האיחוד האירופי חוקר את נהלי איסוף הדטה של גוגל

הגוף הממונה על ההגבלים העסקיים הודיע כי פתח בחקירה כדי ללמוד לעומק כיצד אוספת ענקית החיפוש האמריקנית ממאונטיין וויו נתונים ולשם מה ● בעיקר תתמקד החקירה בנתוני החיפוש שבידי גוגל

החבל מתהדק על צוואר ענקית החיפוש? צילום אילוסטרציה: BigStock

הרגולטורים של האיחוד האירופי בוחנים את איסוף הנתונים מטעם גוגל, כך הודיעה הנציבות האירופית לרויטרס בסוף השבוע (ש').

גוגל נוגעת כיום כמעט בכל היבט של חיינו הדיגיטליים, והעסקים הענפים הללו שלה, שמשרתים את החלק הארי של תושבי כדור הארץ, מעניקים לחברה כוח רב. הרשויות בארה"ב ובאירופה מוטרדות במיוחד מכך, וחוקרות כיום ביתר שאת היבטים שונים בנדון. בעיקר שבה ועולה השאלה האם הענקית מייחסת לעוצמה האדירה הזו גם מחויבות ללקוחותיה ולמידע שלהם, שנמצא בידיה. זאת אומרת, האם גוגל יודעת שהיא גם אחראית לשמור על בטיחות הנתונים של המשתמשים שלה, אבל גם לשמור על עצמה מלאסוף יותר מדי מהם ומהסיבות הלא נכונות.

לא קל לעקוב אחרי נהלי איסוף הנתונים של גוגל, אך על פי רויטרס, הנציבות האירופית, שהיא הרשות המבצעת והיוזמת של מרבית החוקים באיחוד, המטפלת גם בנושאים כמו ריכוזיות והגבלים עסקיים, הודיעה כי הרגולטור האירופי האמון על הגבלים עסקיים יחקור, פעם נוספת, את הנושא.

על פי הדיווחים, האיחוד האירופי העביר שאלונים לגוגל כחלק מהחקירה המקדימה שלו. הפעם מבקשת הנציבות ללמוד יותר על איסוף הדטה והשימוש של גוגל ביחס לשירותי חיפוש מקומיים באירופה, ואולם החקירה תתן את הדעת גם על פרסום אונליין ושירותי מיקוד מודעות.

בגדול, מטרת החקירה החדשה היא לגלות וללמוד יותר כיצד גוגל מייצרת רווחים מהנתונים שיש לה, ואם המונטיזציה הזו תואמת לחוקי האיחוד האירופי. ספציפית החוקרים ייתמקדו בנתוני מנוע החיפוש של גוגל. אם החקירה תעלה שגוגל לא התנהלה כראוי, יהיו לדברים השלכות בדמות סנקציות שונות וקנסות, סביר להניח גבוהים במיוחד.

הקנסות – מצטברים

האיחוד האירופי כבר קנס את גוגל במיליארדי דולרים ואילץ אותה להתאים חלק מהנהלים שלה באירופה בכדי להימנע מנזקים נוספים. ענקית החיפוש ממאונטיין וויו כבר חטפה מהגוף האירופי קנס של 2.7 מיליארד דולר ב-2017 – על שהעדיפה בתוצאות במנוע החיפוש את שירות השוואת המחירים שלה על פני אלה של המתחרים. לאחריו הטילה עליה הנציבות קנס של חמישה מיליארד דולר בשנה שעברה – בשל אילוץ יצרני מכשירים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד להתקין את אפליקציית החיפוש ואת דפדפן האינטרנט שלה, כרום, כברירת מחדל על מכשיריהם. במרץ השנה גוגל חטפה שוב מהאיחוד, והפעם קנס של כ-1.7 מיליארד דולר בגין "פרקטיקות בלתי חוקיות בפרסום ובתיווך הפרסום".

אפשר אולי להמר כי הקנסות הללו לא ממש מרתיעים את גוגל, ובכל זאת הם מצטברים, בעיקר משום שממצאי הנציבות בחקירה החדשה ישותפו באופן ציבורי, כמובן, ומוסדות אחרים ברחבי העולם יוכלו להשתמש בהם כדי להתחיל בחקירות משלהם בענייני גוגל, או להטיל סנקציות מטעמם, אם התנהלות בלתי חוקית התרחשה בתחום שיפוטם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים