דאשבורדים: הברכה והקללה של ממשקי ה-BI

מערכות BI מסוגלות להנגיש יותר מידע מאי פעם ● דווקא כאשר יכולות האיסוף בשיאן, מחקרים מגלים שמשתמשים רבים מתעלמים מהמידע החשוב בדאשבורד בגלל עומס הנתונים● לאן לוקחים את ה-BI עכשיו?

28/08/2019 12:43
אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים

כמה כסף העסק הוציא? כמה יחידות נמכרו מכל מוצר? מה גובה הבונוסים ששולמו? הצוותים עומדים ביעדי ה-KPI שהוגדרו? ושאלת השאלות – כמה כסף נכנס?!

מידע בעסק הוא דבר חשוב, ולכן חברות וארגונים השקיעו בעשורים האחרונים סכומי עתק בתוכנות וביישומי Business Intelligence (בקיצור BI) – מנגנונים שמטרתם לאסוף מידע משלל מקורות בעסק ולהציג אותו באופן מסודר למשתמשים – עובדים, מנהלים, חברי דירקטוריון ועוד. 

 אבל בזמן שמערכות BI השתכללו, הדאשבורדים שעליהם הוצגו הנתונים הפכו לעמוסים מרוב גרפים וטבלאות. מה שגרם למשתמשים רבים פשוט… להתעלם מהמידע החשוב שהמערכות היקרות מציגות להם. איך ניתן להפוך את המצב ולגרום למשתמשים לצרוך ולעבד מידע שמערכות ה-BI מספקות להם? בשׁוּרוֹת הבאות נסקור חלק מהפתרונות. 

האלכימאים: גוד-דטה בונים BI מרמת האטום

חברת גוד-דטה מתמחה בבניית דאשבורדים. החברה מסבירה בבלוג שלה שתכנון מוצר BI ללקוח מתחיל בפירוק הדאשבורד לרכיביו הקטנים ביותר. עד כאן זה נשמע מוכר. אבל בניגוד לחברות אחרות שממשילות רכיבי בנייה ללבנים, קירות וחדרים, GoodData מתייחסת לרכיבי הבנייה כאטומים, שמרכיבים מולקולות ומאלו אורגניזמים. 

התכנון מתחיל ברמה הגבוהה ביותר (אורגניזמים) – משל למסך או דאשבורד, שנועד לפתור בעיה או לספק מידע לבעל תפקיד מסויים. ה"מולקולות" מרכיבות את האורגניזם – טבלאות, גרפים ותפריטים. ה"אטומים" הם רכיבים בודדים – שדה חיפוש, כפתור, תמונה.

התאמה אישית היא המפתח של החברה. ההתייחסות לאבני הבניין כרכיבים אורגניים (במקום "דוממים") נועדה כדי לחזק את הקשר בין הדאשבורד לאדם שבקצה. שינוי גישה זה מאפשר לחברה לפתח מוצרי BI מדוייקים, שמתאימים ברמה "אנטומית" ללקוחותיהם. נראה שזה פועל – עיצובי החברה משולבים בכחצי מהדאשבורדים של חברות Fortune 500. 

האמנית: ג'ורג'יה לופי עושה Data Visualisation

המטרה של דאשבורדים היא להעביר מידע. האם יתכן שגרפים, טבלאות ושאר הדרכים המסורתיות להעברת מידע לא מספיקים לצרכיו של משתמש בן ימינו? אולי צריך למצוא דרכים יותר אפקטיביות, מבחינת כמות המידע שמועבר במבט וביכולת הצריכה של המשתמש? 

Data Visualisation הוא תחום בעיצוב שמטרתו לייצר דרכים יצירתיות להעביר מידע, באופן מהנה ויצירתי. לדוגמה, באתר הזה תוכלו להבין במבט אחד את שגרת החיים של כ-30 אישים מפורסמים, וכך למצוא את המכנה המשותף להצלחה ויעילות. 

מינוי מעניין שהתרחש לאחרונה מסביר את החשיבות שמייחסים בעולם העסקי ל-Data Visualisation. ג'ורג'יה לופי (Georgia Lupi) היא מומחית Data Visualisation, שכבר עשתה פרויקטים עבור חברות כמו יבמ, גוגל ואחרות. עבודותיה מאופיינות בגישה יצירתית לעיבוד והצגת מידע, כזו שמאפשרת הצגת נתונים רבים באופן מהיר ומהנה. לאחרונה היא הצטרפה כשותפה לפנטגרם – סטודיו העיצוב הגדול בעולם כיום, שסיפק שירותי עיצוב (כולל דשבורדים) לענקיות כמו מיקרוסופט, סלאק, קמפיין הבחירות של הילרי קלינטון ועוד. 

"מידע הוא עדשה שדרכו אני רואה את העולם. הוא פילטר, ולאחר מכן חומר גלם שאיתו אני יוצרת", אומרת לופי. מעניין לראות את הדאשבורדים שיצאו בשנים הבאות מלופי והצוות שלה. 

מוטיבציה להצלחה: לשחק במקום לעבוד

האם משתמשים יכולים לצרוך נתונים באופן שגם מייעל את העבודה? חשבו על משחק הסמארטפון האהוב עליכ: כמה דברים מתרחשים בכל פעם שאתם מבצעים פעולה מוצלחת, ולו הקטנה ביותר? רוב הסיכויים שדברים מנצנצים מופיעים על המסך, אתם זוכים בעשרות אלפי נקודות, עולים ברמות ומקבלים שלל פירגונים. 

האמת היא שרוב המשחקים הניידים בימינו עוברים תחת ידיהם של מומחי פסיכולוגיה התנהגותית או מנהלי מוצר, שמבינים איך לדרבן שחקנים להמשיך. זה לא דבר רע בהכרח. ביננו, נחמד לקבל פירגון והערכה כשעוברים שלב. עכשיו, חשבו על מערכת ה-BI הקרובה לביתכם. האם איקס אדום על KPI שלא מומש או V ירוק על כאלו שכן הושלמו, הם הדרך הכי מעניינת לדרבן אדם לעבוד?

מערכות BI מסוימות השכילו לשלב אפשריות ל-Gamification בדאשבורדים שלהן. כלומר להפוך את הדאשבורד למשחק, שמפרגן ומעודד את השחקן (כלומר העובד) להשתפר. לדוגמה, במערכת Power BI של מיקרוסופט ניתן ליצור אלמנטים שכאלו: מערכת דרגות ותארים שמעודדת תחרות ידידותית כמו במשחקי תפקידים, נקודות שניתנות עבור הצלחה, אתגרים מיוחדים, אותות כבוד על הישגים יוצאי דופן… ואיך אפשר בלי לוח נקודות משותף, שבו אפשר להשוויץ בניצחון בפני שאר חברי הצוות?

מידע זה לא הכל: העתיד של BI טמון בתקשורת עם האדם

בעשורים האחרונים מערכות BI כל כך השתכללו, עד שנוצרה התנגשות עם המשתמש האנושי וכמות הידע המוגבלת שהוא מסוגל לצרוך. וכך, רבים מהמשאבים העצומים שהושקעו בפיתוח אמצעי איסוף מידע מבוזבזים עקב חוסר יכולת העובדים או המנהלים לקלוט ולעבד את כולו.

מעניין לגלות שהפתרון למצב כנראה לא טמון בפיתוח טכנולוגיות חדשות, אלא בפיתוח דאשבורדים שמתקשרים עם האנושיות של המשתמש – עם תכנון נכון, העברת מידע מעניינת וכמובן עם הפיכת העבודה למשחק כיפי, כפי שכולנו רוצים. 

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים 

 

תגובות

(8)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שרון ביטון

    https://www.datawiz.co.il אוהב את הדרך בה מציגים מידע נחוץ בלבד, טובים כי הם אנשי כספים. לדעתי זה כבר ממזמן לא העולם של מהנדסים. תודה.

  2. נעמה ד.

    חשוב שכל מנמ״ר יקרא את זה ויפנים. ניהלתי מוקדים של מאות נציגי שירות/תמיכה ותמיד הזדעזעתי מהדשבירדים שאמנם נראו יפים ו״סקסיים״ אך מלאים באינפורמציה מיותרת ע״ח הדברים החשובים

  3. NAVIT

    כתבת יפה. מחפשת יועץ בתחום בניית דשבורדים.

  4. ניר לוין

    ג׳ורג׳יה לופי היא אמנית בקנה מידה בינלאומי. היא מאוד נחשבת. ראיתי הרבה הרצאות TED שלה. לא האמנתי שבמגזר שלכם מכירים אותה :)

  5. יאיר חן

    לשלב עכשיו מומחי חווית משתמש ומומחי UI בכל בניית דשבורד למשתמשים

  6. יואב

    כולם מייצרים שפע של מצגות BI (ראיתי ארגונים שיש להם אפילו 3 מערכות שונות ויקרות), גרפים ודשבורדים מרהיבים ולא מבינים שבסופו של דבר זה גורם לנתק מהצורך העסקי של פרויקט ה-BI ומאבדים לחלוטין את היכולת העסקית להפיק תובנות מהמידע.

  7. שגיא ג

    זה נכון. חוויתי את זה כנציג תמיכה ובקרה שהיה צריך לתפעל NOC. כאן האמרה כל המוסיף גורע ממש נכונה

אירועים קרובים