנו מחפשים והחלטנו לשים את הדגש על החיבור בין טרוול-טק לבריאות, כי בעולם גלובלי כמו שלנו, רשתות התיירות מהוות הערוצים להפצה והעברה של אירועי בריאות".

כדוגמה מביא חביב מקרה של מיזם טרוול-טק שמתחבר לנתונים של חברות תעופה ואירוח, מנתח אותם ויודע לספק ערך לגופי הבריאות, מה שיכול לעזור לממשלות להתמודד עם משברים כמו הקורונה. "טכנולוגיות הביג דטה והבינה המלאכותית מאפשרות לקשור בין העולמות האלה ולספק תחזיות על בסיס נתונים מאינספור מקורות שונים", ציין. "המחשב יכול לספק תחזיות, ולהצליב מידע על כלל הטיסות שצפויות לנחות בעיר מסוימת והאירועים ההמוניים שצפויים להתקיים באותה העיר עם נתוני הבריאות, התראות על התפשטויות פוטנציאליות של הקורונה".

אור חביב, שותף וראש תחום חדשנות באריאלי קפיטל. צילום: יח"צ

אור חביב, שותף וראש תחום חדשנות באריאלי קפיטל. צילום: יח"צ

לדבריו, "כיום, יש כבר טכנולוגיות שיודעות לחזות איך ישפיע מקרה שקרה במקום X על התרחשות אירועים במקום Y. הכוונה היא לא רק לאירועי בריאות ומגיפות, אלא לשלל אירועים גאו-פוליטיים, כמו כיצד תשפיע בצורת במדינה מסוימת באפריקה על מקום אחר לגמרי בגלובוס. מערכת שיודעת לעבד נתוני ביג דטה יודעת לקשר את הנתונים שלכאורה נראים חסרי קשר ולחזות את ההשפעות הגלובליות הללו".

"זו לא פנטזיה, הטכנולוגיה קיימת, אבל נדרש החיבור לגופים המתאימים. חברות התיירות צריכות להבין שהחיבורים הללו הם מצב של ווין-ווין, ומספקים מידע רב ערך", הוסיף.

בהתייחס להאב האילתי אמר חביב כי "הוא מתפתח בקצב מהיר ביותר, אנחנו חווים את השינוי. נוחתים פה יזמים מברלין, למשל, שהגיחה לאילת עולה להם פחות מרכבת באירופה, והם חלק מתכנית הסטארט-אפים הישראלית. הבנתי די מהר, ב-3.5 השנים שבהן קיימת התכנית, שאנחנו בעצם האב אירופי. אנחנו מאפשרים ליזמים אירופיים, בכרטיס טיסה בעלות של 20 יורו, לעבוד עם יזמים ישראליים ועם החדשנות הישראלית".

חברות טכנולוגיות שיכולות לסייע לארגונים לעבור את המשבר

איתי גרין, מומחה חדשנות מאינובייט ישראל ומייסד קהילת יזמי הטרוול-טק הישראלית ITTS, אמר בהתייחס למשבר הקורונה כי "בשבועות הראשונים נראה היה שהפגיעה בכלכלה העולמית כתוצאה מהנגיף צפויה להיות מצומצמת ואולי אף מוגבלת לסין. ואולם, בתוך זמן קצר התברר כי הפגיעה תהיה חמורה מהמצופה ושענף התיירות סופג מהלומה כלכלית קשה. על פי מחקר של ה-Global Business Travel Association, הקורונה מביאה לפגיעה חודשית בענף התיירות העסקית שנאמדת ב-46 מיליארד דולר, דבר המהווה פגיעה של כ-37% מכלל ההוצאות על נסיעות עסקיות".

לצד זה, לדבריו, "מספר לא מבוטל של חברות מנצל את המשבר להתייעלות טכנולוגית, הטמעת פתרונות טכנולוגיים ושיתופי פעולה עם סטארט-אפים, על מנת לייעל את התהליכים הארגוניים ולמזער את ההפסדים. יש לא מעט טכנולוגיות ישראליות שיכולות לסייע לחברות להפוך את הלימון ללימונדה ולמזער את ההפסדים הכלכליים הקשים מהקורונה. חברות שיתייעלו וינצלו את העת הזו לשיתופי פעולה טכנולוגיים יהיו הראשונות לקצור את הפירות לכשיעבור הזעם".

איתי גרין, מומחה חדשנות מאינובייט ישראל ומייסד קהילת יזמי הטרוול-טק הישראלית ITTS. צילום: יח"צ

איתי גרין, מומחה חדשנות מאינובייט ישראל ומייסד קהילת יזמי הטרוול-טק הישראלית ITTS. צילום: יח"צ

בין הסטארט-אפים הישראליים שגרין ציין בהקשר זה נמנה פרובו, שפיתח מערכת מבוססת בינה מלאכותית המאפשרת לחברות תיירות להגדיל רווחיות על ידי ביצוע מעקב מחירים אוטומטי אחר מלונות שהוזמנו דרכן, וביצוע הזמנה מחדש כאשר מחיר השוק יורד. חברה נוספת היא רומר, שמאפשרת לבצע השכרה של חדרי מלון שלא הושכרו ללא אפשרות ביטול חינם, ובכך מסייעת "להיפטר" מחדרים שהוזמנו ולמזער את ההפסדים. עוד סטארט-אפ מעניין הוא גינגר, שמציע פתרון ביטוחי גלובלי לנסיעות עסקיות. הפתרון שפיתחה גינגר מסייע למעסיק לנהל את תהליך הנסיעות ולעובד לנהל את הנסיעה באמצעות אפליקציה קלה ונוחה. בתקופה של שיבושים בעולם התעופה, בעקבות בהלת הקורונה, המערכת שפיתחה החברה יודעת להקפיץ למשתמש ברקוד עם כניסה ללאונג' הקרוב אליו, לסייע בהגשת תביעה במקרה של עיכוב בטיסה או בהגעת הכבודה, להגיש בקשה להחזר כספי במקרה של הוצאות רפואיות שנגרמו ללקוח ועוד.

חברה אחרת, זום וידיאו קומיוניקיישנס, עוסקת בתחום שמזנק בעקבות משבר הקורונה – העבודה מהבית. כמו שמעיד שמה, זום עושה זאת באמצעות פתרונות מבוססי וידיאו. ואמנם, שווי המנייה שלה זינק מאז שעלתה הקורונה לכותרות בכ-72%. עוד חברה מעניינת בתחום שגרין ציין היא רדקיקס, שמציעה פלטפורמה לשיתוף פעולה בין צוותים בעבודה ומאפשרת לעובדים לתקשר בזמן אמת בצ'ט מיוחד. סטארט-אפ אחר, אופיס קור, פיתח כלי שהעובדים יכולים באמצעותו לדווח על שעות עבודה וסטטוס ביצוע מטלות. הכלי מתאים לעובדים מהבית ולעובדי שטח, תוך אפשרות לשימוש ב-GPS.

משבר הקורונה מקשה גם על קיום פגישות, והפתרון של ריץ' מסייע לעשות זאת מרחוק, כולל אימות זהות לקוח, עבודה משותפת על מסמכים וביצוע חתימה דיגיטלית בזמן אמת באמצעות שיחת וידיאו מתועדת. "הפלטפורמה מונעת את הצורך במפגש פיזי בעולם העסקי גם במקומות שכיום מפגש כזה נדרש, דבר שרלוונטי במיוחד בתקופה רגישה שכזו", ציין גרין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים