ה-FTC חוקרת את עסקת אפל-אמזון בחשד להפרת חוק ההגבלים העסקיים

לפי דיווחים, רשות הסחר האמריקנית חוקרת חשדות להפרת חוק ההגבלים העסקיים בהתנהלות שתי החברות בעקבות העסקה שנחתמה ביניהן, שבמסגרתה הופעלו פרקטיקות לא חוקיות כמו מחסום מותג וקביעת מחיר – מה שגרם להסרתם של מאות סוחרים מן החנות של אמזון רק משום שמכרו מוצרי אפל זולים יותר ממחיר מינימום קבוע

אמזון. צילום: BigStock

רשות הסחר האמריקנית (ה-FTC) פתחה בחקירה של עסקת אפל-אמזון בחשד להפרה של חוק ההגבלים העסקיים.

בסוף השנה שעברה נחתמה עסקה בין אפל לאמזון, שבמסגרתה החלה אפל למכור את מוצריה בחנות המקוונת הגדולה בעולם – עסקה שלכאורה הייתה Win-Win לשתי הענקיות: אמזון מצדה הוסיפה לחנות שלה כמה מן המוצרים הפופולריים ביותר בעולם, ואפל מצדה הרחיבה את נוכחותה בן לילה בערוץ המכירה הגדול בעולם, ואף השיגה בזכות כך פיקוח גדול יותר על תמחור וזמינות המוצרים שלה באמזון.

ואולם כעת, עולות וצפות תלונות של מאות סוחרים, שמכרו באמזון בצורה חוקית מוצרי אפל במחירים נמוכים, או מוצרים מוחדשים (גם אם מדגמים ישנים יותר) הטוענים כי סולקו מן הפלטפורמה של אמזון.

לפי הדיווחים, אחד הסוחרים הגדולים, שמתמחה במחשבי Macbook מוחדשים, סיפר כי פנו אליו מן ה-FTC וביקשו לדעת כיצד הושפעו עסקיו כתוצאה מעסקת אפל-אמזון. הוא סיפר כי זמן קצר לאחר פרסום העסקה, הוא קיבל התראה שחנותו תוסר מפלטפורמת המסחר.

לפי מומחים שונים, העסקה יכולה להיות בסיס להפרות בכמה רמות. למשל, האפשרות שהעסקה כללה "מחסום מותג" – כלומר חסימת המכירה של מותג מסוים מתוקף הסכם עם בעלי המותג, ששום מוכר צד ג' לא יוכל למכור מוצרים אלא באישורו. מאחר שהסוחר רוצה למכור מתחת למחיר המינימום המוכרז של המוצר, שנקבע על ידי בעלי המותג – הוא כמובן לא יקבל ממנו אישור למכור את מוצריו, ולכן הסוחר לא יוכל להמשיך למכור באמזון. בעקבות כך הוסרו מוכרים מצד ג' שעשויים למכור מוצרים מזויפים של המותג, אבל גם רבים שמכרו גירסאות חוקיות זולות יותר של המוצרים, שלא קיבלו היתר מאפל. נוהג זה, לדברי המומחים, מהווה הפרה של חוק ההגבלים.

בנוסף, נטען, כי עסקת אפל-אמזון מהווה הפרת החוק משום שהיא מייצגת התנהלות לא תחרותית בשל נוהג של "קביעת מחיר". לכאורה, אם אמזון התחייבה לאפל, שלא תאפשר לסוחרים למכור מוצרים של החברה במחיר נמוך יותר ממה שהוסכם בינה ובין אפל, יש בכך הסכם על קביעת מחיר בין קמעונאי שולט בשוק ובין מותג, מה שמהווה גם כן הפרה של חוק ההגבלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים