הפרויקט נמשך: בכירים בהיי-טק מסכמים את השנה

איך הייתה השנה הטכנולוגיה שהייתה בעיניהם של מנכ"לים, מנמ"רים וסמנכ"לי טכנולוגיות בענף? כיצד הם מסכמים את העשור העברי? ומה הם חוזים לשנה שזה עתה התחילה? שאלון מיוחד לכבוד ראש השנה ● חלק שישי

מסכמים שנה של היי-טק. אילוסטרציה: Daoleduc, BigStock

דגן הלוי, מנכ"ל אלעד מערכות

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"המגמה הבולטת ביותר הייתה המשך מואץ של מגמת הטרנספורמציה הדיגיטלית וההשקעה בשיפור חוויית הלקוח. ארגוני B2C (ארגון ללקוח) השלימו את המעבר לחוויית לקוח דיגיטלית מלאה, מקצה לקצה, וארגוני B2B (ארגון לארגון) נכנסו גם הם למשחק, במיוחד בתחומי הסחר האלקטרוני והשירות".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"אף על פי שטכנולוגיית הענן נמצאת אתנו שנים ארוכות, על פי נתונים אחרונים של חברת המחקר אובום, 80% מהמשימות הקריטיות לארגון והנתונים הרגישים עדיין מתבצעים על שרתים הממוקמים במשרדיו, גם אם רמת הביצועים ויכולות האינטגרציה שלו נמוכים ולעתים קרובות אף אינן עומדות בדרישות הרגולטוריות. השנה יתקדמו צעד נוסף במעבר של ארגוני אנטרפרייז לענן, גם במגזרים עתירי רגולציה כגון בנקים, ביטוח, בריאות וממשלה".

דגן הלוי, מנכ"ל אלעד מערכות. צילום: ויקטור לוי

דגן הלוי, מנכ"ל אלעד מערכות. צילום: ויקטור לוי

בראש השנה ציינו סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"זה היה העשור של הענן, שנתן, בעיקר לחברות התוכנה, סט משוכלל וחדש של כלים, ורמה אחרת של יציבות וגמישות".

מיהי בעיניך אשת השנה בהיי-טק הישראלי?
"רונית אטד, המנכ"לית הקודמת של אלעד מערכות, שמונתה באחרונה למנכ"לית מיקרוסופט ישראל".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"אני מאחל לענף להמשיך להיות קטר מוביל בשילוב אוכלוסיות בעלות שיעור תעסוקה נמוך במעגל העבודה ובפיזור העושר למעגלים נוספים בחברה הישראלית".

יניב קאלו, סמנכ"ל הטכנולוגיות של פנגו

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"בשנה האחרונה אנו עדים לשימוש נרחב יותר בטכנולוגיות בינה מלאכותית ולמידת מכונה במגוון חברות בתחומים ובענפים שונים בהיי-טק הישראלי בפרט ובמשק הישראלי בכלל. חברות משתמשות באופן מתוחכם יותר במידע הרב שברשותן ובאלגוריתמים של בינה מלאכותית על מנת לספק פתרונות ושירותים מתוחכמים וטובים יותר ללקוחות שלהן. הדבר בוודאי נכון בחברות שמחזיקות בביג דטה, אבל זה לא מוגבל רק אליהן. יותר ויותר חברות מבינות שניצול חכם של דטה שנאסף על ידן ייתן להן יתרון תחרותי בשוק שבו הן פועלות".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"בשנה הקרובה נמשיך לראות התפתחות בטכנולוגיות של בינה מלאכותית, המשך הבשלה וכניסה שלהן לכל התחומים, כגון ערים חכמות, תחבורה חכמה, בריאות דיגיטלית ופינטק. גם תחום הבלוקצ'יין יוסיף להתפתח – הוא עדיין נמצא בחיתוליו ונראה שלמרות המהמורות שבדרך, נראה הבשלה והרחבה של השימוש בטכנולוגיה זו לא רק בתחום הפיננסי אלא בעוד תחומים במשק".

יניב קאלו, סמנכ"ל הטכנולוגיות של פנגו. צילום: שוקה כהן

יניב קאלו, סמנכ"ל הטכנולוגיות של פנגו. צילום: שוקה כהן

בראש השנה ציינו סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"בעשור האחרון עבר עולם ההיי-טק הישראלי מהפכות גדולות: ראשית, מחשוב הענן התפתח מאוד וכיום כמעט כל החברות הטכנולוגיות (וגם הפחות טכנולוגיות) נמצאות בו. ראינו התפתחות ואימוץ של טכנולוגיות תוכנה כשירות (SaaS), פלטפורמה כשירות (PaaS) ודומותיהן, במקביל לשימוש בענן כתשתית כשירות (IaaS) בראשית הדרך. כמו כן, היה מעבר של חברות רבות לטכנולוגיות של קונטיינרים, ובאחרונה גם לטכנולוגיות נטולות שרתים (Serverless).

שנית, הגידול העצום והאקספוננציאלי של המידע הביא אתו את ההתפתחות של הביג דטה וניתוח הנתונים באמצעות טכנולוגיות לימודי מכונה.

שלישית, העלייה החדה באיומי הסייבר הביאה לפיתוחים מואצים ופתרונות מתוחכמים ומגוונים יותר. המודעות לסיכונים בעולם הסייבר גדלה מאוד וחברות משקיעות כיום משאבים רבים בנושא.

ולבסוף, אנחנו רואים דיגיטציה מואצת בכל התחומים – תחבורה חכמה, בריאות דיגיטלית, חקלאות מדייקת, תעשייה ועוד. הטמעת יותר ויותר חיישנים בחפצים ובמערכות שבסביבתנו וחיבורם לאינטרנט (IoT) מאפשרים לנו להיות מחוברים ולתקשר עם אותם חפצים ומערכות (לדוגמה, בתים חכמים וערים חכמות)".

מיהו בעיניך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"איש השנה שלי הוא אייל ולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס, שתרם תרומה גדולה לעולם ההיי-טק בכלל ולהיי-טק הישראלי בפרט. הוא מסמל בעיניי את הכישרון והיזמות הישראליים, שממשיכים, וימשיכו גם בעתיד, למצב את ישראל כשחקנית מובילה בזירה הטכנולוגית העולמית".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"אני מאחל שנמשיך לנצל את הכישרון והיזמות המאפיינים אותנו על מנת להמשיך להתפתח ולהוביל בזירה הטכנולוגית העולמית. כדי שזה יקרה, אנחנו חייבים להשקיע יותר בחינוך הטכנולוגי והמדעי ולחשוף יותר תלמידים מכל השכבות והמגזרים באוכלוסייה ללימודים בתחומים אלה, באמצעות שיטות לימוד מתקדמות יותר. כדי שנבסס את היתרון התחרותי שלנו, ההיי-טק והמדעים המדויקים צריכים להיות יותר מושרשים, החל מבתי הספר היסודיים".

אריק פיינגולד, נשיא Comm-IT, ועידן פיינגולד, מנכ"ל החברה

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"המחסור בכוח אדם מיומן בכל תחומי ההיי-טק הוא המגמה, המדאיגה, שאפיינה את הענף בשנה האחרונה. טכנולוגיות ייחודיות כמו בינה מלאכותית, למידת מכונה, טכנולוגיות ענן וסייבר הולכות ומתחזקות, ובוגרי תארים כמו הנדסת תוכנה או מדעי המחשב אינם עונים על הדרישה. כיום חסרים מתמטיקאים ברמה גבוהה, דוקטורנטים בתחומים שונים, מומחי סייבר בסביבות חדשות יחסית כמו סביבת ענן ועוד".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"בשנה הקרובה נמשיך לראות גידול משמעותי בתחומי הבינה המלאכותית, לימודי המכונה, טכנולוגיות הענן ועוד. המחסור בכוח אדם איכותי ימשיך להוות אבן נגף משמעותית בהתפתחות הטכנולוגיות הללו. בתחום הסייבר, נראה מעבר לקונסולידציה – יותר חברות גדולות המציעות מגוון פתרונות ופחות סטארט-אפים נישתיים, והתחום שאני צופה בו את הגידול הכי משמעותי, ואפילו הייתי אומר שאנחנו בתחילתה של מהפכה, הוא תחום הבריאות. לא מדובר רק בפיתוח תרופות, נראה שההיי-טק הישראלי החדשני משתלב בצורה טובה מאוד בתחומי הדיאגנוסטיקה והארכת משך החיים ושוב, אנחנו נוכל להציע לעולם סטארט-אפים פורצי דרך ברמה העולמית".

אריק פיינגולד, נשיא Comm-IT, ועידן פיינגולד, מנכ"ל החברה. צילום: ניב קנטור

אריק פיינגולד, נשיא Comm-IT, ועידן פיינגולד, מנכ"ל החברה. צילום: ניב קנטור

בראש השנה ציינו סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד הייתם מסכמים את העשור בהיי-טק הישראלי?
"זה היה עשור מצוין, בו התבגרה תעשיית ההיי-טק הישראלי רבות. שמרנו על ההובלה העולמית בתחום החדשנות. בישראל יש את כמות הסטארט-אפים הגדולה בעולם לנפש. כמו כן, בעשור הזה, ההיי-טק שלנו נכנס לתחומים נוספים, דוגמת חקלאות, תעשייה 4.0, פינטק, ביו-טק ופוד-טק. גם ההנהלות של החברות הישראליות התבגרו וסגרו את הפער משאר העולם. כיום יש יותר חברות ישראליות שמונפקות בבורסות ברחבי תבל, שמקימות מערכי שיווק ומכירות עולמיים, והופכות לחברות בעלות ערך של מיליארדי דולרים".

מה אתם מאחלים להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"אני מאחל לענף ולמדינה שידעו להגדיר את החינוך הטכנולוגי וההכשרה של כוח האדם הדרוש להיי-טק כמשימה לאומית, ויפנו אליהם משאבים מתאימים, על מנת למנף ולמקסם את הגידול הצפוי בפעילות הענף בעשור החדש, העומד בפתח. בנוסף, אני מאחל להיי-טק שידע לייצר ולהשביח תשתית ניהולית חזקה, שתדע להוביל את החברות הישראליות להצלחה. אנחנו זקוקים לתעשייה חזקה, שתצמיח עוד חברות דוגמת צ'ק פוינט וחברות חדות קרן".

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"התעצמות העיסוק בתחום הבינה המלאכותית, עם עלייה חדה במספר החברות העוסקות בתחום והקמת כוח המשימה המדינתי, בראשות פרופ' יצחק בן ישראל ופרופ' אביתר מתניה. באופטימיות זהירה, ניתן להגיד שהכוונה של מדינת ישראל להשקיע בתחום הבינה המלאכותית כמאיץ לקידומה לחזית הטכנולוגית עשויה ליצור יתרון תחרותי, באופן דומה לזה שהיה עם תחום הסייבר בעשור הקודם. זהו תחום רוחבי, שעתיד להשפיע על כלל הווקטורים של תעשיית ההיי-טק".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"בשנה הקרובה יתעצם העיסוק בביו-טק ובחקלאות מדייקת – שני נושאים שקשורים באופן הדוק לעולם האינטרנט של הדברים. ענפי ההיי-טק המרכזיים יזדקקו להשקעה של המדינה ולעידוד של השוק העסקי להשקיע בתשתיות טכנולוגיות שיאפשרו המשך חדשנות בישראל, ובכלל זה בדור החמישי ובמעבר ל-IPv6. תשתיות פס אולטרה רחב עתידות לאפשר העברת מידע בקצבים ובהיקפים גבוהים משמעותית מאלה המוכרים כיום, באופן שצפוי לאפשר שימושים חדשים בטכנולוגיות קיימות, דוגמת אינטרנט של הדברים ומציאות רבודה ו-וירטואלית, במודלים עסקיים חדשים וכדומה. כל אלה מחייבים היערכות לאומית בכל הקשור לשיפור משמעותי של תשתיות התקשורת במדינה".

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי. צילום: יח"צ

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

בראש השנה ציינו סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"ההיי-טק הישראלי הפגין יכולת צמיחה חסרת תקדים והובלת טכנולוגיות יישומיות וחדשניות, ולכן ישראל ניצבת בחזית החדשנות העולמית. אולם, לצד זאת, הממשלה וחלק גדול מהאוכלוסייה הישראלית מצויים בפער דיגיטלי הולך ומתרחב מיכולות טכנולוגיות אלה. צמצום הפער הזה הוא אחד האתגרים החשובים של ההיי-טק הישראלי. על הענף, יחד עם הגורמים המדינתיים וגופי החברה האזרחית, ובכלל זה אנחנו, איגוד האינטרנט הישראלי, ליצור סביבה שתאפשר לאזרחי המדינה ולתושביה חיים טובים, הנתמכים בטכנולוגיה וחדשנות ומסוגלות אמיתית להתנהלות מושכלת – הן כדי להבין כיצד להשתמש בטכנולוגיה להעצמה ופיתוח, והן כדי להכיר את אמצעי הזהירות הנדרשים ואת הזכויות הדיגיטליות שלהם בשימוש בה".

מיהו בעינך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"וסים אבו-סאלם, שהקים מסגרת יזמות טכנולוגית לילדים בשם לופ, שמכשירה אותם לפתח טכנולוגיות ולהקים עסקים סביבן. הוא בנה מודל היברידי ייחודי של תנועת נוער טכנולוגית עם תפישת הון סיכון, המשלב מנטורים לחניכים, עם מנגנון מסחור של הטכנולוגיות שהילדים מפתחים. אבו-סאלם, בוגר מדעי המחשב ומשפטים באוניברסיטת חיפה, החל את פעילותו בנצרת והמשיך לחיפה, ולא מתכוון להישאר בגבולות מדינת ישראל בלבד. יש לו חזון חינוכי ועסקי מבריק, ויכולת הנהגה יוצאת דופן. צוות המנטורים והילדים שלומדים בלופ, שנקראים לופרס, הם המחזה הכי מרנין שהייתי עד לו בשנה האחרונה".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"שימשיך לקדם חדשנות אחראית – הן בהיבטים של שמירה על המבנה של החברה האנושית והן בשמירה על הסביבה, ושימצא את הדרך להגיע לאזורי הפריפריה ולכלל המגזרים והאוכלוסיות בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים