אתגרי הדיגיטל של המנכ"לים החדשים בפועלים ודיסקונט

כמה הרהורים על מה שניצב לפתחם של המינויים החדשים של הבנקים - דב קוטלר, שנבחר למנכ"ל הפועלים, ואורי לוין, שיכהן כמנכ"ל דיסקונט - בעידן הדיגיטלי והמשתנה של הבנקאות

בנקאות דיגיטלית. צילום אילוסטרציה: BigStock

מועצות המנהלים של הבנקים הפועלים ודיסקונט בחרו אתמול (ב') מנכ"לים חדשים – דב קוטלר נבחר למנכ"ל הפועלים במקום אריק פינטו, ואורי לוין יחליף את לילך אשר טופילסקי בדיסקונט.

קוטלר כיהן במשך כשש שנים כמנכ"ל חברת כרטיסי האשראי ישראכרט ששייכת לפועלים. לוין, שהיה עד כה מנכ"ל דיסקונט בניו יורק, הוא איש הבנק ובן טיפוחיה של המנכ"לית היוצאת.

שני המנכ"לים נכנסים לתפקידם בתקופה די מורכבת. מערכת הבנקאות מתנהלת בצל שינויים רגולטורים, שנועדו להגביר את התחרות בשוק הפיננסי, ובמקביל נדרשים הבנקים להתייעל מבלי לפגוע בשירותים ללקוחות. אתגרים אלו, משולבים באתגר מרכזי אחד שמשותף לכל המערכת הבנקאית: החדשנות והבנקאות הדיגיטלית.

וישנה גם ההתמודדות התמידית של הבנקים, כמו כל ארגון גדול, ביישום הטרנספורמציה הדיגיטלית, בתוך מערכות המיחשוב של הבנק. האתגר הגדול בנושא זה הוא היכולת לחבר בין הממשקים הדיגיטליים, שמאפשרים את יישום השירותים החדשים שנותנים מענה לקהלים גדולים של הבנקים, אל מול מערכות הלגאסי של הבנק, שהקושי לחבר אותן למערכות החדשות הולך ונעשה מורכב יותר מיום ליום.

רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי, שפרשה גם היא, אמרה לא מכבר בהרצאה בפני תלמידי מנהל עסקים כי "הדיגיטל הוא רק עטיפה למערכות ליבה מיושנות". המערכת הבנקאית תקועה עם מערכות מרכזיות שנבנו לפני עשרות שנים. לא רק שיש קושי לחבר אותן למערכות החדשות, יש קושי גדול יותר לתחזק אותן, בגלל מחסור בכוח אדם.

האנשים שעדיין מכירים את שפת המיינפריים, הקובול ודומותיהן, הולכים ומתמעטים, בגלל הביולוגיה והגיל. הבנקים מתקרבים אל שוקת שבורה של פערים בכוח אדם, שידע לתפעל ולתחזק את מערכות הליבה.

דב קוטלר ואורי לוין לא יכולים להרשות לעצמם לקבל החלטות דרסטיות ברמה של סגירת מערכות הליבה, מעבר מלא לענן, ויישום אסטרטגיות מיחשוביות שמחליפות את המערכות האלו. הם ייחסמו על ידי הרגולטור, ולא פחות קשה – יצטרכו לתת מענה לכוח האדם הרב המאייש היום את אגפי המיחשוב של הבנקים, שעושים את עבודתם נאמנה במשך שנים, ושום מהפכה דיגיטלית לא יכולה לגרום להם להיעלם.

המנכ"לים החדשים – מחויבים לחדשנות ודיגיטל?

לאור כל זאת נשאלת השאלה עד כמה המנכ"לים החדשים מחויבים לחדשנות ודיגיטל, לא רק ברמה של קבלת החלטות שוטפת ומענה לצרכי לקוחות, אלא ברמה של תפישה בסיסית שהחדשנות הדיגיטלית היא היום חלק בלתי נפרד מהעולם הבנקאי שאותו הם הולכים להוביל.

לקוטלר יש רקורד לא קטן בתמיכה והובלת חדשנות בהיותו בישראכרט. ב-2011 קיבל קוטלר החלטה אסטרטגית להיכנס לעולם החדשנות, והוא עשה זאת בשיתוף עם סמנכ"ל הטכנולוגיות שלו, רונן זרצקי. המטרה הייתה אז שיפור השירות. המטרה הזו, שהייתה מובנת גם למועצת המנהלים של הבנק, פתחה את הדרך לתנופה טכנולוגית חסרת תקדים שהוביל אז זרצקי, בעידוד המנכ"ל והנהלת החברה. וזו רק דוגמה אחת.

דב קוטלר, מנכ"ל הפועלים הנכנס, ורונן זרצקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של ישראכרט, בתמונה מימיהם יחד בחברה

דב קוטלר, מנכ"ל הפועלים הנכנס, ורונן זרצקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של ישראכרט, בתמונה מימיהם יחד בחברה

במאמר שמפרסם היום (ג') זרצקי במהדורה זו הוא כותב בין היתר: "דב (קוטלר – י"ק) דרש ממני שיעורי בית בתחום עלויות הטכנולוגיה ופרויקטים שונים שהקמנו. זה לא היה קל, היה מאתגר, אבל הערכתי אותו על כך שלא ויתר לאף אחד מחברי ההנהלה להביא את ההישגים שהוא חושב שהוא צריך להביא". ואכן, בשנת 2014 היה קוטלר אחד מהמנכ"לים שנבחרו על ידי אנשים ומחשבים וחברת שטראוס אסטרטגיה כמנכ"ל מצטיין, שידע לשלב את האסטרטגיה של החברה אותה הוא מנהל עם החדשנות הטכנולוגית, ובכך הביא לשיפור הביצועים המוכחים של החברה.

על אורי לוין אין מידע מה הוא חושב וכיצד הוא רואה את הנושא של החדשנות הדיגיטלית בבנק, אבל הוא יכול לקבל השראה מדברים שנשאה המנכ"לית טופילסקי, אותה הוא מחליף, בכנס של אנשים ומחשבים באפריל השנה: "החדשנות לא נעשית לשם חדשנות, אלא כמענה לצורכי הלקוחות. על מנת לענות על אתגרי המחר, כבר כיום יש לטפל בטרנספורמציה הדיגיטלית ובהזרקת חדשנות", אמרה טופילסקי. 

כמנכ"לית הובילה טופילסקי מדיניות שהתפישה שלה הייתה שבמקביל לדהירה אל עידן הדיגיטל, אסור לשכוח את הצד האנושי של הלקוח. עם הזמן כל הבנקים האחרים הלכו בעקבותיה. הפיקוח על הבנקים עוקב מקרוב אחר מהלכי החדשנות של הבנקים. המפקחת על הבנקים היוצאת, חדוה בר, אמרה לא מכבר ש"הטכנולוגיה תשנה בקרוב את כל העולם הפיננסי, וכן את עולם התשלומים שעובר לטלפון החכם. הבנקים הקיימים מוכרחים להאיץ את התאמתם לעולם החדש המשתנה".

שורה תחתונה: המנכ"לים החדשים של הבנקים ייבחנו בתום הקדנציה שלהם לא רק בשורת הרווח וההפסד, אלא גם באיזו מידה הם הובילו תהליכי חדשנות והתחדשות בבנק שלהם – תהליכים שיצעידו את הבנק אל עבר העתיד הלא רחוק, שבו המושג 'בנק' יקבל משמעות אחרת לחלוטין, ומנהל שלא יפעל בכיוון כעת, יאחר את הרכבת שכבר יצאה מזמן מתחנת המוצא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים