עוד בכירים בהיי-טק הישראלי מסכמים את השנה

איך הייתה השנה הטכנולוגיה שהייתה בעיניהם של מנכ"לים, מנמ"רים וסמנכ"לי טכנולוגיות בענף? כיצד הם מסכמים את העשור העברי? ומה הם חוזים לשנה שזה עתה התחילה? שאלון מיוחד ● חלק תשיעי

זקוק לחיזוק דחוף. ההיי-טק הישראלי. אילוסטרציה: BigStock

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"קיימות שלוש מגמות עיקריות שיש לציין לגבי השנה האחרונה: בראש וראשונה חווינו שימוש נרחב יותר בתוכנות קוד פתוח – גם בארגונים מסורתיים, שאימצו פתרונות שלא באים מהיצרנים הגדולים. תהליכי הדיגיטציה עלו השנה שלב בארגונים רבים והשנה, כל הארגונים חיפשו דרכים מגוונות להפוך לדיגיטליים ונגישים יותר. ולבסוף, חידוש מערכות ליבה – יותר ויותר ארגונים במגזר הפיננסי בוחנים חלופות חדשניות למערכות הליבה הישנות שלהם, שחלקן עוד משנות ה-70 של המאה הקודמת, ונפתחים לאימוץ טכנולוגיות חדשות המותאמות עבורם".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"אציין שני נושאים: המעבר לענן – תחום שדובר בו רבות בשנים האחרונות ולדעתי, בשנה הקרובה נראה אותו גדל משמעותית, והמשך ההתמודדות של הארגונים עם כמויות הדטה הנצברות בהם, בקצב הולך וגדל – דבר שיצריך ארגונים לכלים מתקדמים בעולמות הבינה המלאכותית, הביג דטה וה-BI".

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור. צילום: ניב קנטור

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור. צילום: ניב קנטור

בראש השנה ציינו גם סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"ההיי-טק הישראלי מוביל את הכלכלה שלנו. לא זו בלבד שהמוח הישראלי יודע להתאים עצמו לשינויים שחלו בעולם במשך השנים, אלא גם להוביל מגמות בתחומים שונים, כגון דטה, מובייל ואבטחת מידע. די אם אציין את ווייז, צ'ק פוינט ומובילאיי כדוגמאות להצלחה ולמעמד מוביל ברמה עולמית. זה היה עשור מוצלח מאוד עבור ההיי-טק הישראלי, ואני צופה לנו עשור מרתק לא פחות, בו אני מקווה שנוכל להתקדם ולמצוא פתרונות חכמים לאתגרים הגדולים שצפויים לנו – מהגנה על פרטיות ואבטחת מידע ועד לערים חכמות, שמספקות לתושבים שירותים זמינים ונוחים, שיקלו על החיים של כולנו בעתיד".

מיהו בעיניך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"איש השנה שלי הוא אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל. שגיא מוביל את החברה ביד רמה ואני גאה להיות שותף מוביל שלו. סיסקו אחראית לשינויים בכלל עולמות ההיי-טק במגזרים רבים במשק ולפרויקטים ברמה הלאומית".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"אני מאחל להיי-טק הישראלי להמשיך את הדרך הנפלאה שבה הוא הולך, להוביל את הכלכלה, להוסיף ולהביא הישגים שבעולם נחשפים אליהם ואל הערך הרב שהם מביאים, ולהיות הקטר שמוביל את הצמיחה. בנוסף, כולי תקווה שהרגולטורים ילכו לצד החברות ויאפשרו את המשך הפריחה וההתפתחות".

פרץ רגב, סגן נשיא בפייפאל העולמית ומנכ"ל פייפאל ישראל

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה?
"המגמה הכי בולטת השנה הייתה הפיכת ישראל רשמית למעצמת בינה מלאכותית ולמידת מכונה. ישראל הפכה להיות מדינה שעיני העולם נשואות אליה בחיפוש אחר הפיתוח, הטאלנט והטכנולוגיה המתקדמים ביותר בתחום. אין ספק שהפכנו להיות מקור לגאווה ועלייה לרגל. אפשר למדוד את זה לפי כמות הסטארט-אפים שמוקמים, המשרות שנפתחות והמוטיבציה של האקדמיה להדביק את הקצב, כדי להמשיך ולייצר את ההון האנושי הזה".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"בשנה הקרובה התעשייה תתחיל לקלוט דור חדש של עובדים, כאלה שנולדו בשנות ה-2000, שבעוד כמה שנים הם יובילו את התעשייה. הדור המצוין הזה הולך לשנות את ההיי-טק. קודם כל, החשיבה שלהם פורצת גבולות ובנוסף, תחומי ההתמקדות עומדים להשתנות. בעיקר, אני חושב שהם ישנו לחלוטין את איך שאנחנו מסתכלים על האיזון בין עבודה לזמן הפנוי ולפיתוח האישי. אצלם אין הפרדה בין הדברים. השוק הולך לכיוונים האלה כבר כיום".

פרץ רגב, סגן נשיא בפייפאל העולמית ומנכ"ל פייפאל ישראל. צילום: רמי זרנגר

פרץ רגב, סגן נשיא בפייפאל העולמית ומנכ"ל פייפאל ישראל. צילום: רמי זרנגר

בראש השנה ציינו גם סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"זה היה עשור של התבגרות של הענף ובכלל של המשק. אם פעם, כשרק נכנסתי לתחום לפני 20 שנים, החלום הגדול של כל היי-טקיסט (ושל אמו) היה האקזיט – שינינו פאזה. כיום אנחנו מדברים במונחים יותר ארוכי טווח, של להקים חברות גדולות, מצליחות, מתפתחות, שמותירות חותם ומשפיעות על החברה בה אנחנו חיים. עדיין יש אקזיטים וזה מצוין, אבל גם שם התבגרנו וניכר שהעובדים מחפשים משמעות לעשייה מעבר ליצירת ערך לבעלי המניות. אני לוקח כדוגמה את מובילאיי, שאמנם נמכרה לאינטל, אבל אחרי שכבר הייתה חברה שעומדת בפני עצמה, עם מוצר מצוין, שהשפיע על כל התעשייה. אני מקווה שנמשיך במגמה הזאת ונראה עוד ועוד חברות ישראליות גדולות, עצמאיות וכאלה שמשפיעות על החברה".

מיהי אשת השנה שלך בהיי-טק הישראלי?
"אשת השנה שלי היא בת שבע משה, מנכ"לית יוניסטרים, שהיא אישה מעוררת השראה, שמביאה את ההיי-טק לבני נוער בפריפריה ורותמת את כלל המשק ומובילי הדעה לטובת קידום העניין. זוהי שליחות לאומית לחבר עוד ועוד אוכלוסיות להיי-טק ובכלל, למוקדים של השכלה וטכנולוגיה. יש לי הכבוד לקחת חלק קטן במיזם המבורך הזה והלוואי שהרבה מנהיגים עסקיים, במיוחד בהיי-טק, ירימו עוד ועוד פרויקטים כאלה, לטובת החברה הישראלית".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"אני מאחל לנו שנדע לשים את האנשים שלנו, העובדים, במרכז. עובדים הם לא רק הנכס הכי חשוב שלנו, הם השותפים הכי טובים. בנוסף, אני מאחל שקטר ההיי-טק יתרחב ויכניס אליו מעגלים נוספים בחברה הישראלית, ושהטכנולוגיה תמשיך לאפשר לנו חופש וקדמה כלכלית ואישית, כמו גם הזדמנות שווה להצלחה לכל אדם".

אורי חייק, סמנכ"ל הטכנולוגיות של יבמ ישראל

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"בעיניי, האירוע המשמעותי ביותר בשנה האחרונה היה השיגור של החללית הישראלית בראשית. זהו אירוע שמסמל בעיניי את הרוח שאנחנו רוצים שתאפיין את ההיי-טק הישראלי. שילוב של יזמות, רעיונות פורצי דרך, יכולת הנדסית מולטי-דיסציפלינארית והרבה חזון, שלא רק נשאר על הנייר אלא מבשיל ליכולת אמיתית ולמוצר. לא פחות חשובה מהתוצר המרגש היא היכולת להתאושש, ללמוד מכישלון בתהליך, להתחיל מחדש – ולהיות אפילו טובים יותר".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"חיזוק המגמה של המעבר לענן והנגשה של שירותים דיגיטליים חדשים. מילות המפתח יהיו גמישות ומהירות שוק. מי שיבנה לעצמו כלים שיאפשרו לו גמישות פיתוח כמו גישה לענן ושימוש נרחב בקונטיינרים ומיקרו-שירותים יגדיל מאוד את הסיכויים שלו להצליח בעסקים.

הצמיחה הבולטת ביותר תהיה, לדעתי, בתחום יישומי הבלוקצ׳יין לארגונים. כל הכוכבים מסתדרים לטכנולוגיה הזו, והיא כבר בשלה ומוכיחה את עצמה בעולם בקנה מידה נרחב, במגוון של תחומים – מקמעונות דרך שינוע ימי ועד לבנקאות. בשנה הקרובה נתחיל לראות את רשתות הבלוקצ׳יין הארגוניות הראשונות בישראל עולות לאוויר ומשנות את העולם העסקי".

אורי חייק, סמנכ"ל הטכנולוגיות של יבמ ישראל. צילום: תומר פולטין

אורי חייק, סמנכ"ל הטכנולוגיות של יבמ ישראל. צילום: תומר פולטין

בראש השנה ציינו גם סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"בעשור האחרון, ההיי-טק הישראלי ביסס את עצמו כמרכז חדשנות בקנה מידה עולמי. בישראל פועלות יותר מ-6,000 חברות סטארט-אפ בכל רגע נתון, והיא בית למעל 300 מרכזי מחקר של חברות בינלאומיות. הנתונים הללו לבדם מספרים את כל הסיפור. ישראל הפכה למוקד משיכה למשלחות ממשלתיות ומשקיעים עסקיים מכל העולם, והצטיינה בכניסה מהירה ודומיננטיות לשווקים בתחומי הסייבר, הבינה המלאכותית, הרכבים האוטונומיים ועוד. זהו נכס כלכלי, מדיני וחברתי מהמעלה הראשונה, ואנחנו חייבים לעבוד קשה כדי לשמור את ישראל תחרותית ואטרקטיבית, על מנת שכל הטוב הזה יימשך ואף יתעצם".

מיהו איש השנה שלך בהיי-טק הישראלי?
"איש השנה שלי הוא איש ההיי-טק החרדי משה פרידמן, שהקים ומנהל את ארגון קמא-טק להכשרה ושילוב חרדים בהיי-טק. מאחר שהייתי מעורב לעומק בתהליכי השילוב של חרדים בעשייה טכנולוגית בצה״ל, אני רואה ערך עצום בהגברת שילובם במעגל העשייה הטכנולוגי במדינה.

בנוסף, חשוב לי לציין את הנשים היזמיות הרבות שאני פוגש במסגרת תפקידי – נשים מוכשרות שמובילות חברות מנצחות, כמו שני טולדנו, מנכ"לית HT Bioimaging, שיזמה ומיישמת מהפכה בתחום ניתוח המידע הרפואי לגילוי מוקדם של סרטן. כמוה יש רבות, ואני מצדיע לכל אחת ואחת מהן".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"שלושה איחולים: הראשון – שנשכיל לפתח חברות חזקות, ידע ונכסים אינטלקטואליים, ונצליח לשמר אותם אצלנו, בישראל. השני – שנצליח להרחיב את מעגל ההיי-טק לאוכלוסיות נוספות, שכיום נמצאות בו בשיעור השתתפות מאוד נמוך. זה יביא להמשך הצמיחה וייתן לאותן אוכלוסיות את הכלים הכי טובים שניתן לבקש למוביליות חברתית וכלכלית. והשלישי – שנשמור על רוח החדשנות, הסקרנות והמחקר, כדי שנוכל תמיד לדבר על ההיי-טק שלנו עם ברק בעיניים וכמקור לגאווה לאומית.

רן רייכברג, מנכ"ל טינגז, חטיבת פתרונות הדיגיטל של One1

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"בשנה האחרונה ראינו הרבה מאוד מיזמים של טרנספורמציה דיגיטלית בשוק הישראלי. זו מגמה שהולכת ומתגבשת לאורך שנים והשנה הגיעה לבשלות גבוהה.

גם חברות רבות שהטכנולוגיה אינה ליבת הפעילות שלהן אימצו שימוש בה על מנת לתת מענה לאתגרים העסקיים והניעו תהליכים דיגיטליים, שמייצרים פעילות עסקית אפקטיבית. האצה של השימוש בפתרונות עסקיים מבוססי טכנולוגיה שמביאים כסף חדש לארגונים זו בשורה חשובה להיי-טק הישראלי".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"אחרי שנים של דיבורים, נתחיל לראות את הבינה המלאכותית תופסת מקום משמעותי כחלק מכל פתרון טכנולוגי. הטכנולוגיה הבשילה והלקוחות מתחילים להבין שאפשר לייצר פתרונות חדשים שלא ראינו כמותם בעבר, כאשר משלבים בינה מלאכותית במסגרת הפתרון".

רן רייכברג, מנכ"ל טינגז. צילום: פלי הנמר

רן רייכברג, מנכ"ל טינגז. צילום: פלי הנמר

בראש השנה ציינו גם סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"ההיי-טק הישראלי הוא מנוע הצמיחה המרכזי של המשק כולו. זו מגמה שהלכה והתחזקה בעשור הזה ולדעתי תמשיך גם בעשור הבא. העובדה שפתרונות טכנולוגיים הם הבסיס להעצמה ופיתוח של עסקים שאינם טכנולוגיים במהותם תמשיך ותבסס עוד יותר את ההיי-טק כמגזר תעשייה שמוביל את המשק. ישראל תמשיך לככב בעולם כמעצמת היי-טק וכמדינה שמייצרת טכנולוגיה מתקדמת, שהיא הבסיס לחלק ניכר מהתעשייה העולמית".

מיהו איש השנה שלך בהיי-טק הישראלי?
"איש השנה שלי הוא משתמש הקצה. דרך העיניים שלו אני מנסה לראות את המוצרים והטכנולוגיות שאנחנו מפתחים ולמעשה, התעשייה שלנו קיימת רק בזכותו ועבורו".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"האתגר הגדול והחשוב ביותר שלנו הוא החינוך ולכן, אני מאחל לענף ולמדינה שנדע להכשיר את ילדינו להשתלב ולהנהיג את הדור הבא של התעשייה הזו, כיזמים וכשותפים לפיתוח הדורות הבאים של ההיי-טק הישראלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים