מעצב העל, שעשה את אפל למה שהיא

התפטרותו של אייב, שהודיע בסוף השבוע על התפטרותו, הכתה את השוק בתדהמה ● סיכום קצר על פועלו של יד ימינו של סטיב ג'ובס, שאחראי על עיצובם של ה-iPhone, ה-iPad ומוצרים נוספים שהביאו את אפל להיות חברת טריליון הדולרים הראשונה

משקפי מציאות מדומה שיפעלו איתו? ה-iPhone של אפל. צילום: BigStock

כשג'וני אייב פגש בפעם הראשונה את סטיב ג'ובס, הוא היה בטוח שהוא עומד להיות מפוטר, ואף התכונן לכך עם מכתב התפטרות בכיסו. הרקע היה שיבתו של ג'ובס לאפל ב-1997 כדי להצילה והשינויים שערך בחברה במטרה לייעל ולמקד אותה, שבמסגרתם פוטרו אלפי עובדים. ג'ובס הגיע לבקר במחלקת העיצוב של החברה, שאותה ניהל אייב, ומה שקרה היה ההפך – הוא ראה מיד את הפוטנציאל שיש למנהל המוכשר להציע לעתידה של אפל. השניים הפכו לחברים קרובים ולשותפים לעשייה העיצובית של החברה, שהביאה אותה מסף קריסה לחברת טריליון הדולרים הראשונה בהיסטוריה (דבר שקרה אמנם בתקופתו של טים קוק כמנכ"ל, אבל היסודות לו בהחלט הונחו בתקופת ג'ובס). יחד, הצליחו השניים להביא לעולם שורת מוצרים מנצחים – החל ממחשבי ה-iMac הצבעוניים, המשך ב-iPod וב-iPad, וכלה בחוד החנית של אפל – ה-iPhone.

כעת, לאחר כמעט שלושה עשורים באפל ושני עשורים כמעצב הראשי, הגיעה לקיצה תקופת אייב בחברה. אמנם, שני הצדדים ניסו לרכך את ההלם שבעזיבתו של אייב עם המידע שהוא יקים חברת עיצוב משלו ושאפל תהיה לקוחה שלו, אבל המסר ברור: תם עידן.

"מנהל שאין לו תחליף"

על אף שנפוצו פה ושם שמועות על האפשרות שאייב יעזוב את החברה, ההודעה שזה אכן קורה הכתה בהלם רבים מהאנליסטים הסוקרים אותה, ואחד מהם אף כתב בהערה למשקיעים: "אייב מותיר חור בחברה, וללא ספק אין לו תחליף". אחר ציין כי "הוא היה הנשמה של העיצוב התעשייתי של אפל" – תחום שהיה הנשמה של החברה במשך עשרות בשנים. ירידת מניותיה של אפל בבורסה לאחר ההודעה היא עדות לכך שגם המשקיעים חשו כך.

אפל, כידוע, לא מוכרת רק חומרה – היא מוכרת מותג עם טעם. היא לא הייתה חייבת להיות הראשונה בקטגוריית המוצר – כמו שעשתה, למשל, בתחומי הטאבלטים והסמארטפונים, ולבטח לא הייתה חייבת להיות הזולה ביותר (והיא לא). זו חברה שהתמחתה בלשכנע את הצרכנים שהם קונים את המוצר האופנתי והשיקי ביותר בשוק, ואין ספק שזהו אחד מסודות ההצלחה שלה. כעת, שני האנשים שיצרו את הטעם הזה כבר אינם בחברה.

סטיב ג'ובס, הגורו, השותף והחבר, ואחד ה-"צעצועים" שג'וני איב עיצב. צילום: מת'יו יו, מתוך ויקיפדיה

סטיב ג'ובס, הגורו, השותף והחבר, ואחד ה-"צעצועים" שג'וני אייב עיצב. צילום: מת'יו יו, מתוך ויקיפדיה

אפל החדשה

קשה היה לחשוב על אפל בלי הגורו, ג'ובס, לאחר מותו ב-2011, אבל נוכחותו הורגשה בחברה בזכות אייב, שנחשב לשותפו הרוחני, וסייעה להפחית את החששות לעתידה. כעת, דומה שעתיד זה משנה את פניו לקראת עידן חדש ושונה – אפל החדשה.

ואכן, היסודות לעתיד של אפל מונחים בתקופה האחרונה. היא צמחה לאחת החברות השוות והמרוויחות ביותר בעולם על גבו של ה-iPhone האייקוני, אבל מכירות המכשיר יורדות ברבעונים האחרונים, ונראה שהעידן שבו החומרה הייתה מלכת המכירות חלפה לה. יש לכך איתותים וסימנים רבים: באירוע שערכה החברה במרץ האחרון סיפר קוק על תכניותיה להשיק בשנה הקרובה סדרה של שירותים, כמו שירות חדשות ומגזינים (Apple News Plus), שירות טלוויזיה וסרטי תעודה (Apple TV Plus) ושירות משחקים (Apple Arcade). החברה פועלת רבות כדי לשכנע את המשקיעים להתמקד בפוטנציאל ההכנסות משירותים על רקע הירידה בעסקי הליבה שלה. כתוצאה מכך, בשנים הקרובות תוגדר ההצלחה שלה יותר על בסיס ההצלחה או הכישלון של שירותיה מאשר על בסיס מוצרי החומרה שאייב היה שותף ביצירתם.

המוצר הבולט האחרון של אייב – לפני חמש שנים

מוצר החומרה הבולט האחרון שיצר אייב היה ה-Apple Watch – השעון החכם של החברה, לפני כמעט חמש שנים. לפי דיווחים רבים, לאחר ההשקה שלו היה אייב מעורב יותר בהקמת הקמפוס המרהיב של אפל ופחות במשימות הניהול השוטף. בסיום הפרויקט הגדול שב אייב לתפקד יותר במשימות השוטפות, אבל עסק גם בפרויקטים מחוץ לחברה – החל מעיצוב עץ חג מולד במלון בלונדון ועד לטבעת משובצת יהלומים שנמכרה במכירה פומבית ב-256 אלף דולר, שנתרמו לצדקה.

יש כאלה שיגידו שעידן ג'ובס-אייב של אפל הסתיים כבר מזמן ושההודעה על עזיבתו של האחרון רק נתנה לכך תוקף רשמי, אבל כאמור, אין ויכוח על כך שהיא מבשרת על עידן חדש באפל. מנגד, סביר להניח שהעזיבה של אייב מתוכננת כבר זמן ארוך ומבחינת החברה היא לא באה כהפתעה.

בהודעה על העזיבה הדגישה אפל כי אייב ימשיך לעבוד אתה בשנים הבאות וכי היא, כאמור, תהיה לקוח עיקרי של חברת העיצוב שלו. אפל רוצה, באמצעות ההודעה, שכולם יידעו שלא מדובר ב-"גירושים" ושהיא והעוזב נשארים "חברים" טובים. מכשירי אפל שיגיעו למדיפים בשנים הקרובות, שבדרך כלל מתוכננים שנים מראש, עדיין יישאו את טביעות אצבעותיו של אייב גם בלי תג עובד של אפל, והמורשת העיצובית שלו לא תיעלם בן יום. את זאת מנסה החברה לשדר: הייחוד העיצובי של מוצרי החברה לא ייעלם. הגישה של אייב בעיצוביו – של פשטות, מינימליזים, תפקודיות ואיכות – לא הולכת לשום מקום. תורמת לכך העובדה שדורות המעצבים שעובדים באפל לצדו במשך עשרות שנים, שקיבלו ממנו השראה והדרכה, מכבדים את הגישה שסייעה להפוך את החברה למה שהיא כיום, ולא ירצו להפסיק זאת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים